Om körkort och lite annat

Jb6

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
Yamaha WR 250 X - 08 Honda XR 125 - 04
Okej kort fråga nu...

Om jag skulle ta A (begränsad) får jag inte köra lätt mc överhuvudtaget då??

Ni kanske undrar varför jag ska köra lätt mc med A kort så är det för att just nu har jag inte tillräckligt med pengar till en 600cc och är oerfaren.. Sen så är det såhär att efter sommaren så är jag 17,5 och då känns det meningslöst att ta lätt mc kort när jag fyller 18 under våren...

Kan ni ge mig svar på frågan och lite funderingar om min situation :tungan så skulle det vara göttt :tummenupp

(kom på en sak nu... ni kan fortfarande dela med av lite funderingar, men grejen jag kom på var att om jag ska ta A kort så måste jag ju kunna köra mellanhoj ändå :tungan)

Ha d gött

Jb6

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
Aha smart som jag är så kollade jag inte på vägverkets hemsida där jag hittade att det är vi uppkörningen effekten inte får understiga 375cc :tummenupp :huvet

hahah aja men vad tycker ni att jag ska göra ta lätt mc i höst eller ta A i vår...

för det känns ju som att det kanske är bättre är vänta och köpa mellan direkt men samtidigt kanske man ska ha lätt för att det är bättre att börja med :D

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Aha smart som jag är så kollade jag inte på vägverkets hemsida där jag hittade att det är vi uppkörningen effekten inte får understiga 375cc :tummenupp :huvet

hahah aja men vad tycker ni att jag ska göra ta lätt mc i höst eller ta A i vår...

för det känns ju som att det kanske är bättre är vänta och köpa mellan direkt men samtidigt kanske man ska ha lätt för att det är bättre att börja med :D

Du ska ta A i vår, inget snack om saken. Det är bara dumt att ta A1 om du har några månader kvar tills du är 18.

palonen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
Honda nsr 98/Såld, GasGas sm/Såld, Ktm sm/såld, Ktm 125 exc -06
Jag skulle ta A1 kort nu i vår så du kan brumma runt lite...det enda du behöver göra nästa vår är ju att köra upp.

du slipper teorin och slipper ta körlektioner eftersom du redan kan köra o reglerna/placeringarna borde sitta!

jag skulle tagit lätt nu

Jb6

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
Jag skulle ta A1 kort nu i vår så du kan brumma runt lite...det enda du behöver göra nästa vår är ju att köra upp.

du slipper teorin och slipper ta körlektioner eftersom du redan kan köra o reglerna/placeringarna borde sitta!

jag skulle tagit lätt nu

Jaa jag förstår vad du menar och det skulle absolut vara det bästa men grejen är den (kanske inte nämnde det innan) att jag behöver sommarjobba lite för att jag ska ha råd... Har frågat pappa om han vill betala och jag betalar av senare, men svaret var nej...:huvet
ska du ha en motorcykel ska du också kunna betala den:banana:huvet

aja tack för funderingarna:tummenupp

Du ska ta A i vår, inget snack om saken. Det är bara dumt att ta A1 om du har några månader kvar tills du är 18.

Aaa det lutar åt det hållet :gnissla

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
jag skulle ta A-beg direkt

känns inte värt med 1500 för en vår riktigt om man inte har pengarna redan i kombination med ett överskott så att säga

Jb6

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
Okej kanske dum fråga ... Men är det mycket svårare att börja med tex 600 än en 125a ?

Visst det kanske är mer effekten men borde man inte lära sig att hantera kraften vad man än börjar köra med? :D
hoppas att nån kan ge nått vettigt svar till det här :tungan
Jag är ingen expert som ni kanske har märkt så tyck till vettja.. :såjaponken

Confusious

BikerBoyZ Sthlm
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
2000 Yamaha R1
Okej kanske dum fråga ... Men är det mycket svårare att börja med tex 600 än en 125a ?

Visst det kanske är mer effekten men borde man inte lära sig att hantera kraften vad man än börjar köra med? :D
hoppas att nån kan ge nått vettigt svar till det här :tungan
Jag är ingen expert som ni kanske har märkt så tyck till vettja.. :såjaponken

Det är en lite svårare, vet ju inte om du har kört cross/moped mycket innan, annars har du ganska bra grundbalans därifrån.

Det är ganska stor skillnad på 125 och 600 i vikt, och de är nog det som är svårast att hantera. Lättare att köra med mer effekt fast svårat att hålla balansen om man börja vingla.

Jag hade en Xr 125L och den var lättkörd som bara den. Sen testa jag farsgubbens Kawa på 750cc och 200kg. Den var assvår att svänga med. Svängradie som en bil typ. Sen vikten och kraften. Svårt.

Jag tog ju lätt mc bär jag var 16 och sen mellan när jag var 18. Och har nu fått gör tung då jag fyllde 20.

Vet ej hur det är med uppkörningarna idag. Är allt som förrut med krypkörning och garagevändning. Konbana, inbromsning från 70 och 90? Säkerhetskontroll och sen uppkörningen?:hojbusa

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Vet ej hur det är med uppkörningarna idag. Är allt som förrut med krypkörning och garagevändning. Konbana, inbromsning från 70 och 90? Säkerhetskontroll och sen uppkörningen?:hojbusa

Nä det är inte samma längre

Säkerhetskoll, går runt med hojen, lågfartskonbana, högfartskonbana, inbromsning från 70 & 90, körning i trafiken

ingenting som är med tidspress längre

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...