Oljud efter byte till högkompressionskolv (8,5:1 till 11,5:1)

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Hej,

Är det någon här som använt Wisecos högkompkolvar? Har under helgen monterat en kolv i en enstånka (XT600; ja jag vet - lagom sportig:) ) enligt konstens alla regler och allt fungerar fint, förutom en sak. Har uppstått ett mekaniskt oljud från toppen på 3000 varv och över. På tomgång går den hur mjukt och tyst som helst. Eftersom jag var rädd att kolven tar i toppen (det låter så)eller nån ventil touchar kolven, rev jag ner skiten bara för att konstatera att allt såg ok ut. Monterade en 3mm tjock massa (typ mjuk lera) på kolvtoppen, skruvade på topplocket med kamdrivning och drog runt motorn ett par varv. Upp igen, Inget spår i massan, förutom där klämspalten blev som tunnast, men ändå hela 1.6mm spalt...

KAN DET FAKTISKT VARA NORMALT ATT DET SKA LÅTA PÅ DETTA VISET, ELLER??

Tror inte att det spikar heller, för det spelar ingen roll om jag kör, eller bara varvar på stället; det är dom högre varven som orsakar ljudet. Tips, råd, tankar etc tas emot med tacksamhet!

Mats
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad har du för spel mellan kolv och foder? Det är inte så att du har monterat smidda kolvar avsedda för originalcylindern och din cylinder är borrad för överdimension? Vad har du för spel mellan VENTIL och kolv mätt +/- 10 grader under icke-komp fasen dvs runt TDC när både insug och avgas är öppna?
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Cylinder + kolv är i originaldimension (95mm) och uppmätta av verkstad. Endast en lätt honing av cylinder gjordes. Spelet är inom toleranserna för vad som stod i dokumentationen som följde med kolven.

Massan jag testade med på kolvtoppen hade en tjocklek på 3mm, så MINST 3mm mellan kolv & ventiler, i kallt läge.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Är det lätt att montera kolven bakåfram eller är ventilurtagen så oilka så det inte är möjligt att göra så?
Offsett på kolvbult kan annars göra att det skramlar aningen, fast om det är monterat rätt i det avseendet så har jag ingen annan idé.

/J
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Det GÅR att montera kolven fel väg, men den är garanterat rätt väg i cylindern. Finns en pil på den, som ska peka mot utblåset, vilket den gör.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Låt oss resonera såhär: Om jag istället för att sätt i gamla kolven (som är i utmärkt skick och kolvringarna ligger inom måtten enligt bok), vilket jag tycker är lite tråkigt, skulle sänka kompressionen en aning med att installera en tjockare cylinderfotspackning; vad är det för tjocklek vi talar om då? Om man t.ex skulle försöka hamna närmare 10:1 istället för 11,5:1?
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Bara en enkel tanke, har du kollat att du inte har en stor- eller lillända som har eller håller på att haverera. Borde ju föra en del oväsen det med.
Per:squid
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Ja, det är ju en tanke, men jag känner inget glapp i lagren.. Borde ju ha hörts också med gamla kolven i så fall, tycker jag, speciellt som den är märkbart tyngre än Wisecon. Motorn har gått 3500 lugna, välservade mil och personligen har jag aldrig hört en enstånka gå så mjukt och tyst som denna (förrän då Wisecon ställde till det)...
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Kommer du över 1.2 mm gör klämspalten mer skada än nytta.... I alla fall mellan 1.2 till 2 mm på ett ungefär, ligger du över 2 mm är det OK. Detta gäller IOFS motorer med stort borr, har ingen erfarenhet av hur stor inverkan detta har på lite mindre borr?? En klämspalt ska ligga mellan 0.8 till 1.0 mm någonstans beroende på motorkonfiguration och användningsområde.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Har forskat vidare... Tog bort svänghjulskåpan och kände på vevaxeln; har ett kännbart/hörbart glapp på ca 0,1 mm i ramlagret på svänghjulssidan... På höger sida känns det tätt. Kan det vara så att den procentuellt sett mycket högre kompressionen gör att glappet börjar höras markant mycket tydligare nu??
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag och polaren kliade oss i skallen när vi hade exakt samma problem och oljud i hans TT600 -89, det visade sig vara taskigt efterdragna bultar var på toppen "klapprade" mot cylindern vid pådrag...........
var övertygade om att det var veven innan vi kollade bultarna en sista gång:rolleyes:
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Oj, det lät ju intressant! Fast jag gjorde som det står i min Clymer-bok och oljade inbultarna innan jag försiktigt drog dem korsvis till 25Nm + dom två muttrarn "Accorn nuts" till 20Nm. Låter kanske lite lite, eller..?
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Monterar tillbaka gamla kolven nu... Känns overkill att riva hela motorn i atomer när säsongen står inför dörren för 0,1mm glapp i ett ramlager. Återkommer när jag har ihop prylarna igen; är det tyst finns det snart en billig Wiseco 95:a körd 10 minuter till salu för en billig peng.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Hej,
har igång hojen igen med originalkolven på plats. Tog lite tid, inspirationen rann ju lite ut i sanden... Resultatet? Oljudet är borta. Om det sedan har att göra med det minimala glappet i vänster ramlager att göra eller icke vet jag inte. Däremot svarar den ju betydligt "tröttare" på gasen nu än den gjorde med Wisecon i. Kanske skulle jag ha provat med dubbla cylinderfotspackningar för att få en kompromiss mellan 8,5:1 och 11,5:1 i alla fall...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men vad för typ av mekaniskt ljud ar det som uppstod med högkompkolven, det var inte bara nån resonans, eller autodekompen som reagerade annorlunda på lite mer skjuts?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej,
har igång hojen igen med originalkolven på plats. Tog lite tid, inspirationen rann ju lite ut i sanden... Resultatet? Oljudet är borta. Om det sedan har att göra med det minimala glappet i vänster ramlager att göra eller icke vet jag inte. Däremot svarar den ju betydligt "tröttare" på gasen nu än den gjorde med Wisecon i. Kanske skulle jag ha provat med dubbla cylinderfotspackningar för att få en kompromiss mellan 8,5:1 och 11,5:1 i alla fall...

En xt 600 ska inte skrammla mycket mer med wiseco 11,5-1. Men den kan mycket väl spika på 95okt och faktist även på 98okt om man kör org kam. Även halvtät ljuddämpare (tysgående) får hojen att tokspika på varvtal från ca 1500-5000v. Men som sagt den ska inte spika med lite belastning,,,endast vid större gaspåslag. Hur man än bestyckar "kan" den spika lite på lägre varv även med fullt öppet system och 98okt. Men lite spikning på runt 2000v kan man köra med. spikningen försöker man bestycka bort i första hand (feta på).

Orsaken till skramlet "kan" ha göra med fel dim på kolven ,,mät den själv! Om den är runt 0,7-0,9 mm mindre än borret är det ok. Man kan även köra 1 tiondels spel utan problem med kolvskaller. Det duger med vanligt skutmått så ser du på ett ungefär vart det barkar.

alt 2. Du smäggade på för tjockt med silicone mellan topp och ventilkåpa så kammen hoppade i lagerlägena,,alt skräp mellan packningsytor.

Kollade du ringgapet? Runt 0,40 på övre och 0,45-0,50 på undre ring är ok.

klämspalten på en xt bör inte understiga 1,3mm,,,, org på vissa årg är 1,4mm som är helt ok. 1,6-2mm ger inga problem förutom sämre effekt.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
ulflj, hur menar du då du säger att autodekompen skulle reagera på kolv med högre komp? Har också tänkt i samma banor, men justering av vajern gav ingen skillnad...

Boost 3, ringgapet var 0,4 på övre, 0,45 på nedre ring. Kolven mätte jag faktiskt inte själv, men det lät jag en respektabel firma kolla och dom gav tummen upp. Och vad gäller tjockleken på tätningsmassan; nej, det är osannolikt att det är problemet.

Funderar på att riva i alla fall och byta ramlagret på svänghjulssidan; bara för att jag är envis och vill eliminera det problemet..:(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top