Olycka i åkersberga

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tja... våra lagar är ju ett fint exempel på att andra tänker åt dig, tex.

Vad jag menar är att ju fler som busar dessto populärare blir det. Och folk kommer att börja köra utöver sin förmåga och testa. Man kommer att köpa och köra hoj med den inställningen att det är ok.

Det är ju inte för intet som leksaks-bikarna är överepresenterade i olycksstatistiken. Är det hojens fel, eller är det förarens. Det går precis lika bra att köra ihjäl sig på en 125:a...

Vad vi pratar om är trafikvett och kultur.

Så om alla hoppar från en bro så gör du det oxå? Vilken dåligt ursäkt, om alla gör så gör jag oxå! Praktexempel på när folk inte orkar använda eget huvud!

Lagar finns för att folk ska hålla sig inom ramarna men man måste ÄNDÅ använda egen hjärna för att följa lagen.

:rolleyes:
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vore ju kanske bra om trafikskolorna själva i samband med att eleverna fick sina körkort rekommenderade och informerade sina elever om t.ex. extra utbildningar som SMC-kurser, speciellt om de tänkt åka snabbare hojar direkt.

Till körskolans försvar så fick de elever som tog kortet i år (vilken även den avlidne ska ha gjort) dels medlemskap i SMC, samt gratis deltagande på deras bandagar på Gelleråsen. Men jag håller med om vikten av vidareutbildning pga. att man är så exponerad som man är.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vilka jävla svin ni är, sitta och spekulera i hur en människa miste livet!!!!

Visa anhöriga och vänner lite respekt för fan (förmodligen finns några här)

jag kan hålla med till viss del,,,,,,, men det är vid sådan här tillfällen som ärligheten kommer fram och olyckor skapar eftertänksamhet och det är bra om vi nu ska kunna hindra några olyckor i framtid.
Jag kom just hem från en vecka på sjukhus,,,,,,,,,, och det har lika gärna varit så att jag inte kommit hem, med det i huvudet så tänker i allafall jag på hur jag kommer att gasa i framtiden och jag hoppas det har påverkat min omgivning.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Till körskolans försvar så fick de elever som tog kortet i år (vilken även den avlidne ska ha gjort) dels medlemskap i SMC, samt gratis deltagande på deras bandagar på Gelleråsen. Men jag håller med om vikten av vidareutbildning pga. att man är så exponerad som man är.

Jag tog kort i år (förra månaden) och har absolut inte hört någonting om medlemskap i SMC eller gratis bandagar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så du menar att ANDRA ska tänka åt dom som inte använder hjärnan? I grund och botten spelar det ingen roll hur mycket utbildning eller erfarenhet du har, använder du inte din egen hjärna så finns det inte mycket som hjälper.

Sen att det finns massa andra faktorer som spelar in kan inte alltid vi själva rå för. Men där gäller samma sak, ANVÄND HJÄRNAN! :tummenupp

Tråkigt det som hänt.

De första 15-20 åren av våra liv så är det huvudsakligen andra personers hjärnor som skyddar oss. Dessa hjärnor brukar ofta sitta i våra föräldrars skallar. När vi sen stapplar ut i livet på egna ben så är vi helt enkelt inte kapabla att göra alla riskanalyser på egen hand. Vi saknar helt enkelt den erfarenhet som krävs. Jag har kört hoj i snart 20 år. De första 3-4 åren så körde jag omkull en hel del gånger. (Off road 125:a, vått gräs, lösgrus, väg som svängde för mycket, enduro, MC-ordonannas...) Under dessa år så fuskade jag konstigt nog även med min egen skyddsutrustning väldigt ofta. Körde t.ex. bara med skinnjackan, vanliga jeans och tennisdojjor. :va Peppar, peppar men det har nu gått 16 år sedan jag la omkull en cykel. Under alla dessa år har jag alltid kört med full skyddsmundering. Numera inser jag att risken att vurpa är stor ... och då är risken bevisligen ändå mindre än vad den var från början ...

Det finns ett samband mellan ungdomligt oförstånd, riskmedvetenhet, övertro på sin egen förmåga, faktisk förmåga och olycksstatistiken. 15-25 åringar har en helt annan attityd gentemot risk. De förstår helt enkelt inte vad som är farligt och vad konsekvenserna blir. Jag behöver bara titta på mig själv för att inse detta.

Ägna en stund åt att läsa på detta forum och kolla åldern på de värsta hetsporrarna. Du vet de som "hö, hö, idag satte jag nytt pers på bulten... skiiiiitfräääänt" eller " "fan, idag wheela jag förbi snuten i 150" eller "vaffan stannare ru för snuten för? Gasa fö fan!". Hur många av dessa skribenter är över 30 år? 25 ?

Vilken förarkategori är tragiskt nog överrepresenterad i forumets minneslund?

Hur ska man få 25-åringar att fatta att de ofta inte alls är bra på köra hoj? Hur många 40-åringar säger idag att "-äh, jag är en halvdålig förare idag ... men jag var en toppförare när jag var 25..."

Jag vet absolut ingenting om vad som hände i Åkersberga och uttalar mig inte om det enskilda fallet, men det måste till nån form av sanering i den attityd vi ser här på forumet hos allt för många unga förare. Detta kan de inte göra själva. De kan inte själva tänka dessa tankar. Andra måste tänka dem åt dem och försöka få dem att fatta. Precis som pappa sa att "-Du får inte sticka in gaffeln i vägguttaget!" Det är ju naivt att tro att en addrenalin- och testosteronstinn 20-åring som kör på bakhjulet längs gatan i bodstadsområdet helt plötsligt ska få en uppenbarelse och inse att "det jag håller på med är jävligt dumt!"

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker i alla fall att det vore ett fint sätt att hedra denna förare om vi här på forumet började tänka lite mer på varandra och värna varandra. De som sätter stämpeln moralkärring på de få (!) som faktiskt försöker uppmana till besinning här på forumet har knappast själva haft en kamrat som dött i en MC-olycka. Man önskar att de kunde komma till insikt utan att nån de känner ska behöva dö.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Till körskolans försvar så fick de elever som tog kortet i år (vilken även den avlidne ska ha gjort) dels medlemskap i SMC, samt gratis deltagande på deras bandagar på Gelleråsen. Men jag håller med om vikten av vidareutbildning pga. att man är så exponerad som man är.

ok ja det är väl bra men blir de informerade om hur pass viktigt och givande det kan vara att gå deras utbildningar? det är ju det som e frågan, oerfarna förare måste ju förstå allvaret med att köra hoj direkt och inte efter att ha vurpat ett par gånger.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Damp ner en kommentar på dn.se från personen som påstår sig ha kört bilen. Ska väl tas med en nypa salt, då personen i fråga namnger den avlidne med fel namn.


Tänkte klara upp lite frågetecken, främst med med 24 åriga X i åtanke.
Det var jag som körde bilen X åkte in i.
1. De åkte inte på fel körfält, de åkte snarare i mitten. Iom att det är en enslig väg är det på ett sätt förståeligt. De ville nog bara cruisa och som jag förstod det var det snarare ett par sekunder det handlade om, i övrigt höll de sig på sitt fält.
Nu hade ettan svängt in i mitten och resterande föll med.
2. I kurvan är det svårt att se vad som ligger framöver. Ettan hade svängt in, X var, som jag uppfattat det, på väg tillbaka men fick då syn på mig och gjorde en skarpare sväng vilket ledde till wobbel och han fick svårt att kontrollera fordonet som i sin tur åkte rakt in i mig.
Det hela gick jättefort. Jag är dock ok.
Mina tankar går till X och hans vänner.


Allt, även polisens uppgifter samt hur det såg ut på olycksplatsen nu i eftermiddag, tyder på att han fick sladd/tappade kontrollen i utgången av kurvan och kom över i mötande körfält (precis efter där refugen slutar).

Att detta skulle handla om någon "skandalomsusande vansinneskörning" består mest av spekulationer från media samt MC-antagonister. Om en bilist höll 70 km/h i samma kurva skulle det knappast anses som vansinneskörning, men med hänsyn till att kurvan "nyper" lite mot slutet så är även rådande hastighetsbegränsning snabbt nog för att kunna tappa kontrollen vid sladd.

Mycket kan säkerligen sägas kring riskmedvetenheten bland nya MC-förare, men i mina ögon är orsakades detta främst av olyckliga förhållanden samt att föraren var hyfsat oerfaren att framföra sitt fordon. Det kunde lika gärna ha varit vem som helst av oss...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det var en KTM osäker på modell...

Appropå det jag skrev här ovan om riskattityd så kan jag ju nu bara inte låta bli att komma och tänka på en annan tråd vars bilder anses vara vackra m.m. Inte en enda kommentar angående vad vi faktiskt ser utspela sig mitt framför våra ögon. Idioti i kubik. Gissningsvis förorsakat av ungdomligt oförstånd och den därpå så sedvanliga respektlösheten.

Ärligt talat. Skulle nån bli det minsta förvånad om nästa olyckstråd och minneslundsinlägg handlar om denna förare?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210290
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Nu när denna tråd trots allt heter Olycka i åkersberga, kan vi väl försöka hålla oss till ett minimum av spekulationer och allmänna reflektioner.

Det är ju klädsamt att starta en annan tråd om ni vill ventilera allmänna åsikter om trafiksäkerhet och uppträdande.

Det är trots allt så att en person ligger avliden på ett bårhus med många vänner och anhöriga förtvivlade utom gränser. Låt han åtminstone få äga denna tråd helt och hållet, som en sista gest av respekt. Tråden kan gärna få handla om honom och hans olycka.
Respekt vänner, respekt för den avlidne.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Appropå det jag skrev här ovan om riskattityd så kan jag ju nu bara inte låta bli att komma och tänka på en annan tråd vars bilder anses vara vackra m.m. Inte en enda kommentar angående vad vi faktiskt ser utspela sig mitt framför våra ögon. Idioti i kubik. Gissningsvis förorsakat av ungdomligt oförstånd och den därpå så sedvanliga respektlösheten.

Ärligt talat. Skulle nån bli det minsta förvånad om nästa olyckstråd och minneslundsinlägg handlar om denna förare?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210290

Idioti i kubik utspelar sig varje dag och på andra områden långt värre än att någon kör på slangen, droger och alkohol i trafiken är garanterat ett långt större problem, antalet förolyckade mc-förare som tagit en risk är nog väldigt låg i förhållande till många andra ting, Mavve skrev något om olycksstatistiken, som är ganska jämn, men det togs bort då det var i fel tråd.

Som ung tog du säkert några risker och ja du lever fortfarande.

Mellan 5.000 och 7.000 svenskar dör varje år på grund av sjukdomar eller skador som har samband med alkoholdrickande. Dödligheten bland storförbrukare av alkohol förefaller ha ökat, speciellt i de yngre åldersgrupperna. Det är inte bara alkoholister som får skador av alkohol. Alkohol är ofta en dold sjukdomsorsak. Omkring en femtedel av alla patienter som tas in i akutsjukvården har alkoholproblem. Inom den psykiatriska sjukvården är andelen alkoholfall omkring 40 procent.

http://www.mellerud.se/page/13312/alkohol.htm

30 procent av de personbilsförare som omkommer i trafiken är påverkade av alkohol. För tio år sedan var siffran 18 procent. Män och ungdomar är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.

http://www.iq.se/content/om-alkohol-trafik.aspx

Okoncentrerade förare är inte heller att leka med, när man kör MC är man oftast koncentrerad

Vi Svenssons är de riktiga trafikdårarna

Vilka är det som orsakar olyckorna i *trafiken? Rattfyllon? Knarkare? Unga grabbar som spelar Allan? Senila gamlingar? Eller allmänt kriminella?

Jo visst, de här grupperna är överrepresenterade i statistiken. Men ändå, de är ju så få. Så det måste vara några andra som är ännu farligare.

Och det är såna som du och jag. Vanliga Svensson, som egentligen försöker göra allt rätt.

Men som plötsligt gör fel. Den mänskliga faktorn, sa man förr. Slarv, säger vi nu.

Vi är många som slarvar, därför fortsätter vi att krocka.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5456072.ab

Att detta skulle handla om någon "skandalomsusande vansinneskörning" består mest av spekulationer från media samt MC-antagonister. Om en bilist höll 70 km/h i samma kurva skulle det knappast anses som vansinneskörning, men med hänsyn till att kurvan "nyper" lite mot slutet så är även rådande hastighetsbegränsning snabbt nog för att kunna tappa kontrollen vid sladd.

Skulle inte förvåna mig ifall det du säger stämmer.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Idioti i kubik utspelar sig varje dag och på andra områden långt värre än att någon kör på slangen, droger och alkohol i trafiken är garanterat ett långt större problem, antalet förolyckade mc-förare som tagit en risk är nog väldigt låg i förhållande till många andra ting, Mavve skrev något om olycksstatistiken, som är ganska jämn, men det togs bort då det var i fel tråd.

Som ung tog du säkert några risker och ja du lever fortfarande.
[/url]

Jag höll på att skriva att jag håller med dig i allt du säger men sen så insåg jag att det i huvudsak inte var dina ord. ;)

Droger, alkohol och slangkörning har en sak gemensamt och det är att alla tre faktorer kan bara påverka olycksstatistiken i kombination med dåligt omdöme. De fulla och drogpåverkade kan "skylla" på berusningsmedlen. Slang-pilotens beteende hör bara ihop med oförstånd alternativt respektlöshet.

Jo, jag tog som alla ungdomar risker. Jag förstod inte bättre. Jag har dock idag insett att jag lever inte på grund av att jag var en skicklig förare. Jag lever för att jag hade en otrolig tur ett par, tre gånger. Jag skulle dock idag varit betydligt stoltare om jag kunnat säga att det var mitt förstånd som räddade mig från faran ...

Nu när denna tråd trots allt heter Olycka i åkersberga, kan vi väl försöka hålla oss till ett minimum av spekulationer och allmänna reflektioner.

Det är ju klädsamt att starta en annan tråd om ni vill ventilera allmänna åsikter om trafiksäkerhet och uppträdande.

Det är trots allt så att en person ligger avliden på ett bårhus med många vänner och anhöriga förtvivlade utom gränser. Låt han åtminstone få äga denna tråd helt och hållet, som en sista gest av respekt. Tråden kan gärna få handla om honom och hans olycka.
Respekt vänner, respekt för den avlidne.

Beklagar om jag framstår som respektlös men utifrån mitt synsätt så hedrar man denne person genom att försöka finna nån form av "mening" med dennes död. Försöka rädda någon annan. Om man genom att belysa riskerna i trafiken kan få nån och tänka till så har det ju i alla fall kommit något positivt ur denna tragedi.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
De fulla och drogpåverkade kan "skylla" på berusningsmedlen.

jag tar en hellre en ursäkt av en nykter slangande än en drogad trafikant vid en incident.

det finns många respektlösa därute, helt utan skydd på fel sida av vägen och han lever

[YOUTUBE-ID]jMKQvzLzmIk[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Woltarn

Wanted
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Kawasaki
Läste kommentarerna på Dn och killen som han krockade med har skrivit och förklarat olyckan.



*Tänkte klara upp lite frågetecken, främst med med 24 åriga Andreas i åtanke.
Det var jag som körde bilen Andreas åkte in i.
1. De åkte inte på fel körfält, de åkte snarare i mitten. Iom att det är en enslig väg är det på ett sätt förståeligt. De ville nog bara cruisa och som jag förstod det var det snarare ett par sekunder det handlade om, i övrigt höll de sig på sitt fält.
Nu hade ettan svängt in i mitten och resterande föll med.
2. I kurvan är det svårt att se vad som ligger framöver. Ettan hade svängt in, Andreas var, som jag uppfattat det, på väg tillbaka men fick då syn på mig och gjorde en skarpare sväng vilket ledde till wobbel och han fick svårt att kontrollera fordonet som i sin tur åkte rakt in i mig.
Det hela gick jättefort. Jag är dock ok.
Mina tankar går till Andreas och hans vänner. *


Det är väldigt synd att sånt här händer och tankarna hamnar på hans familj och vänner.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
jag tar en hellre en ursäkt av en nykter slangande än en drogad trafikant vid en incident.

det finns många respektlösa därute :tummenupp

[YOUTUBE-ID]jMKQvzLzmIk[/YOUTUBE-ID]

Försöker du göra dig lustig och hylla ungdomligt oförstånd i en tråd som handlar om en dödsolycka där en ung förare avlidit?:tummenner
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Läste kommentarerna på Dn och killen som han krockade med har skrivit och förklarat olyckan.



*Tänkte klara upp lite frågetecken, främst med med 24 åriga Andreas i åtanke.
Det var jag som körde bilen Andreas åkte in i.
1. De åkte inte på fel körfält, de åkte snarare i mitten. Iom att det är en enslig väg är det på ett sätt förståeligt. De ville nog bara cruisa och som jag förstod det var det snarare ett par sekunder det handlade om, i övrigt höll de sig på sitt fält.
Nu hade ettan svängt in i mitten och resterande föll med.
2. I kurvan är det svårt att se vad som ligger framöver. Ettan hade svängt in, Andreas var, som jag uppfattat det, på väg tillbaka men fick då syn på mig och gjorde en skarpare sväng vilket ledde till wobbel och han fick svårt att kontrollera fordonet som i sin tur åkte rakt in i mig.
Det hela gick jättefort. Jag är dock ok.
Mina tankar går till Andreas och hans vänner. *


Det är väldigt synd att sånt här händer och tankarna hamnar på hans familj och vänner.

Låter inte direkt som någon vansinneskörning.

Försöker du göra dig lustig och hylla ungdomligt oförstånd i en tråd som handlar om en dödsolycka där en ung förare avlidit?:tummenner

Nej, jag tycker bara att du har lite smalt perspektiv.
 
Last edited:

Hudik

Guest
Nu när denna tråd trots allt heter Olycka i åkersberga, kan vi väl försöka hålla oss till ett minimum av spekulationer och allmänna reflektioner.

Det är ju klädsamt att starta en annan tråd om ni vill ventilera allmänna åsikter om trafiksäkerhet och uppträdande.

Det är trots allt så att en person ligger avliden på ett bårhus med många vänner och anhöriga förtvivlade utom gränser. Låt han åtminstone få äga denna tråd helt och hållet, som en sista gest av respekt. Tråden kan gärna få handla om honom och hans olycka.
Respekt vänner, respekt för den avlidne.


Mycket bra skrivet :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top