Om IB Motorsport och SVEMOs tvångsanslutning till IB

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Har varit på och hackat på båda dessa herrar,på Svemo fick jag svaret att det måste finnas ett officiellt organ och att det var många som inte hade internet så det gick inte, om "vi" inte röstade igenom en ändring på något större möte.
När jag var på Christer(IB)så svarade han att han inte hade reportrar så det räckte utan var tvungen att prioritera,undrar vad som slog ut te.x Mantorp som hade EM status ,antagligen hittade han en VM tävling i "russinracing" i någon håla ingen utan traktor har hört talas om!
Tittar man runt här på SPORTHOJ så ser man att RR folket inte har mycket till övers för IB heller, så en ändring borde gå att få till stånd.
Peter

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
V.v. se http://www.sverigecross.com/kronikor.asp?newsID=103

SVEMOs generalsekreterare Per Westling har informerat krönikören Staffan Grönberg att 400 kronor per licensavgift går till den kollektiva prenumerationen på IB Motorsport.

Varför ska SVEMOs dragracers tvingas bidra med över 60.000 kronor till IB Motorsport, en tidning som konsekvent vägrat att skriva om två-hjuls dragracing i flera års tid?

Hur motiverar SVEMOs styrelse en utgift på 4.000.000 kr för en kollektivprenumeration på IB Motorsport?

Pär Willén
http://www.svemo.se/forum-threads.php?forum=1
http://ThisIsExtra.com

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
pwillen skrev:
V.v. se http://www.sverigecross.com/kronikor.asp?newsID=103

SVEMOs generalsekreterare Per Westling har informerat krönikören Staffan Grönberg att 400 kronor per licensavgift går till den kollektiva prenumerationen på IB Motorsport.

Varför ska SVEMOs dragracers tvingas bidra med över 60.000 kronor till IB Motorsport, en tidning som konsekvent vägrat att skriva om två-hjuls dragracing i flera års tid?

Hur motiverar SVEMOs styrelse en utgift på 4.000.000 kr för en kollektivprenumeration på IB Motorsport?

Pär Willén
http://www.svemo.se/forum-threads.php?forum=1

Kul att se IB på fler ställen än på RR-sektionen. Vi bidrar med 130 000:- till den blaskan.. Känns kul när man får tillbaka en-två sidor per nummer.

/Jörgen

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jörgen Player Special skrev:
Kul att se IB på fler ställen än på RR-sektionen. Vi bidrar med 130 000:- till den blaskan.. Känns kul när man får tillbaka en-två sidor per nummer.

Räcker inte det? :tummenupp

Kommer du ihåg när du sist läste någon artikel om motorcykeldragracing i IB? Jag gör det inte... :gnissla

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Jörgen Player Special skrev:
Yikes! Sammantaget har hoj-dragracing knappt fått 2 sidor sen IB startade.

MVH
PiPPi

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Frågan är ju för vilka IB skriver om nu SBF inte har dom kvar som organ?
Kan det va dax för Alla som sysslar med dragrace och roadracing att gå ihop och trycka på Svemo så de fattar att majoriteten inom dessa 2 grenar inte vill ha IB?

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
SVEMOs generalsekreterare Per Westling fick upp ögonen iallafall. Kolla hans svar http://www.svemo.se/news.php?rid=586 (det är officiellt från SVEMOs kansli så då vore det väl rimligt att det hamnade i nästa nummer av IB Motorsport :va )

Ja jo, man kunde ju inte hålla sig så det blev ett svar till på http://www.svemo.se/forum-threads.php?forum=1

Noteras bör att SVEMO har ett treårskontrakt med IB Motorsport där 11.000 medlemmar betalar 400 spänn per gubbe. Över 13 miljoner kronor av medlemmarnas licensavgifter till SVEMO går till IB Motorsport?

MVH
PiPPi

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nja, jag räknade det till 4400000kr. Men det är ändå väldigt mycket pengar och borde LÄTT kunna ge fast anställda en lön, samt en tidning tryckt.

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
pwillen skrev:
Ja jo, man kunde ju inte hålla sig så det blev ett svar till på http://www.svemo.se/forum-threads.php?forum=1

Noteras bör att SVEMO har ett treårskontrakt med IB Motorsport där 11.000 medlemmar betalar 400 spänn per gubbe. Över 13 miljoner kronor av medlemmarnas licensavgifter till SVEMO går till IB Motorsport?

MVH
PiPPi

Kan inte annat en lyfta på hatten... :tummenupp

Det är skandal det SVEMO har gjort. En sänkning av avgiften är det enda rätta.. Att betala 1750kr för licensen är hutlöst och när man dessutom vet att 400kr av dessa går till IB så blir man inte annat än förbannad.

mvh

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur räknas det med SVEMO medlemmar? För IB ingår inte i alla licenser dvs.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
(Kanslinyheter) 2005 12/14 12:56

Hittade detta :va

(Kanslinyheter) 2005 12/14 12:56
Angående IB och dragracing
På senare tid har många inom Dragracing hört av sig angående IB som förbundstidning/officiellt organ.

Man menar att IB skriver för lite, eller rättare sagt, inget alls om Dragracingsporten. Detta har uppmärksammats både i styrelse och på kansli. Den i högsta grad berättigade kritiken har framförts till IB vid ett flertal tillfällen och IB har lovat bättring i det avseendet. Ännu har vi inte sett något men vi förutsätter att det blir en väsentlig förbättring till nästa säsong.

I övrigt finns en massa allmänt tyckande om ”tvångsanslutningar” och ”SVEMO har bestämt att...” och annat som kräver en kommentar och utbildningsinsats.
Här kommer några fakta för att förklara varför och hur NI valt att ha IB som tidning.
(Detta är redovisat ett antal gånger tidigare, bland annat vid distriktsårsmötena -04 och -05, vid förbundsmötet -04, på hemsidan december -04 och vid Träffpunkt SVEMO april -05.)

Så här ligger det till:

Ett RF-anslutet idrottsförbund måste ha ett ”officiellt organ” där central information skall redovisas.
Vid förbundsmötet -04 föreslog styrelsen att SVEMO skulle kunna använda hemsidan till officiellt organ.
Många protesterade eftersom de inte hade tillgång till Internet, dessutom var förbundets hemsida då så dålig att den inte skulle ha fungerat tillfredställande.
NI alla medlemmar valde då, vid förbundsmötet, att det officiella organet skulle utgöras av både hemsida och tidning.
En offertförfrågan sändes ut från kansliet och i offerten från IB ingick en helt ny uppbyggnad av hemsidan samt en hel del annat. Styrelsen valde då, på rent affärsmässiga grunder, att skriva avtal med IB.
Avtalet omfattar givetvis hela kollektivet licensierade förare av viss status precis som försäkringar med mera.
Att hålla ”särlösningar” för individer vad avser vad som skall ingå i var och ens licensavgift är naturligtvis helt omöjligt eftersom vi då ska hantera över 11.000 olika önskemål.
Avtalet med IB omfattar nu tre år och löper ut 2007. Att bryta avtalet under innevarande period är inte ekonomiskt och juridiskt försvarbart.
Så alla ni som undrar varför och hur det är som det är:

Klara besked om detta har givits många gånger!
Alla som velat har haft möjlighet att ha synpunkter vid flera tillfällen.
Var fanns ni när frågan diskuterades på distriktsårsmöten och förbundsmöten?
NI förare och klubbar har beslutat att NI vill ha det på det här sättet. Vill NI inte det längre så är det bara att sätta igång och ändra på det. Nya distriktsårsmöten kommer i februari och ett nytt förbundsmöte ligger i april.
SVEMO är ER organisation. De beslut som NI fattar på distrikts och förbundsmöten är reglerande för vad styrelsen och dess kansli skall arbeta med. Vill NI inte ha en tidning som officiellt organ så skall NI fatta det beslutet på ett förbundsmöte.

IB däremot är en fristående tidning som drivs på rent kommersiella grunder där SVEMO inte har större inflytande än vad läsarna gemensamt kan åstadkomma. Synpunkter på innehållet måste ställas direkt till IB. Gör det!

Beträffande IB som fortsatt ”officiellt organ” så kommer frågan att tas upp både vid distrikts- och förbundsmöten. Dessutom kommer en omfattande enkät att göras tillgänglig för samtliga prenumeranter där alla ges en möjlighet att uttrycka sin åsikt innan det är dags att skriva om eller avsluta innevarande avtal. Det vill säga någon gång under hösten/vintern -06.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Swedie skrev:
Nja, jag räknade det till 4400000kr. Men det är ändå väldigt mycket pengar och borde LÄTT kunna ge fast anställda en lön, samt en tidning tryckt.
4,4 mille är för ett år men kontraktet med IB Motorsport löper över tre år vilket ger en bit över 13 mille totalt.

MVH
PiPPi
(edit: Förtydligande av siffertrillandet)

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Axxexs skrev:
Hur räknas det med SVEMO medlemmar? För IB ingår inte i alla licenser dvs.
Westling själv skriver i sitt inlägg att "Att hålla ”särlösningar” för individer vad avser vad som skall ingå i var och ens licensavgift är naturligtvis helt omöjligt eftersom vi då ska hantera över 11.000 olika önskemål". Då måste man förmoda att det är samma villkor för alla 11.000 licenshållare, inklusive prenumerationen på IB Motorsport.

Heh... det är t.o.m. värre än så. Jag själv betalar ingen licensavgift till SVEMO men får hem IB Motorsport helt gratis i lådan p.g.a. att jag sitter som styrelsemedlem och ansvarig för MC-sektionen i SHRA Stockholm. Jag tackar er som betalar licensavgifter för den "presenten" :D

MVH
PiPPi

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo men jag tror inte det är 11.000st prenumationer för att det är 11.000st som har haft någon form av licens eftersom IB inte ingår i alla licenser. Kommer inte ihåg vilka som inte har men typ Amatör, Classic, Mopperace och alla som löser engångslicenser. Det är iaf fler licensgrupper som inte har IB mot vad som har.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...har också flera kompisar som fortfarande får hem IB, trots att dom inte haft licens på många år.

Det bjuder jag på... ;)

Den bästa lösningen vore väl att man behöll IB, och att dom bröjade skriva mycket mera om RR..... För det är ju trots allt kul att läsa om sporten..

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Macke skrev:
...har också flera kompisar som fortfarande får hem IB, trots att dom inte haft licens på många år.
Kan ha helt fel, men om dom kompisarna inte får några fakturor nånstans ifrån så tror jag att IB Motorsport fakturerar SVEMO för dom prenumerationerna.

MVH
PiPPi

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
pwillen skrev:
Kan ha helt fel, men om dom kompisarna inte får några fakturor nånstans ifrån så tror jag att IB Motorsport fakturerar SVEMO för dom prenumerationerna.

MVH
PiPPi
Därför han skrev att "han" bjuder på det.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
pwillen skrev:

MVH
PiPPi

...och då läggs det på licenspengarna.

Som jag sa... Jag bjuder så gärna på det... :gnissla

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Macke skrev:

Det bjuder jag på... ;)

Den bästa lösningen vore väl att man behöll IB, och att dom bröjade skriva mycket mera om RR..... För det är ju trots allt kul att läsa om sporten..

får väl se om jag får den nästa år då, den funkar bra att tända brasa med kan jag meddela :D

Eftersom SVEMO inte gör nåt alls för/om detta så har åtminstone jag bestämt mej för att strunta i att lösa årslicens och istället köra engångslicenser när det är tävling.
2450kr(RR B-licens) lite väl saftigt för "ingenting" .. försäkringen är kass och tidningen duger inte ens till skithuspapper... jag kommer nog "spara" en eller två krogkvällar på att inte lösa årslicens...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...