Så du menar att ANDRA ska tänka åt dom som inte använder hjärnan? I grund och botten spelar det ingen roll hur mycket utbildning eller erfarenhet du har, använder du inte din egen hjärna så finns det inte mycket som hjälper.
Sen att det finns massa andra faktorer som spelar in kan inte alltid vi själva rå för. Men där gäller samma sak, ANVÄND HJÄRNAN!
Tråkigt det som hänt.
De första 15-20 åren av våra liv så är det huvudsakligen andra personers hjärnor som skyddar oss. Dessa hjärnor brukar ofta sitta i våra föräldrars skallar. När vi sen stapplar ut i livet på egna ben så är vi helt enkelt inte kapabla att göra alla riskanalyser på egen hand. Vi saknar helt enkelt den erfarenhet som krävs. Jag har kört hoj i snart 20 år. De första 3-4 åren så körde jag omkull en hel del gånger. (Off road 125:a, vått gräs, lösgrus, väg som svängde för mycket, enduro, MC-ordonannas...) Under dessa år så fuskade jag konstigt nog även med min egen skyddsutrustning väldigt ofta. Körde t.ex. bara med skinnjackan, vanliga jeans och tennisdojjor.
Peppar, peppar men det har nu gått 16 år sedan jag la omkull en cykel. Under alla dessa år har jag alltid kört med full skyddsmundering. Numera inser jag att risken att vurpa är stor ... och då är risken bevisligen ändå mindre än vad den var från början ...
Det finns ett samband mellan ungdomligt oförstånd, riskmedvetenhet, övertro på sin egen förmåga, faktisk förmåga och olycksstatistiken. 15-25 åringar har en helt annan attityd gentemot risk. De förstår helt enkelt inte vad som är farligt och vad konsekvenserna blir. Jag behöver bara titta på mig själv för att inse detta.
Ägna en stund åt att läsa på detta forum och kolla åldern på de värsta hetsporrarna. Du vet de som
"hö, hö, idag satte jag nytt pers på bulten... skiiiiitfräääänt" eller "
"fan, idag wheela jag förbi snuten i 150" eller
"vaffan stannare ru för snuten för? Gasa fö fan!". Hur många av dessa skribenter är över 30 år? 25 ?
Vilken förarkategori är tragiskt nog överrepresenterad i forumets minneslund?
Hur ska man få 25-åringar att fatta att de ofta inte alls är bra på köra hoj? Hur många 40-åringar säger idag att
"-äh, jag är en halvdålig förare idag ... men jag var en toppförare när jag var 25..."
Jag vet absolut ingenting om vad som hände i Åkersberga och uttalar mig inte om det enskilda fallet, men det måste till nån form av sanering i den attityd vi ser här på forumet hos allt för många unga förare. Detta kan de inte göra själva. De kan inte själva tänka dessa tankar. Andra måste tänka dem åt dem och försöka få dem att fatta. Precis som pappa sa att
"-Du får inte sticka in gaffeln i vägguttaget!" Det är ju naivt att tro att en addrenalin- och testosteronstinn 20-åring som kör på bakhjulet längs gatan i bodstadsområdet helt plötsligt ska få en uppenbarelse och inse att
"det jag håller på med är jävligt dumt!"
Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker i alla fall att det vore ett fint sätt att hedra denna förare om vi här på forumet började tänka lite mer på varandra och värna varandra. De som sätter stämpeln moralkärring på de få (!) som faktiskt försöker uppmana till besinning här på forumet har knappast själva haft en kamrat som dött i en MC-olycka. Man önskar att de kunde komma till insikt utan att nån de känner ska behöva dö.