Olycksfalls försäkring?

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Hoj
CBR600 -92
Vilka försäkringsbolag har olycksfallsförsäkring som gäller när man kör på bana?

Jag kommer att köra med www.sydskanesemse.nu i sommar. Kommer inte att köra i tävlingsgrupperna bara i grön/gul/röd grupp.

Kollade med IF där jag nu har min hemförsäkring och deras olycksfallsförsäkring gällde inte extremsporter som MC körning på bana.

Min MC-försäkring (halvförsäkring) har jag hos Folksam.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Trygg Hansas försäkring gäller vid banåkning (sist jag kollade, i vintras nån gång). Man behöver inte ens ha "plus"-varianten har jag för mig, det räcker med den vanliga.

EDIT: Jag menar alltså olycksfallsförsäkringen, inget annat.

Last edited:

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Hoj
CBR600 -92
PacMan skrev:
2115809 Trygg Hansas försäkring gäller vid banåkning (sist jag kollade, i vintras nån gång). Man behöver inte ens ha "plus"-varianten har jag för mig, det räcker med den vanliga.

Jag ringde TH för några veckor sedan och frågade just det och då sa den jag pratade med att de inte hade någon försäkring som gällde vid motorssport. :confused:

Ska jag ringa igen och fråga någon annan?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sgadd skrev:
2116383 Jag ringde TH för några veckor sedan och frågade just det och då sa den jag pratade med att de inte hade någon försäkring som gällde vid motorssport. :confused:

I vintras när jag kollade upp det så kom jag i alla fall fram till att den skulle gälla. Kolla igenom försäkringsspecifikationen på deras hemsida, och se om du kommer fram till samma sak som jag.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
sgadd skrev:
2116383 Jag ringde TH för några veckor sedan och frågade just det och då sa den jag pratade med att de inte hade någon försäkring som gällde vid motorssport. :confused:

Ska jag ringa igen och fråga någon annan?

Min sjuk och olycksfallsförsäkring ersätter "högrisksporter"
läs mer om den här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1901781#1901781

En till läsvärd tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102116&page=1&pp=20&highlight=trygg+hansa

Edit försäkringen heter "trygga barn"

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ringde precis mitt bolag, LF, och det var bara boxning o kampsporter som var undantaget i den vanlige olycksfallsförsäkring som jag har, och som jag kommer använda då jag kommer köra på SRW. Alltså behövs ej ngn tilläggsförsäkring i mitt bolag iaf.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
PacMan skrev:
2115809 Trygg Hansas försäkring gäller vid banåkning (sist jag kollade, i vintras nån gång). Man behöver inte ens ha "plus"-varianten har jag för mig, det räcker med den vanliga.
Trugghansa/Holmia & If/Skandia godtager INGEN bankörning

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr K skrev:
2117051 Trugghansa/Holmia & If/Skandia godtager INGEN bankörning

Nu gällde det olycksfallsförsäkringen och inget annat. Jag var nog inte tydlig nog, sorry. :)

EDIT:
sgadd, hajade du att det var olycksfallsförsäkringen jag menade? :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
PacMan skrev:
2117081 Nu gällde det olycksfallsförsäkringen och inget annat. Jag var nog inte tydlig nog, sorry. :)

EDIT:
sgadd, hajade du att det var olycksfallsförsäkringen jag menade? :)

När jag pratade med TH och IF så gällde inte olycksfallsförsäkringen vid motorsport.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
P@trik skrev:
2117110 När jag pratade med TH och IF så gällde inte olycksfallsförsäkringen vid motorsport.

Nu kollade jag lite snabbt i produktbladet hos TH, och där fanns följande rader under "Viktiga begränsningar", alltså då försäkringen inte gäller:

- Tävling eller organiserad träning inför tävling med motorfordon då licensförsäkring gäller.

Med andra ord verkar dom göra skillnad på träning inför tävling och bankörning för oss som inte tävlar.

Kolla gärna villkoren här.

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Hoj
CBR600 -92
PacMan skrev:
2117206 Nu kollade jag lite snabbt i produktbladet hos TH, och där fanns följande rader under "Viktiga begränsningar", alltså då försäkringen inte gäller:

- Tävling eller organiserad träning inför tävling med motorfordon då licensförsäkring gäller.

Med andra ord verkar dom göra skillnad på träning inför tävling och bankörning för oss som inte tävlar.

Kolla gärna villkoren här.

Som jag skrev frågade jag TH och förklarade tydligt att det inte var frågan om tävling eller träning inför tävling. Den jag pratade med hävdade då att de inte hade någon olycksfallsförsäkring som gäller för den typen av aktiviteter.
Den jag pratade menade att det jag beskrivit var så likt träning inför tävling att det var jämförbart.

Om nu personen jag pratade med har fel så vill jag inte vara kund hos ett bolag där personalen inte vet vad som gäller..
Jag hoppas för din skull att den jag pratade med hade fel.

Last edited:

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
har olycksfall hos länsförsäkringar och den gäller då vid enduro tävlingar.. var noga me att kolla det och den jag pratade me sa att de va helt ok... kanske inte räknas som extremsport men motorsport e de ju ialf

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Hoj
CBR600 -92
NigHtHawK skrev:
2117308 har olycksfall hos länsförsäkringar och den gäller då vid enduro tävlingar.. var noga me att kolla det och den jag pratade me sa att de va helt ok... kanske inte räknas som extremsport men motorsport e de ju ialf

PGH skrev:
2116518 Ringde precis mitt bolag, LF, och det var bara boxning o kampsporter som var undantaget i den vanlige olycksfallsförsäkring som jag har, och som jag kommer använda då jag kommer köra på SRW. Alltså behövs ej ngn tilläggsförsäkring i mitt bolag iaf.

Tack för all info. Detta låte ju bra. :)
Ringer nog LF i morgon.

Last edited:

Petteri

R1000 kanske nästa år då
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
R1 RR (såld)
LF har inte samma vilkor över hela landet så var noga med att kolla upp just ditt läns LF ,för min del så gäller LF-försäkringen enbart träning ej tävling men å andra sidan har jag två andra försäkringar som gäller under tävling.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...