Om det blir nåt åka tro? Anderstorp!

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Sen undrar man ju vad det är för folk som bosätter sig vid en motorbana och tror att det ska vara tyst? :rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sen undrar man ju vad det är för folk som bosätter sig vid en motorbana och tror att det ska vara tyst? :rolleyes:

Någonting säger mig att husvisningarna nära motorbanor inte sker samtidigt som dragracingsektionen har burnout-tävling....
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Vad är det för nötter som bedriver verksamheten egentligen? Det har ju klagats i hur många år som helst från bl a kommunens sida, att verksamhetsutövaren (vem det nu är) inte visar något intresse för att ens föra en dialog med berörda myndigheter. Har man den attityden får man självklart räkna med problem.

Bingos modell är nog enda lösningen om banan skall ha någon framtid.
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Vad är det för nötter som bedriver verksamheten egentligen? Det har ju klagats i hur många år som helst från bl a kommunens sida, att verksamhetsutövaren (vem det nu är) inte visar något intresse för att ens föra en dialog med berörda myndigheter. Har man den attityden får man självklart räkna med problem.

Bingos modell är nog enda lösningen om banan skall ha någon framtid.

Jag blir uppriktigt mörkrädd...hur fan kan du sitta och spy ur dig en massa galla över något som du bevisligen inte har en jäkla aning om??? nä precis som vanligt i en del diskussioner här så finns det en del otroliga människor som har väldigt underliga åsikter om saker de inte förstår...
Samla på dig fakta nästa gång innan du sätter dig vid tangent bordet...trött man blir...:huvet
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag blir uppriktigt mörkrädd...hur fan kan du sitta och spy ur dig en massa galla över något som du bevisligen inte har en jäkla aning om??? nä precis som vanligt i en del diskussioner här så finns det en del otroliga människor som har väldigt underliga åsikter om saker de inte förstår...
Samla på dig fakta nästa gång innan du sätter dig vid tangent bordet...trött man blir...:huvet


Du har rätt. Delvis. Jag vet inte något om vad som hänt de senaste två åren i kontakterna mellan mellan verksamhetsutövare och berörda myndigheter. Vad gäller tiden dessförinnan, så råkar jag veta att flera företrädare för berörda miljömyndigheter har haft synpunkter på verksamhetsutövarens vilja/förmåga att samarbeta för att hitta lösningar. Så jag vänder på frågan; hur fan kan du sitta och spy ur dig en massa galla över något som du bevisligen inte har en jäkla aning om???
Sen att bolaget som driver verksamheten, ARC och diverse lättantändliga individer anser något annat om problemen än berörda myndigheter är måhända naturligt. Det är lätt att lägga ansvaret för ett problem på andra men kanske inte lika enkelt att se sin egen roll i det hela.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Var på Ullevi och såg detta! Fungerade som reklamskylt fast uppblåsbar och riktigt hög och transportabel. Funderade på om denna mackapär skulle dämpa ljudspridningen om inte ljudvallar och all skog i småland gör jobbet och livet lättare för de som bosatt sig vid nordens mest kända räserbana..
 

Bifogat

  • ullevi.jpg
    ullevi.jpg
    14.3 KB · Visningar: 98
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag blir uppriktigt mörkrädd...hur fan kan du sitta och spy ur dig en massa galla över något som du bevisligen inte har en jäkla aning om??? nä precis som vanligt i en del diskussioner här så finns det en del otroliga människor som har väldigt underliga åsikter om saker de inte förstår...
Samla på dig fakta nästa gång innan du sätter dig vid tangent bordet...trött man blir...:huvet

Istället för att bli förbannad, tycker jag att du ska förklara hur det verkligen ligger till!
Så länge ingen vet, läser vi det som står i tidningar mm.
Hjälp oss att förstå då!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om det inte ens hjälper med att köra med originalsystem så är nog sporten dömd så vidare vi inte kan få till bullersänkande skyddsvallar av något slag.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Om det inte ens hjälper med att köra med originalsystem så är nog sporten dömd så vidare vi inte kan få till bullersänkande skyddsvallar av något slag.

Skulle gissa att det är dragracing, F1 och andra motorsporter som är värst på Anderstorp. Men om alla kör med orginalrör så borde problemet vara löst för RR-folket. Jag kör gärna med orginalblås om alternativet är att inte köra alls.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Om det inte ens hjälper med att köra med originalsystem så är nog sporten dömd så vidare vi inte kan få till bullersänkande skyddsvallar av något slag.

Svårt att bygga såna på flygrakan eftersom den används som landningsbana. Det kräver så långt avstånd till bullervallen att den inte längre har fullgod effekt.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Vi kan ha hur mycket bullerskydd vi vill, men det hjälper inte. Jag bor varje sommar i Misano ca 3 km från Misano banan och deras bullermur är 4 meter hög runt hela banan. Där är träning Tis - Lördag 09.00 - 19.00 och det hörs tydligt bort till oss. Men ingen av dom boende bryr sig, dom är så vana vid det, samt att inställningen till Motorsport ligger på en helt annan nivå.

Så länge dom boende har en negativ inställning till motorsport, spelar det ingen roll om ljudet är högt eller lågt. För dom är det enbart oväsen!

Det som måste göras är att respektera tider, ljud samt att hålla en öppen dialog med boende för att få deras synpunkter hörda.

Min utsikt till banan.
 

Bifogat

  • foto_home_02.jpg
    foto_home_02.jpg
    4.6 KB · Visningar: 188

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Du har rätt. Delvis. Jag vet inte något om vad som hänt de senaste två åren i kontakterna mellan mellan verksamhetsutövare och berörda myndigheter. Vad gäller tiden dessförinnan, så råkar jag veta att flera företrädare för berörda miljömyndigheter har haft synpunkter på verksamhetsutövarens vilja/förmåga att samarbeta för att hitta lösningar. Så jag vänder på frågan; hur fan kan du sitta och spy ur dig en massa galla över något som du bevisligen inte har en jäkla aning om???
Sen att bolaget som driver verksamheten, ARC och diverse lättantändliga individer anser något annat om problemen än berörda myndigheter är måhända naturligt. Det är lätt att lägga ansvaret för ett problem på andra men kanske inte lika enkelt att se sin egen roll i det hela.

:va vill du ha svar på dina frågor är du välkommen att höra av dig till
mig på 070-2480555 eller nedanstående nummer och om du ringer presentera dig så kan vi ha ett "vuxet" samtal...

Andreas Waltersson

gislaved kommun: 0371-80000.
Kari Lehtimäki, anderstorp motorbana ab: 0371-17701
Anderstorp Racing Club: 0371-16170

Skulle gissa att det är dragracing, F1 och andra motorsporter som är värst på Anderstorp. Men om alla kör med orginalrör så borde problemet vara löst för RR-folket. Jag kör gärna med orginalblås om alternativet är att inte köra alls.

Det är inlägg som dessa som gör att man börjar undra hur det står till med fakta innanför knoppen innan man skriver något :confused:

Dragracing körs ej på Scandinavian Raceway, ej heller F1 i den bemärkelsen du menar...

annars har du rätt och bespara er nu med påhopp mitt inlägg vill bara visa på att det kanske ibland är bra att ställa sig frågan? "- Vet jag dessa fakta eller gissar jag bara?"

over and out... :tungan
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
:va vill du ha svar på dina frågor är du välkommen att höra av dig till
mig på 070-2480555 eller nedanstående nummer och om du ringer presentera dig så kan vi ha ett "vuxet" samtal...

Mitt ursprungliga påstående om bristande intresse för konstruktiv dialog med berörda myndigheter, emanerar från en företrädare för kommunens miljöförvaltning. Det behövs knappast något "vuxet" samtal om den saken, alldeles oaktat att du måhända sammantaget sitter inne med mer aktuell information än jag.

Och för ordningens skull: Med uttrycket "diverse lättantändliga individer" syftade jag på dig inte på någon av övriga du nämner.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vi kan ha hur mycket bullerskydd vi vill, men det hjälper inte. Jag bor varje sommar i Misano ca 3 km från Misano banan och deras bullermur är 4 meter hög runt hela banan. Där är träning Tis - Lördag 09.00 - 19.00 och det hörs tydligt bort till oss. Men ingen av dom boende bryr sig, dom är så vana vid det, samt att inställningen till Motorsport ligger på en helt annan nivå.

Så länge dom boende har en negativ inställning till motorsport, spelar det ingen roll om ljudet är högt eller lågt. För dom är det enbart oväsen!

Det som måste göras är att respektera tider, ljud samt att hålla en öppen dialog med boende för att få deras synpunkter hörda.

Min utsikt till banan.


Jag tror att det är ett av dom största problemen som vi har på svenska banor just nu. Närmsta granne skiter i om det låter 100, 95, 90, eller 85 db. Så länge dom hör ett brummande hela dagarna, så blir dom irriterade....

Alltså, så länge vi inte är ljudlösa så kommer folk att klaga...
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Mitt ursprungliga påstående om bristande intresse för konstruktiv dialog med berörda myndigheter, emanerar från en företrädare för kommunens miljöförvaltning. Det behövs knappast något "vuxet" samtal om den saken, alldeles oaktat att du måhända sammantaget sitter inne med mer aktuell information än jag.

Och för ordningens skull: Med uttrycket "diverse lättantändliga individer" syftade jag på dig inte på någon av övriga du nämner.

det var därför jag tänkte att du kanske ville diskutera saken via telefon och inte via datorn... men som sagt du kanske bara ville skriva av dig lite och sedan gömma dig bakom tangentbordet...vad vet jag :va

avslutar tråden för min del!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
det var därför jag tänkte att du kanske ville diskutera saken via telefon och inte via datorn... men som sagt du kanske bara ville skriva av dig lite och sedan gömma dig bakom tangentbordet...vad vet jag :va

avslutar tråden för min del!

Istället för att bege dig vidare så föreslår jag att du förklarar för oss ovetande vad det är som ursprungsartikeln refererar till:
Enligt grannarna har flera störande och otillåtna träningspass genomförts. Företaget ska också ha struntat i att kontrollera bullernivå.

Är åtminstone inget jag känner igen från SVEMO tävlingar eller träningar med mumlan och andra bandagsarrangörer för MC.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
arg otrevligt surr... blabla Vet jag dessa fakta eller gissar jag bara?"

over and out... :tungan

Vilken himla trevlig kille du var då. :näsblod
F1 vet jag att man kör på Anderstorp, eftersom jag har en bekant som brukar köra sina F1-bilar där.(Hur du sen vet i vilken "bemärkelse" jag menade är ju bra gjort av dig)
Dragracing trodde jag ärligt talat att man körde på anderstorp, Bilsports en dag på strippen mm. Men jag hade tydligen fel.
Hoppas du lär dig att tagga ner din debatt, annars kommer du få magsår och det gör skitont.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top