Oljeval i KTM 525

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag har en fråga till er som kört ktm 525 eller liknande under lång tid.

Det står ju i manualen att man ENBART ska köra på helsyntetolja och helst Motorex Synpower. Jag vet att rekommendationen att köra motorex förmodligen är inget annat än ett sponsoravtal mellan dom och ktm.
Men borde man inte kunna köra på halvsyntet av BRA kvalitet? någon som har gjort det länge? Jag anar att ktm gör så här för att man inte ska hälla i skräpolja för det finns väl inga helsyntetoljor som är skit direkt. Jag har en hel del motul 5100 liggande och det vore ju synd att inte använda. Har alltid kört hondan på motul 300v annars men 5100 verkar funka minst lika bra med koppling och växellåda. Så alla 525 ägare.. vad använder ni och hur länge och vad betalar ni för oljan?

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Monobike skrev:
2059851 Jag har en fråga till er som kört ktm 525 eller liknande under lång tid.

Det står ju i manualen att man ENBART ska köra på helsyntetolja och helst Motorex Synpower. Jag vet att rekommendationen att köra motorex förmodligen är inget annat än ett sponsoravtal mellan dom och ktm.
Men borde man inte kunna köra på halvsyntet av BRA kvalitet? någon som har gjort det länge? Jag anar att ktm gör så här för att man inte ska hälla i skräpolja för det finns väl inga helsyntetoljor som är skit direkt. Jag har en hel del motul 5100 liggande och det vore ju synd att inte använda. Har alltid kört hondan på motul 300v annars men 5100 verkar funka minst lika bra med koppling och växellåda. Så alla 525 ägare.. vad använder ni och hur länge och vad betalar ni för oljan?
vad jag har hört så ska vissa lager i motorn paja fortare än fort om man kör på den oljan som dom rekomenderar i manualen. Jag kör på Castrol GPS. Är det enda tänkbara enligt dom som förstår sej på det.

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
husa 650
Olja!

Monobike skrev:
2059851 Jag har en fråga till er som kört ktm 525 eller liknande under lång tid.

Du kan köra på motul 5100 med gott samvete! Flera enduroåkare ja pratat har rekomenderat den oljan och ja körde den oljan i husan hela förra året och flera kompisar med 525:eek:r också så de e bara och hälla i :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept