Om ni fick välja att återintroducera en hoj. Vilken väljer ni? (Ducati 4 me)

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Honda VTR1000 SP1 eller SP2
12b8922843b0c7d627998d62fa164570.jpg

761280da19899c43fd5cf59900d6458f.jpg
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är inte egentligen ett fan av att återuppliva gamla hojar med ny teknik.
Det skulle troligen sluta i en V2 med V2 ram och allting och kåpor i vagt 916 lik design. 916 fungerar dels för att formen följer dåtidens funtion och teknik.
Nya katana någon? :va

Honda NR 750 som någon nämnde är ju en cool hoj, men den är cool pga vad den är, en nittiotals-teknikorgie i begränsad upplaga.
Vem vill egentligen ha en fireblade i NR-lika kåpor?

Jag hade hellre återupplivat den gamla, simpla tekniken. Den som gjorde att en flång ny superbike kunde kosta under 100tkr. Den som gjorde att du kan felsöka i en sandfålla i mongoliet, utan ström eller dator.
Alla hojar skall inte se ut så. Men jag skulle gärna ha alternativet att kunna köpa en ny hoj utan vikten, och utvecklingskostnaden av modern elektronik och euro 5. Eller invecklingen som all utveckling tillför.

Det jag faktiskt funderat på är om inte Aprilia dummat sig lite med Falco. SL1000 var lite misslyckad när den låg så pass nära dåtidens RSV, men var lite tyngre och slöare. Idag när RSV fått V4 och blivit bra mycket exrtremare på samma sätt, skulle väl ändå en mer gatanpassad sporthoj baserad runt caponord/dorsoduros vridstarka 1200cc twin på 130-ish hk kunna sopa mattan med ducce Supersport och liknande. Bara vikten hålls låg nog.

Fast där är det inte designen utan mer konceptet jag är ute efter.

Nu har väl den motorn gått euro 5 döden till mötes så det fönstret har vi nog passerat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är svag för GSX-R750SRAD, 96-99. En sån med modernare motor och lite mindre vikt vore inte dum. Jag är kluven med ny display, den gamla analoga har sin charm.

En modern CB750F -82 vore inte dum heller, piggare motor, stabilare chassi, lättare och med bromsar.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Honda XR 650 R 1_1_4234.jpg

En uppdaterad XR650 med elstart, moderna fjädringskomponenter och 20 kg mindre vikt!
Vad de kunde behålla är motorn o Hondas driftsäkerhet/kvalité
:kär
Take my money!


(de lyckades ju NÄSTAN med crf450l)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Suzuki TL1000R:yoparty
Med bättre insprutning, bromsar, fjädring och elektroniska hjälpmedel mm
241722500_10158252896510978_8085875781119955644_n.jpg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Angående displayer behåller nog jag hellre analog/mixad. Digitala känns fräscha när dom släpps, men åldras väldigt dåligt. När det kommer en ny generation vill man byta. Vilket kanske är meningen. :)
Se tex fireblade:
2004-2007
FF70BF40-22A8-4D5C-BA0E-2FEB9AF3BD37.jpeg

2008-2011
1CEDFA10-9AAD-4740-A18D-2669755B2E88.jpeg

2012-2016
B5D30F23-3057-4AA8-94AD-E38C9D8B054B.jpeg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Angående displayer behåller nog jag hellre analog/mixad. Digitala känns fräscha när dom släpps, men åldras väldigt dåligt. När det kommer en ny generation vill man byta. Vilket kanske är meningen. :)
Det är också en helt annan känsla att se en visarnål röra sig än några staplar på en LCD-display.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra tråd! :)

Håller med om att Ducce 916 var alldeles sagolikt snygg när den kom, riktigt läcker! :tungan
Men får man välja är det omöjligt att hålla sig till en, blir en lång lista ju! Men de här vill jag se igen:

BMW R 80 G/S
Bimota SB 5
Gagiva Elefant 900
Ducce 888

XR 650
XL 500 R
XLV 650 -88
CB 1100 R
VF 1000 R
RC 30
CBR 900 RR -92

KLX 650 R
Z 750 och 1000 -83
GPZ 750 och 1100 -82 och -83
ZXR 750 -93
ZZR 1100

RF 900
GSX-R 750 och 1100 -90

IT 465 och 490
TTR 600
XT 500
XT 600 Z Tenere -83
RD 350 och 500
FZR 1000 -87
Första åren av R6, R7 och R1

Och självklart 80-talets fyra turbohojar, de vore oförlåtligt att missa.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ducati MH900ie
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bra tråd! :)

Håller med om att Ducce 916 var alldeles sagolikt snygg när den kom, riktigt läcker! :tungan
Men får man välja är det omöjligt att hålla sig till en, blir en lång lista ju! Men de här vill jag se igen:

BMW R 80 G/S
Bimota SB 5
Gagiva Elefant 900
Ducce 888

XR 650
XL 500 R
XLV 650 -88
CB 1100 R
VF 1000 R
RC 30
CBR 900 RR -92

KLX 650 R
Z 750 och 1000 -83
GPZ 750 och 1100 -82 och -83
ZXR 750 -93
ZZR 1100

RF 900
GSX-R 750 och 1100 -90

IT 465 och 490
TTR 600
XT 500
XT 600 Z Tenere -83
RD 350 och 500
FZR 1000 -87
Första åren av R6, R7 och R1

Och självklart 80-talets fyra turbohojar, de vore oförlåtligt att missa.
"Fel" märke, men har inte denna lite Elefant över nosen?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Det kanske inte är så långt borta. Det har länge flirtats med 70-talet. Lagom när vi 70-talister och 80-talister blir köpstarka 55+ med "grinig kärring och vuxna barn" kommer de nygamla sporthojarna tillbaka som retro-hojar med ABS och 34 körlägen :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top