Olovligkörning med motorcykel.

Perrra87

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
08
Tjena. Åkte idag dit när jag provkörde min motorcykel 50 meter utanför verkstaden, det va dumt inte det jag vill höra.

Vad väntar jag för straff nu? Dom skrev rapport på olovligkörning bara , har som sagt inget körkort på den men den är skattad och försäkrad osv? Nån som har en aning om hur mycket böter jag väntar? Mvh!

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
brukar bli dagsböter för sånt.

Sen kan det även bli spärrtid på kortet det tag beror lite hur/var du körde, tidigare trafikförseelser mm. Ofta blir det bara en varning ifall du inte har annat sen tidigare.

HenkeYZ

Gräver i grannens rabatt
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
rd 350 räser
Snor tråden lite grann då jag kan hamna i samma sits,
Vad blir skillnaden om man dessutom kör oförsäkrat och oskattat, men hojjen är besiktigad?

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Kör med att det var en kortare test-körning efter reparation på verkstad.
Och att du i vanliga fall övningskör med denna hoj.

Praxis brukar vara att : köra mindre än 100meter= lindrig förseelse
Test körning efter reparation : Brukar avskrivas.

Perrra87

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
08
Kör med att det var en kortare test-körning efter reparation på verkstad.
Och att du i vanliga fall övningskör med denna hoj.

Praxis brukar vara att : köra mindre än 100meter= lindrig förseelse
Test körning efter reparation : Brukar avskrivas.

okej , har inte börjat övningsköra sen .. lär jag ju inte få göra nu heller=( han skrev i rapporten att jag körde 100 meter iaf så jag hoppas att dom är snälla nu ^^

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
okej , har inte börjat övningsköra sen .. lär jag ju inte få göra nu heller=( han skrev i rapporten att jag körde 100 meter iaf så jag hoppas att dom är snälla nu ^^

Varför stannade han dig? körde du utan hjälm eller verkade du inte berhärska hojen?

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Om det nu var så att du bara körde 100m utanför verkstaden och han ser dig svänga ut etc så tycker jag det var lite väl "by the book" av polisen, borde gott kunna skita i en sån sak.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snor tråden lite grann då jag kan hamna i samma sits,
Vad blir skillnaden om man dessutom kör oförsäkrat och oskattat, men hojjen är besiktigad?

Det minsta problemet i det läget är väl om du åker dit och får böter för olovlig körning. Det är betydligt värre om du är ute och kör så och ställer till med något. Det kan bli betydligt dyrare.

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
En vän till mig åkte fast, iofs ett par år sen kan ju ha ändrats. Han fick 30x30 dagsböter (gick fortfarande i skolan så hade inga inkomster) thats it. Inget indraget lämp. Var inte med tung mc iofs, vet inte om de spelar in

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En vän till mig åkte fast, iofs ett par år sen kan ju ha ändrats. Han fick 30x30 dagsböter (gick fortfarande i skolan så hade inga inkomster) thats it. Inget indraget lämp. Var inte med tung mc iofs, vet inte om de spelar in

30x30 dagsböter blir 900 dagsböter, eller menade du 30 dagsböter a 30kr = 900kr?

Jag fick något sådant för brott mot radiolagen när jag gick skola

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
jag har åkt dit för samma sak, fast några snäpp värre. Jag klota min hoj i en mur... först på plats var polisen :mad:

De satte dit mig för olovlig körning och yrkade på vårdslöshet i trafik.

Saken är den att det tar lite tid innan polisen hade tid med mitt fal, hörde inget på 3veckor. Så jag gjorde som så att jag tog mitt mc kort innan jag hörde något från dem.

Vips två dagar efter jag fick mitt mc kort så hörde polisen av sig.

Domen blev dagsböter (mycket pengar) men inget indraget kort pga av att jag uppvisat kunna köra mc nu då jag klara av att ta kortet. Annars hade de ev dragit kortet, men garanterat dragit mitt lämp och jag hade inte kunnat ta mc kort på något år.

De kunde inte döma mig för vårdslöshet då jag neka till fortkörning, och inga vittnen fanns.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
läs lite fakta, tycker du behöver det http://www.tff.se/

Vad är poängen? Jag vet att TFF kräver pengar om man har en påställd hoj och inte har någon annan försäkring. Åtminstone så länge som man har en påställd hoj. Billiga är dom inte anser jag.

Frågan gällde vad som hände med avställt (Avställt är enda chansen att klara sig undan att ha en försäkring.), oförsäkrat fordon om man kör utan körkort. Jag är inte helt övertygad om att man just i det fallet klarar sig undan från ersättningskrav eftersom TFF inte har krävt in några pengar för att man inte har någon annan försäkring.
Så risken finns i just ett sådant fall att TFF går in och ersätter för skador som man ställt till med och sedan kräver återbetalning. Alternativt att dom kräver in premie för hela den period som fordonet stått avställt eftersom dom utgår ifrån att man använt det i trafik hela tiden.
Sannolikheten för att det blir fler åtalspunkter än olovlig körning finns ju också.

så nog tror jag att det kan bli dyrt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blev 1500 i böter och inget mc kort på 2 år ^^

Har du bilkörkort och blev det indraget, eller var det "bara" körkortstillståndet för MC dom drog tillbaka?

Surt som f-n IAF, sälj hojen fort innan du blir sugen att prova igen!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024