Olycka orsakad pga punkaspray?

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Finns det någon som har varit med om en olycka som kan relateras till att det skedde pga att ett däck var lagat med punkaspray?

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Wille skrev:
2253777 Finns det någon som har varit med om en olycka som kan relateras till att det skedde pga att ett däck var lagat med punkaspray?

Jag lagade budhojen hur många gånger som helst med punkaspray. Det brukade hålla bra trots att det var innerslang.
En jobbarpolare däremot fick "smällpunka" på framhjulet o körde omkull innan han hann reagera. Är dock osäker på om han hade punkaspray eller ej.

Winrick

ZZZzzzZZZzzz
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
merida
hmm?

frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

bäddat för att skita sig.. :va

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Winrick skrev:
2253816 frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

Men HAR det gått åt skogen då? Känner du någon som råkat ut för olycka pga att han/hon lagat sitt däck med punkaspray?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Njae men de va jäääävligt nära. Framsulan small i 170. Laga inte med spray är mitt tips.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Wille skrev:
2253777 Finns det någon som har varit med om en olycka som kan relateras till att det skedde pga att ett däck var lagat med punkaspray?
På min första hoj (Z650'n för 11 år sen) lagade jag bakdäcket "tillfälligt" med punkaspray.
Funkade bra, trots innerslang.

Fast sen glömde jag faktiskt bort detta, och körde vidare resten av säsongen utan vidare åtgärd, och inte nog med det.
Jag körde även hela nästa sommar också tills däcket var blankslitet. :gnissla

Sen i slutet av den andra säsongen med mitt "tillfälligt" lagade däck, efter en hyfsat hård runda dagen innan, så var det platt igen när jag tog ner hojen från centralstödet.

Inte illa pinkat för en "tillfällig" lagning med punkaspray, tycker jag. :)

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Jag har bara positiva erfarenheter av punkaspray bl.a. från en europasemester
där bakdäcket lagades i Österrike. Det funkade perfekt hela vägen hem via Moseldalen och ett varv på "Ringen". Körde sedan även höstsäsongen hemma med samma lagning.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Wille skrev:
Har du punka i ditt däck? Isf kan du ju plugga däcket hos en däckfirma, kostar kanske 200 spänn bara.

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
FUBAR skrev:
2253951 Har du punka i ditt däck? Isf kan du ju plugga däcket hos en däckfirma, kostar kanske 200 spänn bara.

Nope jag har inte punka i nåt däck, men jag har haft två punkteringar i ett o samma bakdäck och där jag då har haft punkaspray och som har fungerat finfint utan några komplikationer. Då har jag även kört på band med det däcket och varit i hastigheter runt 250 km/h utan några problem.

Jag vill veta varför alla förespråkar att man MÅSTE köpa nytt bakdäck så fort man fått punktering. Finns det några belägg/statistik på att folk förolyckats pga att man har lagat ett däck med punkaspray där det kan sägas att punkasprayen var det som var "felet".

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Wille skrev:

Jag blev åskådare till en jäkligt lustig sak i helgen som var relaterat till punkaspray, dock inte på en båge utan på det lilla stödhjulet fram på en husvagn. Ni vet det lilla fjutthjulet som man kan veva upp.

Hur som helst, plötsligt hörde jag en jävla smäll utifrån gatan och knatade ut. Grannens husvagnsdäck hade exploderat! Det vällde ut punkaspray och hans bil som var parkerad bredvid hade en stor buckla i sidan. Det visade sig att den lilla plastfälgen som däcket satt på hade slititis i två delar, varav den ena hälften av fälgen hade skjutit rakt in i sidan på bilen och sedan studsat 20 meter bort. Utöver bucklan lossnade listen på sidan av bilen.

Vilken smäll! Grannen hade haft i punkasprayen nån timme tidigare och hjulet hade stått i värmen. Kanske hade han i för mycket...

Winrick

ZZZzzzZZZzzz
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
merida
Wille skrev:
2253847 Men HAR det gått åt skogen då? Känner du någon som råkat ut för olycka pga att han/hon lagat sitt däck med punkaspray?

jag vet av egen erfarenhet att d inte håller så bra i längden och att jag skulle iallafall inte lita på d... köp nytt däck i stället.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Winrick skrev:
2254142 jag vet av egen erfarenhet att d inte håller så bra i längden och att jag skulle iallafall inte lita på d... köp nytt däck i stället.

Jag har haft det i flera av mina gamla bilar och där har däcken i samtliga fall gått tills de har varit slut utan mankemanger. Hojdäck har jag provat på en gammal FZR och det höll tills däcket var slut.

Personligen tycker jag att det skulle kännas lite sådär att laga ett framdäck med annat än temporärt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lägger ut så mycket pengar på cykeln så varför snåla med ett jävla däck, tänk situationen när man ligger på sjukan och grämer sig över att man körde vidare med punkaspray i däcket. Ne det tänker inte jag göra, köp ett bandäck om du är snål!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Winrick skrev:
2253816 frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

Jag har punkaspray i en bil, har väl kört några tusen mil med det, så det är väl inte alltför dåligt i bilr iaf, kanske blir lite känsliga i bågar, men hur mkt?

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
jag har åkt på punkaspray i 70 mil när jag var på väg hem från semestern ett år och det var dock inget problem

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Wille skrev:
2254251 Alla svarar bara "OM".. Ge mig lite konkreta bevis istället.

Framdäcket smällde för mig, pang. Det är fakta, sen att jag råkade übermanövrera upp det är en annan sak.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept