Om man är skriven i sverige men har ett registrerat företag utomlands. Vad gäller?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tänkte om man registrerar ett företag i usa som drar in pengar o skattar för dom där. Men är skriven i sverige....kan man använda usa pengarna hur som helst då utan att bli granskad?
Eller kommer staten kräva pengar av en?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Om man är skriven i sverige men har ett registrerat företag utomlands. Vad gä...

Bolagskatterna är ju oftast betydligt större i USA än Sverige och bolaget hanterar ju sina pengar som det vill. Om du plockar ut lön bosatt i Sverige gäller befintligt regelverk.

USA beroende på delstat givetvis är det överlag väldigt dyrt att driva firma i (35% federal skatt + delstatens) Sverige är ett av de billigare med 22%.

Tvärt om skulle vara en mycket mer lönsam affär.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bolagskatterna är ju oftast betydligt större i USA än Sverige och bolaget hanterar ju sina pengar som det vill. Om du plockar ut lön bosatt i Sverige gäller befintligt regelverk.

USA beroende på delstat givetvis är det överlag väldigt dyrt att driva firma i (35% federal skatt + delstatens) Sverige är ett av de billigare med 22%.

Tvärt om skulle vara en mycket mer lönsam affär.

Företaget har oftast (nja, i det enkla fallet) högre skatt i USA, men om privatpersonen tar ut lön så är skatten multum mycket högre i Sverige, glöm inte att sociala avgifter tillkommer på lite drygt 30%. Är också hårdare regler för hur utdelningar beskattas om vi snackar aktiebolag så i praktiken är det nog alltid nästan alltid sämre att driva företaget i Sverige, undantaget om du kan casha in så nystart-bidrag etc.

Men om man bara tänkte driva företaget utan att ta ut lön och utdelning och återinvesterar all genererad vinst så kanske det blir mer förmånligt i Sverige kontra USA.

Men att som svensk boende i Sverige driva företag i USA och ta ut amerika-skattad lön här får man nog utveckla paranoia mot att skatteverket ska hälsa på. Kände för 10-15 år seden en snubbe lite ytligt som drog ut amerikansk lön på amerikanskt visa-kort som han använde här, om han inte ljög (student klädd som en trashank kändes inte som miljonär) och om regler inte ändrats så kanske det går att ligga under skatteverkets radar på det sättet. Men troligtvis inte.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Har du några bra tips på varför man vill lägga ett bolag i staterna om det då inte är ens huvudkundkrets?

Självklart är det ju så att vi tar våra skatter på löntagaren medans i USA så tar man det från bolagen, därav att jag skrev "Tvärt om skulle vara en mycket mer lönsam affär".

Sole Proprietorship är tveksamt att man får driva då det är ägaren som är bolaget och skall deklareras i USA

Bolag av typen S-corporation där man betalar skatt enbart på utdelning kan kanske funka men faller på sin orimlighet. För att inte tala om administrationen.

General Partnership är det smidigaste som jag kan komma på men då kräver det ju en annan delägare.

Finns fler bolagsformer vissa där ägarandelar och uttagsmöjligheter baseras på insatt kapital osv men jag kan verkligen inte se vad som skulle vara billigare speciellt inte med vad trådskaparen (vad jag förmodar) efterfrågar. Ett smidigt enmansföretag att dra privat nytta av. Vilka bolagstyper och vilka skattelättnader en utländsk ägare kan tillgodose kan jag inte svara på.

Sedan är det ju den snåriga administrationen där man måste köpa dyr hjälp för att göra de avdrag man behöver då de faktiskt har väldigt bra avdrag för småföretag, aktieinnehav räknas som lön osv.

Lönen skall ändå beskattas i Sverige:

"Om du bor i Sverige ska du betala skatt här för alla inkomster som du har haft, oavsett var du har haft inkomsten. Utgångspunkten är att du ska ta upp dina utländska inkomster i din svenska deklaration och betala skatt på dem här."

Gällande utdelning i Sverige funkar det så här:

På den del av företagets lönesumma som ligger under 3,5 miljoner kan 50 procent av lönesumman tas ut som lågbeskattade utdelning (20 procent i utdelningsskatt och 22 procents i bolagsskatt)

Vilket man får räkna av i totalen för en jämförelse.

Då föreslår jag hellre Irland.

Till trådskaparen: Är du seriöst intresserad och vill lära dig mer föreslår jag denna om än lite gammal.

"Skattesystemet i USA
En översikt med fokus på småföretag och deras finansiärer"

http://www.tillvaxtanalys.se/downlo...us-pa-smaforetag-och-deras-finansiarer-04.pdf

Pjohan: Här är KPMG's "Corporate and Indirect Tax Rate Survey 2014"

http://www.kpmg.com/Global/en/Issue...s/corporate-indirect-tax-rate-survey-2014.pdf

Man får själv lägga till respektive delstats momssats men det är stapeln för bolagsskatten jag syftar på.

Inte ser det sådär billigt ut i staterna?
Näst högst i hela världen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skriven och bosatt i Sverige= Du betalar din skatt här. Företagets skatter betalas i Usa.
Jag vet inte om det kan jämföras med till exempel A1-sedel för F-skatt, där man betalar sociala avgifter i hemlandet och övrig skatt i det verksamma landet, men detta kanske bara gäller Eu.

Hur man än gör så kommer skatteverket vilja ha en del av kakan om du sätter din fot i Sverige, de är lite kinkiga på det viset :D
En bekant var med i någon form av pyramidspel tidigare där upplägget var att han fick ett visakort eller liknande utfärdat av en bank på typ Caymanöarna. Alla pengar han tjänade in sattes in på det kontot och företaget hävdade att han inte behövde betala en krona i Sverige. Jo tjena...
Nu drog han sig ur innan han tjänade några stora pengar men han tog det säkra före det osäkra och betalade skatt på det han tjänade in, typ 40 000:- eller liknande så det blev ingen jätteskatt att tala om.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO