Om IB Motorsport och SVEMOs tvångsanslutning till IB

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
håkan skrev:
får väl se om jag får den nästa år då, den funkar bra att tända brasa med kan jag meddela :D

Eftersom SVEMO inte gör nåt alls för/om detta så har åtminstone jag bestämt mej för att strunta i att lösa årslicens och istället köra engångslicenser när det är tävling.
2450kr(RR B-licens) lite väl saftigt för "ingenting" .. försäkringen är kass och tidningen duger inte ens till skithuspapper... jag kommer nog "spara" en eller två krogkvällar på att inte lösa årslicens...

Om du inte löser ut licensen så kanske du slipper köpa en transponder också.... :tummenupp

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Axxexs skrev:
Jo men jag tror inte det är 11.000st prenumationer för att det är 11.000st som har haft någon form av licens eftersom IB inte ingår i alla licenser.
Allt är relativt. Eller absolut. Om Westlings logik inte gäller så kan man för sakens skull lägga sig på den säkra sidan i siffertrillande och halvera antalet tvångsprenumerationer i den här ekvationen.

Det absoluta beloppet är fortfarande mycket stort, 6.5 mille av SVEMOs pengar till IB Motorsport över tre år vilket inte gör någon skillnad i vad debatten gäller.

MVH
PiPPi
(edit: bättre tonläge...)

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Macke skrev:
...och då läggs det på licenspengarna.

Som jag sa... Jag bjuder så gärna på det... :gnissla
Sorry, det var inte meningen att det skulle låta som det gjorde.

Givetvis är det medlemmarna som bjussar, poängen var att IB Motorsport kanske fakturerar SVEMO för prenumerationer som inte borde betalas om det är frågan om prenumerationer till personer som inte ska ha dom.

Eller nåt...

MVH
PiPPi

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
pwillen Heh... det är t.o.m. värre än så. Jag själv betalar ingen licensavgift till SVEMO men får hem IB Motorsport helt gratis i lådan p.g.a. att jag sitter som styrelsemedlem och ansvarig för MC-sektionen i SHRA Stockholm. Jag tackar er som betalar licensavgifter för den "presenten" :D MVH PiPPi [url skrev:
http://ThisIsExtra.com[/url]

Det är inte de som betalar licensavgifterna som betalar Din prenumeration på IB.
Det är med största säkerhet din klubb, SHRA-Stockholm som gör det. Så fungerar det i de många andra klubbar, att medlemmar med något förtroendeuppdrag i klubbstyrelse eller sektion får IB betald av sin klubb.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
6008pro skrev:
Det är med största säkerhet din klubb, SHRA-Stockholm som gör det. Så fungerar det i de många andra klubbar, att medlemmar med något förtroendeuppdrag i klubbstyrelse eller sektion får IB betald av sin klubb.
På sätt och vis. Prenumerationen betalas av SVEMO men klubben betalar en årlig medlemsavgift till SVEMO och där ingår min prenumeration (hehe, "förtroendeuppdrag" låter tungt). Men den avgiften betalas i sin tur av medlemmar som går med i klubben för att få licenstillhörighet för SVEMO-licenser.

Intressant. Vi har en majoritet av SBF-medlemmar i klubben så om man gör det hela lite långsökt så är SBFs medlemmar med och betalar min prenumeration.

MVH
PiPPi

Last edited:

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
pwillen skrev:
På sätt och vis. Prenumerationen betalas av SVEMO men klubben betalar en årlig medlemsavgift till SVEMO och där ingår min prenumeration (hehe, "förtroendeuppdrag" låter tungt). Men den avgiften betalas i sin tur av medlemmar som går med i klubben för att få licenstillhörighet för SVEMO-licenser.

Intressant. Vi har en majoritet av SBF-medlemmar i klubben så om man gör det hela lite långsökt så är SBFs medlemmar med och betalar min prenumeration.

MVH
PiPPi

Det är således "din klubbs" tidningsexemplar som du får. Du har ju valts av din klubb att sköta Mc delen, då har du ett förtroendeuppdrag. Att sedan klubben även låter dig få det exemplar av som är avsett den interna informationen är väl ytterligare ett bevis på förtroende.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Rätt ska vara rätt.

Det jag skrev angående kostnaderna för prenumerationerna baserade sig på logiken i Per Westlings svar på SVEMO.se - "Att hålla ”särlösningar” för individer vad avser vad som skall ingå i var och ens licensavgift är naturligtvis helt omöjligt eftersom vi då ska hantera över 11.000 olika önskemål". Då förmodade jag felaktigt att det var samma villkor för alla 11.000 licenshållare, inklusive prenumerationen på IB Motorsport.

De siffror som har framkommit är inte exakta men enligt SVEMO så gäller att "ca. 6-7 000 medlemmar har IB i sin licens. Det ger en totalkostnad under en treårsperiod på ca: 7-8 miljoner."

Fel av mig men i ärlighetens namn så är det absoluta talet kronor fortfarande så stort att det inte påverkar debatten på något sätt.

MVH
PiPPi
(edit: stavning...)

Last edited:

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Jag struntar totalt i om det är 11000 eller 11 som betalar till IB,jag struntar totalt i om "PIPPI" betalar själv eller om han har tidningen som en förmån!
Jag blir mycket "irriterad" när jag måste betala till en tidning vars chefredaktör anser att dragracing inte är någon motorsport (man kör ju bara rakt fram) och därför totalt nonchalerar sporten,kan inte tolka det på något annat sätt då jag inte kan hitta ett enda reportage ,inte ens resultat från dom tävlingar som har körts under sommaren.
Peter

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Stromma skrev:
Har varit på och hackat på båda dessa herrar,på Svemo fick jag svaret att det måste finnas ett officiellt organ och att det var många som inte hade internet så det gick inte, om "vi" inte röstade igenom en ändring på något större möte.
När jag var på Christer(IB)så svarade han att han inte hade reportrar så det räckte utan var tvungen att prioritera,undrar vad som slog ut te.x Mantorp som hade EM status ,antagligen hittade han en VM tävling i "russinracing" i någon håla ingen utan traktor har hört talas om!
Tittar man runt här på SPORTHOJ så ser man att RR folket inte har mycket till övers för IB heller, så en ändring borde gå att få till stånd.
Peter

Vadå inte reportrar..? De lyckades med konststycket att trycka ett par sidor
från stadsracet i Kristinehamn (go-kart), och INTE nämna minimoto körningen med ett enda ord eller en enda bild...

:död

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Trampcykel
var inne på IB o kollade nyss ....hmm* en prenumeration ett år kostar 699:-
har då svemo rabatt 299:- o får betala 400:- o på så sätt håller IB bakom ryggen o flytande med våra licens pengar???? :va

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Man blir inte förvånad. Trots påstötningar från många olika håll så går IB Motorsport vidare i sin totala arrogans mot sveriges dragracers.

Senaste numret trillade just ner i lådan och där hittar man samma annons som tidigare (finns på http://ThisIsExtra.com).

IB Motorsport kan inte ens bevärdiga oss dragracers med ett tillägg av ordet "dragracing" i annonsen samtidigt som SVEMOs dragracers är illa tvungna att betala 400 kr per licens för den prenumerationen.

Det är pengar som skulle komma sporten mycket bättre tillgodo om dom öronmärktes för att marknadsföra årets SM-serie istället för att ge IB Motorsport konstgjord andning på medlemmarnas bekostnad.

PiPPi
http://HarleyDrags.com

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Å andra sidan så gör dom oss (vi som retar oss på IB) en stor tjänst,så länge dom inte plockar in något.Det är inte roligt om dom skriver ihop någon sk-t och sedan slår sig för bröstet och säger att titta här,visst skriver vi om dragracing.
Peter

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Stromma skrev:
Å andra sidan så gör dom oss (vi som retar oss på IB) en stor tjänst,så länge dom inte plockar in något.Det är inte roligt om dom skriver ihop någon sk-t och sedan slår sig för bröstet och säger att titta här,visst skriver vi om dragracing.
Jo, det är en knepig balansgång som kan slå fel.

Vad mig anbelangar så ligger förhoppningen i att man släpper tvångsanslutningen till prenumerationen hellre än att tvinga IB Motorsport till att skriva om något dom inte bryr sig om.

Frågan är vad IB Motorsports artiklar är värda när det gäller att göra hojracing mer känt ute hos dom icke-frälsta. Ska det vara mer info till dom tävlande eller till ny publik?

Jag är benägen att tro att prenumerationspengarna kan göra mer nytta att få nya åskådare till banorna genom bredare media än IB Motorsport.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...