Olycksbekämpning

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Bra inlägg av G-L.
En sak som jag märkt på det här forumet är att många inte kan ta kritik utan att bli förbannade. Alla kör hoj som Rossi och om det händer nåt så finns det alltid en massa ursäkter: grus, kalla däck, dåliga däck, hojen började vobbla etc etc. Aldrig ett ord om att föraren själv gjorde ett misstag, även om alla vet att så är fallet i många singelolyckor med personskador och med dödlig utgång.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
imaster skrev:
2492614 Måste bara kommentera detta - vi har diskuterat frågan innan så jag tänker inte säga mer än det här.

SANNOLIKHETEN att köra av med MC är mycket högre än för bil. Kommer det en grusfläck mitt i en skymd kurva och du tappar greppet med ett däck, sannolikt kommer du köra av då. Samma sak med bilen kommer du sannolikt inte märka ens. Att träffa ett hål så att man tappar framhjulet på hoj resulterar sannolikt i en avåkning, i bilen endast ett obekvämt gupp. Om man råkar träffa en våt fläck med kalla däck i en kurva finns risken att man tappar greppet med ett hjul - resulterar ofta i en avåkning. Samma våta fläck märker man inte med bil - och hur många i bil bryr sig ens om däcken fått upp värme eller ej?

Jag har provat två av ovanstående; grusfläcken i 50 km/h på 70-väg - resulterade i en dikesåkning (båda däcken försvann under mig) och den våta fläcken - även den i en bit under skyltad hastighet. Den gången redde jag upp det men med en våt fläck i brallan. Ingen av dessa två syntes innan kurvan, knappt ens när jag var precis framför. Med bil hade ingen av de två exemplen märkts ens - är då inte sannolikheten högre att köra av med hoj?

Först o främst:
Jag är absolut ingen felfri mästare - jag får också oohps ibland (och blir alltid lika förbannad på mig själv för det)!

För det andra:
Om en bil och en mc med en viss hastighet kör in i en grushög på i övrigt fina asfaltvägen, då är det såklart större sannolikhet att mc'n hamnar i spenaten. Bara det att mc-föraren inte "har råd" att gå in i en kurva med begränsad sikt i samma hastighet som bilisten! Med den inställningen, ett utpräglat defensivt körsätt, menar jag att vi själva råder över sannolikheten.

För övrigt förstår jag inte dem (gäller säkert inte dig) som kräver att vägarna skall vara som RR-banan; nypreppade och med avåkningszoner i alla kurvor. Att hantera skiftande väglag är ju en del av den allmänna trafikens ansvar och samtidigt tjusning.
Därmed inte sagt att trafikmiljön skall vara i onödan farlig - där har ju för övrigt Vv lagt in en betydligt högre växel de senaste åren.

Till sist:
Gott att byta tankar med dig eftersom du förhåller dig saklig och relevant!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
elwe skrev:
2492730 Ja du G-L, i princip har du huvudsakligen rätt, men hur får man de som behöver fatta detta att ta det till sig?

DET är knäckfrågan, inte att analysera vad som behöver ändras ...

Självklart har du rätt!
Mitt statement är egentligen en reaktion på den stora koncentrationen på teknisk körskicklighet som gällt de senaste åren - något jag tror är en felaktig väg.
Däremot tror jag SMC o Co har en point när man samlar till bankörning/kurser och kör teoripass med ungefär det budskapet. En del påverkas nog...
Trist nog tror jag dessutom att en del av oss måste bli av med körkortet för grov vårdslöshet då de behåller risknivån och bara ökar tempot/nerven i takt med ökad teknisk färdighet.
Ännu hemskare är den påverkan som blir då någon i närheten råkar ut för en olycka - allra sämsta sättet att lära sig...

Då jag verkligen älskar min hobby, är det med sorg i hjärtat som jag ser hur några få av oss solkar ner kollektivets rykte samt medverkar till så höga försäkringskostnader att mc-åkning blir en rikemansgrej. Vill ju att ALLA seriösa entusiaster skall ha möjligheten även i framtiden. Åkningen (och även mekandet faktiskt) har gett mig så otroligt mycket positivt att jag unnar många fler detsamma...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
G-L skrev:
2493298
Därmed inte sagt att trafikmiljön skall vara i onödan farlig - där har ju för övrigt
Vv lagt in en betydligt högre växel de senaste åren.

Definitivt, dom har låtit ta bort stenar och träd i vägrenen för
att skydda oss "oskyddade" trafikanter.

Enda problemet eg. var att dom när det var gjort satte upp vajerräcke
på sidan av vägen och lagade sprickor i vägen med snabelbilen
(dvs. olja + 3 cm grus ovanpå)


vv. i rest my case...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
cleaner skrev:
2493346 Definitivt, dom har låtit ta bort stenar och träd i vägrenen för
att skydda oss "oskyddade" trafikanter.
Enda problemet eg. var att dom när det var gjort satte upp vajerräcke
på sidan av vägen och lagade sprickor i vägen med snabelbilen
(dvs. olja + 3 cm grus ovanpå)
vv. i rest my case...

Tror de har ett stenhårt Kostnads/Nytto-tänk med sina fåtaliga miljoner och då är bilisterna prioriterade eftersom de är så många fler. Samhällsekonomiskt helt korrekt men moraliskt? :(

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Till de som svarat (och de som eventuellt kommer att svara):

Som jag nämnt tidigare trodde jag inte på ett enda positivt ord efter mina enkla rader men jösses så fel jag hade. Fasen så gôtt att föra en sansad debatt om dessa frågor tillsammans!

Åsså en viktig sak: Jag tror absolut inte att jag sitter inne med en absolut sanning; jag skriver bara ned vad jag tror på!
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
G-L skrev:
2493381 Som jag nämnt tidigare trodde jag inte på ett enda positivt ord efter mina enkla rader men jösses så fel jag hade. Fasen så gôtt att föra en sansad debatt om dessa frågor tillsammans!

Åsså en viktig sak: Jag tror absolut inte att jag sitter inne med en absolut sanning; jag skriver bara ned vad jag tror på!

Fortsätt den goda vägen, det fler än du tror som har samma tankar. Tyvärr tror jag attityden här inne stoppar en del från att säga sin mening
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
En eloge för en bra tråd G-L, den kommer jag att följa med stort intresse!

:klappar :klappar :klappar

Bra om man seriöst kan diskutera vad vi själva kan göra för att förändra statistiken, och gärna utan att några känner sig trampade på tårna.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
elwe skrev:
2492730 Ja du G-L, i princip har du huvudsakligen rätt, men hur får man de som behöver fatta detta att ta det till sig?

DET är knäckfrågan, inte att analysera vad som behöver ändras ...
Visst är det så! Stavas nog attityd...

Min teori är att man lär sig av egna misstag, kruxet är ju att misstagen kan vara ganska kostsamma, och dämed för sena... Jag tror på erfarenhetsutbyte, dvs att varje enskild hojåkare inte ska behöva begå alla misstag själv, med varierande utfall, utan kunna lära av andra. Jag har tjatat lite om dykning i andra trådar.

Dykning är tidskrävande, man spenderar tid före och efter själva dyket, i bland med nära vänner, ibland med helt okända. Det pratas om det just gjorda dyket, andra incidenter osv. Gamla/erfarna dyker med unga oerfarna. Incidentrapportering, varje incident ska anmälas, och det sammanställs en rapport där alla incidenter beskrivs. Jag tror i alla fall att det ger en högre riskmedvetenhet och ett bättre säkerhetstänkande.

Frågan är hur man överför det till hojåkning? MC-klubbar och gemensamma turer är nog en väg (oansett höstens trista facit så tror jag det är bra). Där kan oerfarna sakta bygga upp sin erfarenhet tillsammans med mer erfarna förare. Coola förebilder, typ gamla IOM-förare som bevisligen inte är några "moralkärringar", men som ändå kan överföra lite klokheter/bättre attityder.

Lite mer officiell rapportering om olyckor, orsaker och även analyser vad som gjorts rätt/fel och med konsekvenser. En kunskapsbank helt enkelt.

Filmen som den brittiska motsvarigheten till VV(?) gjorde som på ett enkelt och effektivt sätt visade på olika faror, sånt är nog bra också!

SMC Sthlms BKK kör väl med lite tydliga exempel från verkliga livet, har jag fått berättat. Det jag hörde var hur de "utmanar" folk att tänka själva, typ frågar om bromssträcka, reaktionssträcka, och ber folk genomföra ett bromsprov mot en vägg med den bromssträckan plus god marginal. Vet inte om någon vågat prova... Sånt tror jag är bra, att man tar bort villfarelser med praktiska prov.

Svårigheten med allt ovanstående är att inte få för mycket pekpinnar, utan att få folk att tänka själva. Man får nog acceptera att noll-vision inte funkar, det kommer alltid finnas dare-devils som bara lever för dagen och för sin egen skull. Att bara acceptera att MC-åkning är farligt är inget alternativ...
 

Starwarrior

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2006
Ort
Märsta
Hoj
Kawasaki ZX6R Ninja
De flesta olyckor kan undvikas helt och hållet om man kör försiktigt....Men inte alla...

Däremot tycker jag att Vägverket måste skärpa sig. Jag kör E4:an in till Stockholm rätt ofta och jag märkt att det finns gropar i vänsterfilen. De har funnits där i en månad, kanske längre. Nu vet jag inte hur det skulle kunna gå om man körde på en sådan med MC, men det är i alla fall mycket obekvämt, och kan vara farlig också.

I övrigt brukar jag inta en inferiör ställning med MC, för att även om man har rätt så har man inte råd att försöka bevisa det...
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
G-L skrev:
2492559 Nu blev jag riktigt överraskad!
Trodde jag enbart skulle få idiotförklaringar och mordhot till svar...
Heders, mc-vänner!

Diskussionen funkar så länge vi inte antyder att någon förolyckad medlem på forumet kör vårdslöst.

Jag vågar påstå att merparten av alla tillbud som sker i trafiken beror på (mc-)föraren själv.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
G-L skrev:
2493381 Tror de har ett stenhårt Kostnads/Nytto-tänk med sina fåtaliga miljoner och då är bilisterna prioriterade eftersom de är så många fler. Samhällsekonomiskt helt korrekt men moraliskt? :(

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Till de som svarat (och de som eventuellt kommer att svara):

Som jag nämnt tidigare trodde jag inte på ett enda positivt ord efter mina enkla rader men jösses så fel jag hade. Fasen så gôtt att föra en sansad debatt om dessa frågor tillsammans!

Åsså en viktig sak: Jag tror absolut inte att jag sitter inne med en absolut sanning; jag skriver bara ned vad jag tror på!

Tyckte din text var så bra så jag kopierade den å la ut på SMC-X hemsida!!!

(Hoppas det var ok!)//steFAN
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
duckie skrev:
2494266 Diskussionen funkar så länge vi inte antyder att någon förolyckad medlem på forumet kör vårdslöst.

Jag vågar påstå att merparten av alla tillbud som sker i trafiken beror på (mc-)föraren själv.
I 83 procent av alla olyckor är MC-föraren helt eller delvis vållande enligt Vägverkets djupundersökning.

elwe skrev:
2492730 Ja du G-L, i princip har du huvudsakligen rätt, men hur får man de som behöver fatta detta att ta det till sig?

DET är knäckfrågan, inte att analysera vad som behöver ändras ...
Äggzacktli.

Problemet är definerat, lösningar finns, men målgruppen är inte mottaglig.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
duckie skrev:
2494266 Diskussionen funkar så länge vi inte antyder att någon förolyckad medlem på forumet kör vårdslöst.

Jag vågar påstå att merparten av alla tillbud som sker i trafiken beror på (mc-)föraren själv.


Mmm det där är känsligt... Alla "andra" är alltid idioter.
Så du har helt rätt, neär det handlar om någon här på SH, då var det alltid "otur" eller något annat.
Om en full tonåring snor en hoj och skjutsar, då tycker alla att han lika gärna kan dö.

Märkligt.

Visst beror den absoluta merparten av olyckor på mc-föraren. Denne sitter ju inne med ett veritabelt monster, endast tyglat i högernäven, och varje gång mc-föraren överskattar sig själv, underskattar omgivningen och dessutom kör för fort så är alla i dennes omgivning i påtaglig fara.
Direkt eller indirekt.

Självrannsakan är dålig i skrået.

Vad det beror på är inte lätt att veta, men precis som Baronen säger så befolkas hojåkarkategorin av onåbara människor, d.v.s de som är tillräckligt unga att veta allt och dessutom är odödliga...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
R.Stefan skrev:
2494279 Tyckte din text var så bra så jag kopierade den å la ut på SMC-X hemsida!!!

(Hoppas det var ok!)//steFAN

Tack för den värderingen!

Helt OK men bara om du angett källa.
Gärna hela namnet då, Leif Gustavsson, så att enbart jag behöver stå för krian.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
duckie skrev:
2494266 Diskussionen funkar så länge vi inte antyder att någon förolyckad medlem på forumet kör vårdslöst.

Jag vågar påstå att merparten av alla tillbud som sker i trafiken beror på (mc-)föraren själv.

Om man själv eller någon närstående drabbats, är det väl lätt att tolka min och andras kritik som "skyll dig själv" men så har jag aldrig menat. Det mänskliga lidandet står över såna saker som vållande och ansvar. Lika synd om folk oavsett "varför", liksom.

Håller med dig: I de allra flesta fall bestämmer vi själva om vi ska komma hem, till lasarettet eller till bårhuset! Låt oss hoppas på sans, vett, skicklighet, omdöme och en gnutta tur så att det blir HEM alla kommer!
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
G-L skrev:
2495070 Om man själv eller någon närstående drabbats, är det väl lätt att tolka min och andras kritik som "skyll dig själv" men så har jag aldrig menat. Det mänskliga lidandet står över såna saker som vållande och ansvar. Lika synd om folk oavsett "varför", liksom.
Det där är nästan lika illa att skriva här som det är att svära i kyrkan, i alla fall "lika synd om oavsett "varför" :rolleyes:

Visst kan det vara känsligt beroende på läget, men i den här tråden som handlar om olycksbekämpning och inte någon enskild olycka måste det väl vara ok :va

Bra tråd, keep up the good work! :tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Väldigt bra skrivit! Kan inte göra nått annat att hålla med. Tycker det är riktigt trist att läsa om olyckor och dödsfall här på SH, i år verkar det ha varit ett riktigt dåligt år :(
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Tack för initiativet och en i mina ögon en tråd som inte bara är viktig men ligger helt rätt i tiden!

Med det menar jag att med alla dessa tragiska händelser som skett medlemmar här på SH och deras vänner nu i snabb följd, så tror och hoppas jag att fler kan vara mottagliga.

Hur hemskt det än låter, så om en enda av dessa tragiska händelser kan få några att tänka på det som skrivs här, bara en extra gång, innan dom kryper lite närmare gränsen i den där underbara kurvan så dom inte hakar i mötet, far ut i skogen och dör så finns det någon liten mening i allt som hänt.

Dom här tankarna visas sällan utanför en olyckstråd, där blir det som duckie skrev så lätt att det tas som påhopp, oavsett hur det är menat.

Sen kan det också påpekas att minst lika kloka saker skrivs av vissa individer här, men på grund av individen och dens eventuella tidigare handlingar så ignoreras budskapet som dubbelmoral.

Kan ibland vara förståeligt, men budskapet blir tyvärr bortkastat och det är ju det som är viktigast, ingen vill ju att ens kamrater eller bekanta ska dö, eller hur?

On topic sen.
Nu är jag inte en aktiv förare ännu, men jag har varit och den viktigaste känslan jag vill ha kvar är den av att vara naken i trafiken...

Ställ världens ballaste och tuffaste snubbe naken i en boxningsring och han kommer garanterat inte att våga lika mycket som en med shorts... Det är bara så vi funkar. Hur skulle du köra hoj helnäck i trafiken?

Skydd, erfarenhet, och förarkunskap ska inte användas för att köra fortare bland andra trafikanter... Använd det för att öka marginalerna mellan er och alla dessa ton med blind plåt i 110 blås i stället, konsten att köra fort är inte att våga gasa överallt, det är att veta var...

Själv börjar jag svänga mer och mer bort från sporthoj och mer mot grus/skogshoj, träden står i alla fall still...
/Danne
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top