Olycksfallsförsäkring för träning/tävling Roadracing

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Hej. Då jag var i kontakt med mitt bolag Trygg Hansa gällande försäkring vid roadracing träning fick jag vet att de inte har någon sådan och jag har då ingen försäkring ifall det händer något just nu.
Är det någon som vet ett bolag man kan teckna en olycksförsäkrning vid bankörning?

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Hoj
CBR100RR TRX850
Trygg Hansas hemförsäkring täcker olycksfall vid bankörning så länge det inte är träning inför tävling eller att det krävs licens på banan.
På personen, inte motorcykeln alltså.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har Bliwa olycksfall via facket.
Täcker enl uppgift skador på mig så länge det inte är träning för tävling, tidtagning eller tävling.
Men vanliga bandagar är OK.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Är med i facket (unionen) bara för att det var enda stället jag hittade en olycksfallsförsäkring som täckte oavsett om det var vanlig bankörning eller träning inför tävling. Bliwa olycksfall. Tecknar man den utan att vara med i facket gäller den inte någon bankörning alls, eller någon annan extremsport.
Ska finnas ett par tidigare trådar här där det nämns ett mindre försäkringsbolag som också hade ett bra alternativ, men minns inte namnet på det.

Dålig koll på hur det är nu, men visst gällde svemos försäkring bara om träningen var svemosanktionerad?

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Trygg Hansas hemförsäkring täcker olycksfall vid bankörning så länge det inte är träning inför tävling eller att det krävs licens på banan.
På personen, inte motorcykeln alltså.

Har licens och kör träningar och då gäller inte Trygg Hansas försäkring tyvärr.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Olycksfallsförsäkringar man tecknar via jobbet brukar gälla oavsett vad man gör och de är klart prisvärda. En fast anställning är bästa försäkringen. Ersättningen från en försäkringen är liten i jämförelse med vad man får för en längre sjukskrivning.

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Är med i facket (unionen) bara för att det var enda stället jag hittade en olycksfallsförsäkring som täckte oavsett om det var vanlig bankörning eller träning inför tävling. Bliwa olycksfall. Tecknar man den utan att vara med i facket gäller den inte någon bankörning alls, eller någon annan extremsport.
Ska finnas ett par tidigare trådar här där det nämns ett mindre försäkringsbolag som också hade ett bra alternativ, men minns inte namnet på det.

Dålig koll på hur det är nu, men visst gällde svemos försäkring bara om träningen var svemosanktionerad?

Är också med i Unionen så skall kolla upp det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Så bra, jag tolkade inte villkoren så, men det är ett tag sedan, kan ju ha ändrats.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Så bra, jag tolkade inte villkoren så, men det är ett tag sedan, kan ju ha ändrats.

Som vanligt kan man tolka villkoren olika…. :gnissla Nu har jag inte läst villkoren sen 2020, så det kan ju såklart ha ändrats. Minns inte hur det var när man körde svemoträning/tävling. Kan ha varit att försäkringen inte gäller om det redan finns en annan, då svemos egna.
Så det gäller att alltid själv läsa villkoren och inte lita för mycket på vad någon på internet skriver.

Men Bliwa via unionen är en bra början :tummenupp

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Det blev Bliwa genom Unionen med utökad olycksfalls försäkrning till 40 bb samt kommer utöka livförsäkringen också.
Dessa ingick alltså redan hos Unionen/Bliwa med lägsta ersättning vilket jag inte visste.
Numer lite bättre försäkrad.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad är du ute efter, person eller sak? SVEMO för person och möjligen något korkat bolag för sak.
SVEMO jävla skämt har brutit arm/revben/fotled/nyckelben/båtben/knäskål. På tävling har aldrig fått en spänn av SVEMO, SVEMO är bara en jävla gam förening som inbillar sig dom äger rätten att arrangera tävling träning i Sverige. Typ facket.

Jävla vänster pack. Må tusen loppor från en kamels svettiga armhåla bita dom i pungen?.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
1. Ingen av de vanliga bolagen täcker detta. Mitt starka råd är att gå via din arbetsgivare eller facket. Dessa gruppförsäkringar har (normalt) inte undantag för farliga sporter. Men läs på noga.

2. Man kan tycka saker om SVEMOs försäkring via licensen, men den är en nödlösning som kom till för att kunna ha kvar motorsport. Tidigare låg ansvaret för försäkring på banägare eller klubb. Eftersom vi tyvärr har allvarliga olyckor så började f-bolagen tycka att de inte längre ville ge ett skydd, vilket hade öppnat för civila skadeståndskrav i domstol mot banägare. Hade ett sådant fall gått igenom hade i princip alla motorsport fått lägga ner. Nu har vi en (dålig) försäkring som ligger på din personliga licens och sedan är det upp till var och en att se över sitt egna skydd.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
1. Ingen av de vanliga bolagen täcker detta. Mitt starka råd är att gå via din arbetsgivare eller facket. Dessa gruppförsäkringar har (normalt) inte undantag för farliga sporter. Men läs på noga.

2. Man kan tycka saker om SVEMOs försäkring via licensen, men den är en nödlösning som kom till för att kunna ha kvar motorsport. Tidigare låg ansvaret för försäkring på banägare eller klubb. Eftersom vi tyvärr har allvarliga olyckor så började f-bolagen tycka att de inte längre ville ge ett skydd, vilket hade öppnat för civila skadeståndskrav i domstol mot banägare. Hade ett sådant fall gått igenom hade i princip alla motorsport fått lägga ner. Nu har vi en (dålig) försäkring som ligger på din personliga licens och sedan är det upp till var och en att se över sitt egna skydd.
En dålig försäkring?
Den är inte dålig den är obefintlig, och SVEMO trycker ju på just på detta att man är försäkrad och därför skall ha banlicens.
Det är ju att gämför med bedrägerier mot åldringar typ.

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Klotade i enduroskogen på svemoansluten bana och hade licens, resultat skulderblad rätt av..
Har försäkring i Folksam via jobbets försäkringar och en privat olycksfall, i första kontakten var Folksam snabb att påpeka att svemo(alltså IF) var förstahandsprio, kontaktade svemo och sedan IF, svemos försäkring är vääääldigt smal, täcker endast bestående men, alltså aktuell om ca 2 år efter olyckan.
Sen finns det en försäkringsregel som säger att du får bara ut ersättning för utgifter från ett bolag men olycksfallsers och ”bestående men” kan man få ifrån hur många bolag som helst.
Bara detta var utrett så var det inga problem, fick från både Folksam och det privata utan protester, och då var jag helt ärlig med att jag kraschat på hoj.
Dock finns även nån regel att träning inför tävling täcks ej, men är det vanlig åkning typ motion var det nemas problemas.

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj

Blev Unionens försäkring genom Bliwa. Täcker för Roadracing med licens efter telesamtal med de samt bra priser på både olycksfallsförsäkring samt livförsäkring

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har tecknat en försäkring hos akademikerförsäkring (genom facket tror jag) just för att de inte har undantag för risksporter.

Jag har inte haft anledning att utnyttja den än så jag vet inte något personligen om hur de är att ha med att göra i försäkringsärenden.

Mvh,
Ingvar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras