Olycka i åkersberga

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ducati 1098S special
Så länge vi använder våra vägar som racerbanor kommer tyvär såna här olyckor
att hända hela tiden. Kan vi få stopp på det skulle vi spara många liv varje år.

Skänker en tanke till familj och vänner

Så länge som det bara är motorcyklisten som är ute och gasar som skadas/dör så skiter jag fullkomligt om det är 1 eller 2500 som dör i trafiken per år då det är ett frivilligt val att köra som en galning.

Sen lider man självklart med dom familjer som förlorar en anhörig - men "thats it"

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Olyckan skedde i kurva #2 om man åker mot Vaxholm. Bussarna brukar dra upp endel grus i den svängen. Tror han har fått problem i kurvan och sedan driftat ut efter refugen.

R I P

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
R I P

Olyckan är var i kurva #2 om man åker mot Vaxholm. Bussarna brukar dra upp endel grus i den svängen. Tror han har fått problem i kurvan och sedan driftat ut efter refugen.

R I P

Alternativt kan det ha gått till såhär:

18789405.jpg

Normal färdriktning och faktiskt färdriktning. Så ser det ut på bilden i alla fall men det kan vara som du säger. I vilket fall som helst skedde nog olyckan pga missbedömd skarphet på kurvan vilket resulterade i att han kom på tok för långt ut på vänsterkanten av vägen (över i motsatt körfält).

Utav ren nyfikenhet, vad är det för hastighetsgräns? Ser ut som 90-väg? :va

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Så länge som det bara är motorcyklisten som är ute och gasar som skadas/dör så skiter jag fullkomligt om det är 1 eller 2500 som dör i trafiken per år då det är ett frivilligt val att köra som en galning.

Sen lider man självklart med dom familjer som förlorar en anhörig - men "thats it"

Så där kan du ju inte resonera.
Frivilligt val :arsele
En ung kille omkommer i en olycka och thats it???

Hoppas du får stå för alla dina kostnader när du själv råkar illa ut eftersom det är frivilligt.

Kent@

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Eller den andra kurvan med refug?
18789405.jpg

jag tror det är den kurvan kommande från SvinningeHandel på väge mot Vaxholmsvägen, den nyper av i slutet å vet själv att de kan vara lurigt i utgången, minns själv när jag körde där första gången å var hyffsat nära mittlinjen, mer än planerat. så jag kan förstå om det är den kurvan det handlar om.

EDIT: Nyper av är väll å ta i men de kändes så första gången man körde där.

Last edited:

Cirrus

Guest
Ska åka den vägen idag och kommer säkert fälla en tår när jag passerar platsen. Så otroligt onödigt och sorgligt. Vila i frid!

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD

Någon är fuckad i huvet här.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Det är tragiskt att det ska behöva hända! Tyvärr är man ju utsatt på en mc. Olyckorna kan reduceras med utbildning tror jag, men hur ska alla fångas upp så dom får SMC´s kurv och broms kurs! Jag hade ingen koll på sånt när jag hade nytt körkort.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om jag förstått saken rätt så var killen som dog en färsking på hoj?

Jag önskar att körskolorna gjorde ett lite bättre jobb med att pränta in i huvudet på sina elever att det faktum att man klarar av uppkörningen bara innebär att man klarar av minimikraven som samhället ställer på de som ska få vistas ute på vägarna. Det finns absolut ingen koppling mellan att vara innehavare av ett körkort och att vara bra motorcyklist.

Jag hade haft körkort i 10 år och trodde i min enfald att jag var en skaplig MC-förare. Sen började jag gå på SMC-s utbildningar... Oj, oj, oj vilken skillnad jämfört med körskolan! Nu snackar vi utbildning som gav någonting! Några dagar med SMC gav mig mer än körskolan någonsin gav.

Det är nog mycket få motorcyklister med 0-4 år gamla körkort som är bra motorcyklister.

Har fungerat som instruktör och det kändes väldigt bra ett år när en snubbe i övre medelåldern kom fram och tackade. Han hade kört hoj i hela livet men hade varit på SMC-kurs bara nån enstaka gång. Året innan hade vi drillat honom i bromsteknik med därpå följande undanmanöver. Några veckor efteråt hade han tvingats göra en panikbroms och gira snabbt för att inte bli en del av kylaremblemet på en Merca. Han sa att hade det inte varit för det vi präntat in i skallen på honom så hade han, trots ett helt liv i sadeln, aldrig klarat av den undanmanövern.

Den kvällen kände man sig nöjd med sig själv.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Så du menar att ANDRA ska tänka åt dom som inte använder hjärnan? I grund och botten spelar det ingen roll hur mycket utbildning eller erfarenhet du har, använder du inte din egen hjärna så finns det inte mycket som hjälper.

Sen att det finns massa andra faktorer som spelar in kan inte alltid vi själva rå för. Men där gäller samma sak, ANVÄND HJÄRNAN! :tummenupp

Tråkigt det som hänt.

Mycket bra inlägg G-man.
Vi kommer naturligtvis aldrig att komma ifrån riskerna med mc, men dessa kan minimeras med rätt utbildning OCH RÄTT ATTITYD.

En annan faktor som man bör tänka på är gruppåverkan. Vi har faktiskt ett visst kollektivt ansvar att föregå med gott exempel på vägarna så att vissa individer ej rycks med och börjar köra som galningar. You tube filmer där man plöjer fram i 210 på 70 vägar är inget gott exempel. Tvärtom, det lockar andra oerfarna att prova och göra likadant. Det börjar bli legitimt. Polisen gör ingenting. Polarna kör så det ryker (de oxå ). Det är skitkul.
Man skaffar hoj med inställningen att det ska vara häftigt och gå fort.

Den egna högre farten minskar dina marginaler att rätta till/klara dina egna, men framförallt andras, misstag i trafiken. Och du är väldigt utsatt!

Vi måste säga ifrån och inte låtsas som om det regnar. Kör han ihjäl sig, so what? Som någon antydde. Men nästa gång så kan det vara din anhörig eller din bästa kompis. Meningslöst. Rally kör man på bana. Allmäna vägar bjuder på obehagliga överraskningar.

Jag var där och körde i helgen. Trevliga vägar. Mötte glada hojåkare som körde lugnt och vinkade till den oomkullrunkelige Dr. CustomSkändaren.

Min tanke går till hans vänner, anhöriga och de drabbade. Vila i frid!
Och ni övriga: Lev inte för stunden. Det finns folk som tycker om er. Ta det lugnt :)

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Min personliga åsikt är att gruppkörning med sporthoj skapar en något "stressad" körning. Tycker själv att det är mycket behagligare att köra ensam, ingen som blir stressad av mitt tempo eller tvärt om! för 8-10 år sedan var vi ett par kompisar som ofta var ute o slipade puck på favvovägarna i alldeles för högt tempo, vi klarade oss från olyckor men ibland var det bara turen som räddade en, är det då en som har mindre erfarenhet/körvana som är med då är det väldigt olyckligt om den personen inte vet sina gränser. Det som räddat mig många gånger är att tänka defensivt o ha fantasi om vad som kan finnas bakom kurvan o utgå ifrån att alla andra i trafiken är blinda idioter!
Tänk er för vänner!!

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Vilka jävla svin ni är, sitta och spekulera i hur en människa miste livet!!!!

Visa anhöriga och vänner lite respekt för fan (förmodligen finns några här)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vore ju kanske bra om trafikskolorna själva i samband med att eleverna fick sina körkort rekommenderade och informerade sina elever om t.ex. extra utbildningar som SMC-kurser, speciellt om de tänkt åka snabbare hojar direkt. Jag har åkt i 11 år (A1 i början) och har fortfarande knappt någon koll på dessa kurser mer än att jag på senare dagar förstått att de verkar väl värda och lär föraren betydligt mer än vad man lär ut på trafikskolorna.

Att ett antal nyblivna mc-förare kör ihjäl sig på snabbare hojar varje år kommer aldrig att upphöra , dock om det lärdes ut lite mer trafikvett och en högre nivå av körkunskap, t.ex. som på SMC's kurser så skulle det väl iaf kunna minska antalet. Men typer som kommer köra som idioter direkt kommer det ju alltid att finnas, dock kan man ju försöka utbilda de som vill och har lite vett iaf.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati