Oljetryckslampa på GSX--r

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
När jag hade använt min nyinförskaffade GSX-r 600 -01 och använt den några ggr så slog det mig att varningslampan för oljetrycket inte lyser när motorn är avstängd men tändningen på. Nu är den ju kittad med Yoshimuras kabelstam och efter att ha tittat på medföljande lapp så såg jag inget som verkade vara kontakt för någon oljetrycksmätare. Stämmer det att den är bortkopplad på kit-kabelstammen?
Tycker spontant att det skulle kännas tryckt att ha en i alla fall.

/Förundrad

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Nu har jag ingen kitstam, men en av tidigare ägare nerbantad stam och där var oljetryckslampan också bortkopplad. Men den är enkel att koppla in om du vill ha den. Oljetrycksvakten sluter mot jord när trycket är för lågt, så det är bara att koppla in en diod och ett förkopplingsmotstånd mellan 12v och oljetrycksvakten, eller en vanlig 12v lampa mellan 12v och oljetrycksvakten.

Värdet på förkopplingsmotståndet bör räknas ut efter den diod du valt, men är man inte så petig fungera ca 260 ohm för de flesta dioder (beräknat på 14v, 0,7v spänningsfall och 50 mA).

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har jag en -98 själv, men den sitter nog på samma eller liknande ställe på -01.

Den sitter skruvad in i oljekanalen på framsidan av motorn, i höjd med vevaxeln på höger sida. Ser ut som en liten bult med 6-kantsskalle som har en metallpigg som sticker ut i mitten (på den ska en smal flatstiftskontakt sitta)

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Då tror jag att jag vet vilken det är, fast jag kan inte minnas att det var flatstift på den förståss :confused:

Skall hem och kolla direkt efter jobbet.

Tack för svaren :tummenupp

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fästet för flatstiftskontakten ser ibland ut som en svamp, dvs ett smalt skaft och en platta ovanpå. På "hatten" trär du sedan flatstiftet vinkelrätt mot skaftet.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...