Om att hämta sina stulna ägodelar....

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu undrar jag verkligen om resursfördelning inom polisen verkligen ser ut på det sättet.

Nä det vet inte jag heller i ärlighetens namn. Men med tanke på vad man själv är med om och vad man hör av andra så känns det snarare som om det vore 99%-1%.

Ringde själv polis efter att ha fått hojen påbackad av en smitare utanför MC-varuhuset och tänkte att de kanske ville se skador och hur det hade gått till och eventuellt ta emot anmälan på plats, men jag var visst lite gammalmodig för "-vi har inga enheter i området."
I Norrtull?
I Sveriges huvudstad?
Idag, 2008?

:va

Man kanske skulle ha passat på att råna varenda pensionär i området då medans tillfälle gavs. :huvet

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det jag undrar är varför du tror att det skulle vara på det viset?! :va

...alltså, varför tror du att ditt "tillbakatagande" på något vis skulle prioriteras högre än tjuvens tjuvande?!

Däremot är det väl en helt annan sak med alla de fall där "tillbakatagandet" eller vedergällningen innebär bettydligt grövre brott i form av vapenbrott och våldsbrott...

För att då gör du intrång på polisens område. Och är det någonting som staten inte tål så är det konkurens.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
För att då gör du intrång på polisens område. Och är det någonting som staten inte tål så är det konkurens.

Det har jag faktiskt inte hört talas om... Du får gärna länka in lite artiklar eller siffror eller vad som helst som indikerar att polisen väljer att prioritera utredningar av "tillbakatagande" framför stölder och inbrott... Jag har lixom bara så svårt att se det hela framför mig:

- Hej polisen, kan ni hjälpa mig att hämta igen min stulna bil som någon nu försöker sälja på blocket. jag vet var den står, vem som snott den så ni kan väl följa med mig och hämta tillbaka den?!
- Lessen, inga resurser!

....

- Hej polisen, det var precis en lirare här och hämtade tillbaka sin stulna bil som jag köpt av en hälare!
- Oroa dig inte, vi kommer på en gång med insatsstyrkan i högsta hugg!"

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
- Hej polisen, kan ni hjälpa mig att hämta igen min stulna bil som någon nu försöker sälja på blocket. jag vet var den står, vem som snott den så ni kan väl följa med mig och hämta tillbaka den?!
- Lessen, inga resurser!

....

- Hej polisen, det står en lirare här och rycker i min bil och hävdar att jag stulit den av honom och nu tänker han jävlarimej ta tillbaka den!

Lite fulquotigare - lite troligare
:D

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Det har jag faktiskt inte hört talas om... Du får gärna länka in lite artiklar eller siffror eller vad som helst som indikerar att polisen väljer att prioritera utredningar av "tillbakatagande" framför stölder och inbrott... Jag har lixom bara så svårt att se det hela framför mig:

- Lessen, inga resurser!

....

- Hej polisen, det var precis en lirare här och hämtade tillbaka sin stulna bil som jag köpt av en hälare!

Kan tyvär inte peka på någon statistik, så den ronden vinner väl du då.
Det är mest grundat på allt man läser och hör om folk som gör motstånd mot olika typer av kriminella utövare, och får högre straff än vad den egentliga förövaren får. Detta ger intrycket av att det är ett grövre brott att hindra en brottsling i sitt brottsutövande än det är att utöva själva brottet. Och då menar jag inte att man skall lemlästa en snattare, eller avrätta någon som går mot rött, utan då folk får fängelse för att ha pryglat upp en inbrottstjuv, tagen på bar gärning.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är mest grundat på allt man läser ...

En bra tumregel när man läser är att man sällan får all information samt att tidningarna bara skriver om det som är häpnadsväckande varför man aldrig kommer skriva om alla de tusentals "vanliga" brottslingar som faktiskt får sina straff för helt "vanliga" brott...

För om du är helt ärlig, hur många gånger har du inte sett braskande rubriker som:
"Försvarade sin butik, döms till fängelse!!!!!"

...när man sedan lusläser så ser man att det är nån butiksinnehavare som skjutit en flyende rånare i ryggen med hagelbrakare efter att ha blivit rånad på en limpa cigg av nån tonåring med pennkniv...

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Klart som fan han ska åka dit. Schäler jag prylar från folk så vill jag miNst åka polisbil när jag blir haffad.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
En bra tumregel när man läser är att man sällan får all information samt att tidningarna bara skriver om det som är häpnadsväckande varför man aldrig kommer skriva om alla de tusentals "vanliga" brottslingar som faktiskt får sina straff för helt "vanliga" brott...

För om du är helt ärlig, hur många gånger har du inte sett braskande rubriker som:
"Försvarade sin butik, döms till fängelse!!!!!"

...när man sedan lusläser så ser man att det är nån butiksinnehavare som skjutit en flyende rånare i ryggen med hagelbrakare efter att ha blivit rånad på en limpa cigg av nån tonåring med pennkniv...

Helt riktigt, men jag borde kanske tillagt att jag har viss, om än måttlig, erfarehet i saken. Vid 1 bilinbrott och 1 MC stöld har farbror Blå inte bemödat sig göra mer än att skicka ett papper till försäkringsbolaget, och en f.d. klasskompis fick sitta inne efter att ha "talat förnuft" med en inbrottstjuv på hans jobb. Han låg på lur efter ett flertal ouppklarade inbrott. Visst kan slagträet inverkat på att han dömdes hårdare än tjuven (som för övrigt inte kunde dömas som tjuv, eftersom han ju inte lyckats stjäla något), men ärligt talat, vem hade lagt sig på lur utan tillhygge?
Eftersom jag inte var med personligen så sorterade jag även detta under "har hört"...

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Helt riktigt, men jag borde kanske tillagt att jag har viss, om än måttlig, erfarehet i saken. Vid 1 bilinbrott och 1 MC stöld har farbror Blå inte bemödat sig göra mer än att skicka ett papper till försäkringsbolaget, och en f.d. klasskompis fick sitta inne efter att ha "talat förnuft" med en inbrottstjuv på hans jobb. Han låg på lur efter ett flertal ouppklarade inbrott. Visst kan slagträet inverkat på att han dömdes hårdare än tjuven (som för övrigt inte kunde dömas som tjuv, eftersom han ju inte lyckats stjäla något), men ärligt talat, vem hade lagt sig på lur utan tillhygge?
Eftersom jag inte var med personligen så sorterade jag även detta under "har hört"...

Jag har en polare (amerikansk fotbollsspelare, hyfsat krallig) som fick se ett pundarslödder komma knallandes med hans nyligen stulna mountainbike.
Polarn "grep" slöddret genom att med ett fast grepp låsa fast hans näsa mellan pek och långfingerknogarna och sedan släpa den gråtande pundaren med cykel direkt till polisstationen.
Kan nämna att polisen flinandes såg mellan fingrarna på slöddrets blödande näsa :D
Så det finns ju solskenshistorier oxå :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade han åkt dit och tagit båten och motorn satt på hade jag kunnat förstå.. Men att åka dit, misshandla nån som säger sig köpt båten. Ta med sig både den och en annan båd och mannens bil :näsblod Njä dom förtjänar nog fan det straffet..

precis min tanke! vafan tänkte idioterna med!?:dummer

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...