Olycka

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Skulle åka och handla med flickvännen ikväll och påvägen till affären ser vi att det har hänt en olycka...

En moped har frontalkrockat med en bil rutan på bilen var spräckt och mopeden i bitar. Sliter upp dörren och rusar ut när jag uppfattar att det ligger en kille på vägen lite längre bortanför mopeden. Springer fram och frågar hur det är med honom vilket var okej sa han men att vi skulle kolla till hans kompis som låg längre bort på vägen. Springer fram till den andra killen som har fått hjälp av pappan till 16 åringen som övningskörde och frontalkrockade. Var först bara vi på plats och en annan bil med chockade pensionärer.

Ser att det rinner blod på vägen så jag tar upp och ringer 112 samtidigt som jag ber "pappan" att kolla luftvägar då killen lät som snarkningar blandat med smärtandestön. Han krampade och bet ihop käkarna blödde från huvud & mun. Fick försöka bända upp käkarna och försökte hjälpa till pappan att kolla hans tillstånd, han var inte medvetande vad jag tyckte för han reagerade inte på ljud eller nått.

Ambulansen kom ganska så snabbt och vi hjälpte dem sätta upp "olycka-skylt" och sen så åkte vi vidare eftersom vi inte sett själva olyckan.

Var tvungen att skriva av mig lite, var inte skakig under tiden när man hjälpte killen utan efteråt när vi handlade så skakade jag fruktansvärt mycket...
Första gången jag vart med att agera i en olycka eller vart så nära en. Har åkt förbi och sånt innan men man reagerade helt annorlunda nu.

/M

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
helt rätt gjort, va stolt och hoppas allt går så bra det kan för alla inblandade! :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skakningarna är bara adrenalin.
Snyggt jobbat!
Vill du ha reda på hur det gått för killen, så finns det ett knep.
Personalen på sjukhuset har tystnadsplikt.
Men:
Det går att kontakta sjukhusprästen, som (oftast) gärna blir mellanhand.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ok! där kom svaret på sista inlägget i olyckstråden hoppas det går bra för dom inblandade.

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Känns bättre att fått skriva av sig lite, det värmde och lugnade mig väldigt mycket att höra från er att det var "rätt" gjort och så ska ni veta. Man var ju rädd att man gjorde fel, jag har ju läst tråden som nån här på SH skrev om olyckor om man är där först osv och minndes ju allt lite snabbt men inte exakt.

Fortfarande skakis/chockad nu när jag sitter här och svarar. Antagligen kom min chock efter allting, brukar kunna tänka kallt när nått väl händer och sen bryter man ihop.

Hoppas det går bra för killen som vi hjälpte och att den 16 åriga övningsköraren inte får men för livet, verkade inte vara hans fel precis men ska inte uttala mig för mycket om det då jag inte såg olyckan utan var där MAX 1 minut efter kollisionen.

Skakningarna är bara adrenalin.
Snyggt jobbat!
Vill du ha reda på hur det gått för killen, så finns det ett knep.
Personalen på sjukhuset har tystnadsplikt.
Men:
Det går att kontakta sjukhusprästen, som (oftast) gärna blir mellanhand.

Sjukhusprästen hur kontaktar man honom? Ringer man till Sahlgrenska där han fördes till eller?

Fy fan :burr
Hoppas att det går bra för grabben. Dessa jävla EU moppar e fan livsfarliga. Dom går fortare än förr i tiden och man får skjutsa på dom.

Skönt att höra att det finns folk som kan agera när det händer olyckor medan många blir apatiska och bara tittar på. Alla är olika så är det bara.
Du har nog själv fått en chock och kanske behöver prata med någon. Ring sjukvårdsupplysningen. Sen kanske kolla upp hur det gick för grabben, Gick det bra så känns det nog genast bättre.

Känns svårt att ringa och kolla också, lite tungt sådär. Men hade gärnat vilja veta.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Känns svårt att ringa och kolla också, lite tungt sådär. Men hade gärnat vilja veta.

Toppenbra att du engagerade dig, heders.

Ring du och kolla, det uppskattas garanterat av anhöriga och naturligtvis så småningom av killen:tummenupp

Edit: Och troligen känns det bättre för dig med.

Last edited:

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Vi får verkligen hoppas att det går bra nu! Bra gjort SemesterPojken!

Tyvärr så läste jag detta nyss, hoppas att "allvarligt" inte är livshotande iallafall!!!

svårt skadad i mopedolycka
En pojke i 15-årsåldern skadades svårt på lördagskvällen i en olycka mellan en eu-moped och en personbil i Kinna. Två personer färdades enligt polisen på mopeden och den ene togs med ambulanshelikopter till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Därifrån meddelar man att pojken är allvarligt skadad. Den andre som åkte på mopeden fördes till Borås lasarett. Vad som orsakat olyckan är okänt.

TT

Last edited:

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Toppenbra att du engagerade dig, heders.

Ring du och kolla, det uppskattas garanterat av anhöriga och naturligtvis så småningom av killen:tummenupp

Edit: Och troligen känns det bättre för dig med.

Vore hemskt att ringa och höra om killen inte skulle klara det. Sen var ju inte jag den som tog störst hand om honom utan pappan till övningsköraren hade precis hunnit fram till honom så jag hjälpte ju mest honom att ta hand om killen för pappa var ju klart mer chockad än mig.

Vi får verkligen hoppas att det går bra nu! Bra gjort SemesterPojken!

Tyvärr så läste jag detta nyss, hoppas att "allvarligt" inte är livshotande iallafall!!!

svårt skadad i mopedolycka
En pojke i 15-årsåldern skadades svårt på lördagskvällen i en olycka mellan en eu-moped och en personbil i Kinna. Två personer färdades enligt polisen på mopeden och den ene togs med ambulanshelikopter till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Därifrån meddelar man att pojken är allvarligt skadad. Den andre som åkte på mopeden fördes till Borås lasarett. Vad som orsakat olyckan är okänt.

TT

Jag upplevde hans skador som riktigt allvarliga men jag kan inte särskild mycket om det ämnet men håller tummarna. Hör/ser någon nått mer så posta gärna det här, jag kan ju ändå inte sova....

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Snyggt jobbat. Lät precis som på utbildningarna... en av få som gör rätt.

Har bara provat på övning, och då gjorde jag fel precis som du inte gjorde och tog hand om den som klagade först.

NimitZ

jag ligger bara med dom bästa!
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 + en kawa inte så SUPERmotard
hemskt!

väldigt bra gjort av dig!

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Snyggt jobbat. Lät precis som på utbildningarna... en av få som gör rätt.

Har bara provat på övning, och då gjorde jag fel precis som du inte gjorde och tog hand om den som klagade först.

Utbildningarna, hur gör man för att gå en sån som privatperson och vad kostar den? Skulle vara obligatoriskt i skolan anser jag.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
All heder! Verkligen! Tur att det finns människor som agerar så instingtivt och rätt och riktigt!

En klar förebild, för många att ta efter i liknande situationer!

:tummenupp: :tummenupp:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Bra gjort. Hade någon av pojkarna hjälm på sig?

Var själv framme direkt efter en olycka en gång och det är svårt att göra rätt. För min del kunde jag bara konstatera att kvinnan i passagerarsätet var död och fick koncentrera mig på att sitta och hålla om mannen istället så att han inte skulle vandra ut på motorvägen.

Först var han frusterad över att ingen hjälpte hans fru, men sedan förstod han vad som hänt.

Den ångest han gav uttryck för när han frågade "Hur skall jag berätta för barnen att deras mamma är död?", den sitter i hårt. Jag får tårar i ögonen nu när jag skriver om det flera år senare. Fy fan, det är ångest i dom orden. Ett ord som verkligen används för lätt i olika vardagssammanhang.

Jag, liksom du, var riktigt skakig när jag åkte därifrån. På 110 vägen jag brukar köra i 135 gick det 90 hemmåt den gången, det räckte bra så.

Lånade tråden lite för att dela med mig. Jag upplever mig inte som traumatiserad om man säger så, men det är absolut en händelse som jag aldrig kommer att glömma. Och en påminnelse om hur jävla snabbt livet som man är van vid kan kastas omkull i ett ögonblick.

/SSB

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...