elwe skrev:
2492730 Ja du G-L, i princip har du huvudsakligen rätt, men hur får man de som behöver fatta detta att ta det till sig?
DET är knäckfrågan, inte att analysera vad som behöver ändras ...
Visst är det så! Stavas nog attityd...
Min teori är att man lär sig av egna misstag, kruxet är ju att misstagen kan vara ganska kostsamma, och dämed för sena... Jag tror på erfarenhetsutbyte, dvs att varje enskild hojåkare inte ska behöva begå alla misstag själv, med varierande utfall, utan kunna lära av andra. Jag har tjatat lite om dykning i andra trådar.
Dykning är tidskrävande, man spenderar tid före och efter själva dyket, i bland med nära vänner, ibland med helt okända. Det pratas om det just gjorda dyket, andra incidenter osv. Gamla/erfarna dyker med unga oerfarna. Incidentrapportering, varje incident ska anmälas, och det sammanställs en rapport där alla incidenter beskrivs. Jag tror i alla fall att det ger en högre riskmedvetenhet och ett bättre säkerhetstänkande.
Frågan är hur man överför det till hojåkning? MC-klubbar och gemensamma turer är nog en väg (oansett höstens trista facit så tror jag det är bra). Där kan oerfarna sakta bygga upp sin erfarenhet tillsammans med mer erfarna förare. Coola förebilder, typ gamla IOM-förare som bevisligen inte är några "moralkärringar", men som ändå kan överföra lite klokheter/bättre attityder.
Lite mer officiell rapportering om olyckor, orsaker och även analyser vad som gjorts rätt/fel och med konsekvenser. En kunskapsbank helt enkelt.
Filmen som den brittiska motsvarigheten till VV(?) gjorde som på ett enkelt och effektivt sätt visade på olika faror, sånt är nog bra också!
SMC Sthlms BKK kör väl med lite tydliga exempel från verkliga livet, har jag fått berättat. Det jag hörde var hur de "utmanar" folk att tänka själva, typ frågar om bromssträcka, reaktionssträcka, och ber folk genomföra ett bromsprov mot en vägg med den bromssträckan plus god marginal. Vet inte om någon vågat prova... Sånt tror jag är bra, att man tar bort villfarelser med praktiska prov.
Svårigheten med allt ovanstående är att inte få för mycket pekpinnar, utan att få folk att tänka själva. Man får nog acceptera att noll-vision inte funkar, det kommer alltid finnas dare-devils som bara lever för dagen och för sin egen skull. Att bara acceptera att MC-åkning är farligt är inget alternativ...