lmfmats
Ny medlem
Hej,
Är det någon här som använt Wisecos högkompkolvar? Har under helgen monterat en kolv i en enstånka (XT600; ja jag vet - lagom sportig ) enligt konstens alla regler och allt fungerar fint, förutom en sak. Har uppstått ett mekaniskt oljud från toppen på 3000 varv och över. På tomgång går den hur mjukt och tyst som helst. Eftersom jag var rädd att kolven tar i toppen (det låter så)eller nån ventil touchar kolven, rev jag ner skiten bara för att konstatera att allt såg ok ut. Monterade en 3mm tjock massa (typ mjuk lera) på kolvtoppen, skruvade på topplocket med kamdrivning och drog runt motorn ett par varv. Upp igen, Inget spår i massan, förutom där klämspalten blev som tunnast, men ändå hela 1.6mm spalt...
KAN DET FAKTISKT VARA NORMALT ATT DET SKA LÅTA PÅ DETTA VISET, ELLER??
Tror inte att det spikar heller, för det spelar ingen roll om jag kör, eller bara varvar på stället; det är dom högre varven som orsakar ljudet. Tips, råd, tankar etc tas emot med tacksamhet!
Mats
Är det någon här som använt Wisecos högkompkolvar? Har under helgen monterat en kolv i en enstånka (XT600; ja jag vet - lagom sportig ) enligt konstens alla regler och allt fungerar fint, förutom en sak. Har uppstått ett mekaniskt oljud från toppen på 3000 varv och över. På tomgång går den hur mjukt och tyst som helst. Eftersom jag var rädd att kolven tar i toppen (det låter så)eller nån ventil touchar kolven, rev jag ner skiten bara för att konstatera att allt såg ok ut. Monterade en 3mm tjock massa (typ mjuk lera) på kolvtoppen, skruvade på topplocket med kamdrivning och drog runt motorn ett par varv. Upp igen, Inget spår i massan, förutom där klämspalten blev som tunnast, men ändå hela 1.6mm spalt...
KAN DET FAKTISKT VARA NORMALT ATT DET SKA LÅTA PÅ DETTA VISET, ELLER??
Tror inte att det spikar heller, för det spelar ingen roll om jag kör, eller bara varvar på stället; det är dom högre varven som orsakar ljudet. Tips, råd, tankar etc tas emot med tacksamhet!
Mats