Omöjligt att lufta bakbromsen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller på att fixa hojen inför besiktning. Bakbromsen strular attan. Gäller en RSV1000R. De är smått kända för att ha en dålig bakbroms, men omöjlig att lufta?

Jag har luftat båda hållen med sugverktyg, samt provat den manuella metoden. Har pumpat igenom ett antal deciliter bromsvätska. Även provat lufta på där bromsslangen fästs.

Vad kvar finns det att göra?

Problemet är att det inte blir något tryck. T.ex vid manuell pumpning och man luftar nippeln, så sjunker inte bromspinnen för den är redan i botten pga inget mottryck alls.

Jag hör i bromsslangen att det är väldigt mycket bubblor.

Men varför kommer dom inte ut?
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Kan ju vara så att matningen från behållaren till pumpen inte fungerar som den skall, kolla upp att vätskan kan rinna in i pumpen ohindrat.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tagit löst pumpen o hängt den högre än oket?
Tryckt vätskan bakvägen?
Luftat i båda banjobultarna?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Frankof, hur kollar jag det bäst?

Ricken:
1) Nej, ska prova imorgon
2) Ja
3) Ja
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Pumpen som är kass kanske ? Sitter väl nån tätningar i dom?
Bara en tanke.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är känt fenomen tyvärr med Aprilias bakbromsar på RSV1000R-modellerna.

Jag kommer ta loss bakbromsoket och hänga upp det i luften. Ska nog göra susen.

Förresten, det är väl så att besiktningen kräver en fungerande bakbroms. Var så länge sedan jag vår på besiktning med en hoj så jag inte minns vad som görs. Någon som har lust att berätta vad för tester dom gör?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det är känt fenomen tyvärr med Aprilias bakbromsar på RSV1000R-modellerna.

Jag kommer ta loss bakbromsoket och hänga upp det i luften. Ska nog göra susen.

Förresten, det är väl så att besiktningen kräver en fungerande bakbroms. Var så länge sedan jag vår på besiktning med en hoj så jag inte minns vad som görs. Någon som har lust att berätta vad för tester dom gör?

Alltså har du bara bytt vätska? Du har inte haft loss oket för beläggbyte?
Testa o tryck in kolven om du inte gjort det, det brukar få upp trycket igen om man bara bytt vätska.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har gjort följande då det djävlas.
Sug ur behållaren, ta en lång transparant slang som passar tajt på luftnippeln.
Den jag använder är ca 1,5m. Fyll den med bromsvätska. sätt fast den på luftnippeln gärna med någon liten slangklämma ellr stripa brukar funka.
Trycksätt lite försiktigt andra änden och öppna luftnippeln. Nu kan du ge lite mera tryck, strax innan vätskan försvinner stänger du nippeln. Detta kräver ju förstås en kompressor.
Obs inte för kraftigt tryck bara iallafall inte innan du öppnar nippeln.
Blir en ordentlig dusch.l

Lycka till
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
har du kollat om ngn p-box är trasig ? du har väl ngn fördelare som länkas till bromspedalen

bakvägen borde ju funkat ,,, tjöp ny hoj swedie :)
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Följ det här noga så funkar det.
 

Bifogat

  • ApriliaServiceBulletin.pdf RearBrakeBleedingCampaign.pdf
    119.8 KB · Visningar: 93

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Luftnippeln sitter åt fel håll på den modellen. Meka loss oket och se till att nippeln pekar uppåt när du luftar.:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har inte samma fel som jag hade.

Kolven i pumpen fastnade i intryckt läge så det spelade ingen roll hur mycket jag pumpade.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som det står i pdf:en ovan är det man ska göra.

Använd en stor spruta med slang på för att trycka in vätska bakvägen genom luftnippeln i oket, upprepa detta några varv med vätska genom behållaren tills det är tryck i systemet med stängd nippel.

Jag höll på att bli galen innan jag upptäckte att jag hade spänt bromspedalen i så högt läge att hålet till behållaren aldrig öppnade, efter detta (samt isärtagning, rengörning och omfettning av både bakbromsok och huvudcylinder) tog det max 2 minuter innan jag hade fungerande bakbroms.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top