Olycka-ödsmål

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Hej.
Jag tänkte jag skulle skriva lite här om min olycka igår(13/7).
Jag kom körande från färjan från kolhättan mot stenungsund, hade kommit någon km körde om en volvo kombi ovh bromsade sedan in för en högerkurva. Efter detta kommer en svag vänster i ett krön, ser då en bil som på börjar en vänster sväng i mötande fil. Jag klipper bromsarna och ser att föraren ser mig komma, han stannar då(naturlig reaktion). Dessvärre har han släp på bilen så ekipaget upptar hela vägen, jag inser att jag inte kommer att hinna stanna och siktar in mig på släpet där ingen människa sitter. Träffar släpet ganska långt bak, flyger över och landar på bilen som står bakom för att sedan rulla ner i diket.
Kravlar upp en bit från diket och börjar viffta på fingrar och fötter för att se om allt fungerar, det gör det. Föraren till bilen med släpet tror jag ringer ambulansen och jag berättar var jag har ont, medans något vittne pratar lugnande med mig. Hade naturligt vis väldigt ont hela tiden men det kändes ändå bra att vara vid medvetande. Räddningstjänsten var fort på plats och kände över kroppen, jag hade framför allt ont i revbenen bak på ryggen. Ambulansen var näst på plats och satte på mig krage. Inte långt efter kom ambulanshelikoptern(11min efter de blev meddelade, ta inte bort dessa änglar på grund av ekonomin. De räddar liv), de klippte upp jackan och fixerade mig på en bår. Fick även smärtstillande innan jag bars bort till ambulanshelikoptern. Anlände efter avfärd ca14min på Sahlgrenska där jag undersöktes och man kunde konstatera att inget var brutet, ej heller några skallskador.
Fick ett skrapsår på ena tummen och en sena på ett långfinger som blev lite skadat. Annars är jag mest mörbultad. Jag fick åka hem dagen efter.

Hojen är ordentligt kvaddad, båda framgafflarna är knäckta... Som så många andra hade jag inte råd med helförsäkring, så det är naturligtvis lite tråkigt, vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Det var en Yamaha YZF R1 -07 jag köpte förra året. Hade precis beställt -09an:(.
Har även talat med polisen, som berättade att ingen annan blev skadad i olyckan, vilket naturligtvis är skönt att veta, det är viktigast.

Inga moralpredikningar från mig, men kör försiktigt där ute. Hoppas jag hinner lösa en ny hoj innan säsongen är slut, i så fall ses vi på vägen.

Ha de gött
Daniel Olsson

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Skönt att du klarade dig! Skulle bilen svänga vänster och du köra rakt fram? brukar vara den som ska svängas fel men det får försäkringsbolagen bedömma.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Skönt det gick bra med dig!
Varit med vid flera olyckor på den sträckan och nu senast såg jag de har gjort massa smålagningar med oljegrus som är så förrädiskt. Påverkade väl iofs inte din olycka.

Ang försäkring, i normala fall bör de ju vara den vänstersvängande bilisten fel i situationen du beskriver och jag fattat rätt. Då bör de ju gå på den andres försäkring eller?

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Tack så mycket. Japp, jag skulle köra rakt fram. Men han hade inte en möjlighet att hinna se mig, eller bilen bakom för den delen(som han stanna). Det var en olycka, så vi får se.

Ang, oljegrus. vägverket har lappat lite överallt med denna skit i området. tycker det är himla onödigt, jag förstår att det är billigare men det slits så fort och blir farligt. Dom gillar även att fylla på vägkanterna med grus som svenssonracers genar genom och sprutar upp på vägen.

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tack så mycket. Japp, jag skulle köra rakt fram. Men han hade inte en möjlighet att hinna se mig, eller bilen bakom för den delen(som han stanna). Det var en olycka, så vi får se.

Ang, oljegrus. vägverket har lappat lite överallt med denna skit i området. tycker det är himla onödigt, jag förstår att det är billigare men det slits så fort och blir farligt. Dom gillar även att fylla på vägkanterna med grus som svenssonracers genar genom och sprutar upp på vägen.

Okey, hoppas det löser sig för dig med försäkringen.

Ja, den har blivit lömsk. Det var en som highsida på den sträckan för ett par veckor sen pga grus i en kurva.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Skönt att du klarade dig med såpass små skador från den allvarliga olyckan.
Gissar att du hade bra skyddsutrustning.
Hoppas att du snart kan vara tillbaka på en MC igen.
Det bästa är ju om motpartens trafikförsäkring ersätter din hoj..

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Tur att det gick så bra med dig iallafall. Det borde vara bilens försäkring som täcker din hoj ? Hoppas det iallafall !

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Hej och tack alla.
Jag bor egentligen ute på orust så detta är mina favoritvägar som jag kört tusentals gånger. Angående kläderna: Nja så bra var det inte, jag hade en ordentlig Spyke skinjacka, Lindstrands Mc-jeans, Arai hjälm, Sidi-stövlar och Alpine-handskar. Grämer mig fortfarande för att jag inte tog på mig ryggskyddet. Nu hade det väl inte gjort någon skillnad, men om man landat lite annorlunda.
Nej, nu skall jag till sjukgymnasten och låta dem tortera mig en stund, sedan skall jag försöka promenera en stund. Får väll börja leta ny hoj:). Vi får se vad försäkringsbolaget säger, antar att man får vänta tills polisutredningen är klar?

Ha de gött alla
Daniel Olsson

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Som sagt, otroligt skönt att du klarade dig så pass bra efter den olyckan :tummenupp

För övrigt kan jag upplysa alla om att: "oljegruset" som läggs ut på våra vägar görs vår VÅR skull, vi trafikanter.

Det är nämligen för att förhintra att vatten tränger ner i överbyggnaden utav vägen (det material som vägen är uppbyggd av) vilket resulterar i en mycket sämre väg på kortare tid.

Speciellt påvintern då vatten rinner ner i sprickor och hål, för att sen frysa till is och orsaka tjälsprängning= :tummenner

MEN, jag kan tycka att det skyltas VÄLDIGT dåligt när detta arbete har utförts på en vägsträcka...

Last edited:

Winrick

ZZZzzzZZZzzz
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
merida
tur.

gott att höra att du klarade dig så bra,,, :tummenupp

vi kör där väldigt ofta.. och där som på många andra liknade vägar finns massa in och utfarter.. så det är lätt hänt! kan inte räkna antalet ggr som man varit riktigt nära,,,,,,

bara tacka att det gick så bra, du hade en Jävla tur !! :)

hoppas det löser sig med hoj planerna så vi möts ute..

SUKKI

Ny medlem
Gick med
27 May 2004
Hoj
suzuki gsxr
Det här skriver dom om dig i lokal pressen!!!
"MC-förare i svår olycka.
En man i 25-årsåldern körde i söndags av vägen mellan Ödsmål och kolhättan i en skarp kurva. Manen skadade sig allvarligt i ryggen och skrapade både armar och ben. Han fördes med ambulanshelikopter tll sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg":confused:

Funderingfrån en sporthoj åkare!
börjar snällt...:tummenupp
Orust är väl inte = Göteborg?:va
Varför körde du utan RYGGSKYDD?:confused:
Å sen sporthoj utan skinställ?:confused:

Det är ju inte fort åkar kläder du haft i min betraktelse.
jag klandrar dig inte, jag bara månnar! :pannkyss
jag försöker bara få upp ögonen på fler av er!:mad:

jag vet en kille han vände hem å hämta ryggskyddet från vår mötes plats.
å vi vänta tills han kom tillbaka. sen klota han på vår resa så att det gick hål i stället på ryggen så tackvare RYGGSKYDDET så kör han fort farande!:tummenupp

Hej och tack alla.
Jag bor egentligen ute på orust så detta är mina favoritvägar som jag kört tusentals gånger. Angående kläderna: Nja så bra var det inte, jag hade en ordentlig Spyke skinjacka, Lindstrands Mc-jeans, Arai hjälm, Sidi-stövlar och Alpine-handskar. Grämer mig fortfarande för att jag inte tog på mig ryggskyddet. Nu hade det väl inte gjort någon skillnad, men om man landat lite annorlunda.
Nej, nu skall jag till sjukgymnasten och låta dem tortera mig en stund, sedan skall jag försöka promenera en stund. Får väll börja leta ny hoj:). Vi får se vad försäkringsbolaget säger, antar att man får vänta tills polisutredningen är klar?

Ha de gött alla
Daniel Olsson

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Skönt att du klarade dig så pass bra. Änglavakt. Hoppas att du får
ersättning för hojen och att du snart är uppe på benen samt två hjul igen.

Krya på dig Daniel

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hej och tack alla.
.........Vi får se vad försäkringsbolaget säger, antar att man får vänta tills polisutredningen är klar?

Glöm inte bort att skicka in skadeanmälan till DITT EGET FÖRSÄKRINGSBOLAG,
så komplett som möjligt, skisser, bilder, namn på vittnen, telefonnummer..mm.
Allt som hjälpa din sak, ingen annan "pratar" för dig, det får du göra själv.

Och du ska göra detta även om du bara hade trafik/halv....det är sen bolagen
som gör upp om vållande och fördelning av kostnader osv.
Polisens utredning ska bara konstantera om någon begått nått TRAFIKRELATERAT
brott i samband med olyckan.

P.S.....Är du medlem i SMC har du rätt till kostnadsfri juridisk hjälp.

KentW

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Tack igen. Är tillbaks efter en sväng hos sjukgymnasten, dessa människor måste gilla smärta:). Har haft riktigt ont idag, var jobbigt att komma ur sängen.

Jag älskar denna vägsnutt men som du säger, många utfarter så det är lurigt.

Ok, skall ta kritiken nu:).
Sant, orust är inte gbg, vet inte varför jag skrev så i min profil, jobbar mycket där nere.
Helt rätt, att lata sig och skita i ryggskyddet är korkat men jag gör det allt för ofta. Frågan är om man lärt sig efter detta? Kanske, hoppas det.
Kläderna var inte de bästa, i alla fall inte jeansen. Varför har man då dessa kläder när det hänger två ställ hemma i garderoben? Tja skulle till stenungsund och fika, tyckte väl att det var smidigare så... I efterhand, dumt men så är man.
Tycker definitivt man skall tänka sig för ordentligt när man står i hallen och kränger på sig kläderna.

Ok KentW, jag skall ta tag i det så fort som möjligt. Antar att man fyller i en skadeanmälan och kanske skickar med berättelse och skiss på olyckan. Tackar för hjälpen.

Ha de gött så länge, återkommer med uppdateringar.
Daniel Olsson

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det gott att höra att du är hel. Resten är bara pengar......Det kan vara surt men kroppen är nått viktigare.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R

Hur mycket för fort körde du?

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Yes, kroppen är viktigast.
Gick inte så förbannat fort, men uppenbarligen fortare än att jag han stanna:).

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
För övrigt kan jag upplysa alla om att: "oljegruset" som läggs ut på våra vägar görs vår VÅR skull, vi trafikanter.

Det är nämligen för att förhintra att vatten tränger ner i överbyggnaden utav vägen (det material som vägen är uppbyggd av) vilket resulterar i en mycket sämre väg på kortare tid.

Speciellt påvintern då vatten rinner ner i sprickor och hål, för att sen frysa till is och orsaka tjälsprängning= :tummenner

Intressant att höra det från någon som verkar ha koll på det.

Häromkring häller de dock ut grus på helt torr väg av och till, d v s ingen tjära under alls. Torr asfalt och så ett lager grus. Finns det någon rimlig förklaring till detta?

Jag tycker det verkar extremt puckat, framförallt den gången jag kom ut i det i 50 knyck och motljus (70-väg) och inte såg det förrän jag kom in i en kurva... :näsblod

Jbod

Kör hårt!
Gick med
28 May 2006
Hoj
Kawasuki 1000-04
Gøtt att du klarade dig såppas bra som du gjorde :tummenupp
Vi har ju haft fler som klotat i omgivningarna men inte klarat sig lika bra som du. :crash

Var/ær det en rød vit Retta som du kørde? och vågar man fråga om du ær mørkhyad :confused:

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli