Oljud Yamaha R6-02 (varm)

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej!
Har nyligen köpt en Yamaha R6 2002 som endast 2400 mil. När motorn är kall så låter allt som det skall men när tempen börjar gå upp till runt 45-50 grader och uppåt så börjar den att ticka. Ljudet hörs mer eller mindre bara på tomgång och liten bit upp i varv. Jag har haft loss kamkedjespännaren som löper fint och verkar fungera som den skall. Igår gick jag vidare för att kontrollmäta ventilspelen och de varierar ju lite från ventil till ventil men på avgassidan mäter de mellan 0.2 till 0.3mm (ok tolerans 0.2-0.3mm) och på insug runt 0.15 på samtliga (ok tolerans 0.13-0.23mm). Så ventilerna känns ändå hyffsat ok om man inte ska godta mått där man pressar in bladmåttet med karft och det inte glider "fritt" för då kan jag nog få in 0.35 på 4:ans cyl.
Olja är precis bytt i motorn och påverkade inte ljudet alls.


Jag länkar tillen liten filmsnutt där man hör ljudet på tomgång.
https://www.dropbox.com/scl/fi/4pal...2842.mp4?rlkey=54kxuhrn94yk22denr2197tmk&dl=0

Kan det vara någon som varit med om något liknande och vill dela med sig av potentiella lösningar?

Extremt tacksam för alla svar som kan leda mig vidare.

Mvh
Henrik Andersson
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är ingen expert men det ska väl vara lite motstånd när man mäter spelet men vet dock inte var gränsen går när det börjar ticka mer. Tycker de flesta jag haft tickar lite lagom. Lyssna med en skruvmejsel mot alla cylindrar kanske och om du hör mer från den med mest spel?
 

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Jag är ingen expert men det ska väl vara lite motstånd när man mäter spelet men vet dock inte var gränsen går när det börjar ticka mer. Tycker de flesta jag haft tickar lite lagom. Lyssna med en skruvmejsel mot alla cylindrar kanske och om du hör mer från den med mest spel?
Tack! Ja mina funderingar går ändå kring att det kan vara lite för stort spel på avgassidan i cyl 4 men är lite osäker kring hur mycket motstånd det får vara när man pressar i bladmåttet och hur som helst så är iaf spelet större på just den cylindern jämfört med de andra. Dessutom verkar ljudet höras mest på den sidan. Får mäta igen och se om man får tag i lämpligt shims för att få ner glappet typ 0.05 mm och testa.

Mvh Henrik
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bladmåttet ska gå trögt, men man ska inte behöva våld. Men det är viktigt att kammarna står rätt för respektive cylinder, så att allt är avlastat på rätt sätt när man mäter.

Tickande ljud kan också bero på läckage mellan grenröret och toppen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag lyckas inte öppna filen. Men har du testat att dra in kopplingen för att se om ljudet försvinner? Det är inte ovanligt att lamellerna vibrerar mot kopplingskorgen. När oljan är varm blir den lite tunnare och då låter det mer.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top