Om val av bandäck, däckslitage och däckekonomi

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej,

Mina Bridgestone S22 börjar bli lite slitna och jag funderar på att byta ut dem med ett par Pirelli Diablo Supercorsa SP V3.

S22 höll ca 15 bandagar + körning på gata.

Om jag förstår det rätt så är det ett SC2-gummi i som är ganska mjukt, men slits fort. Är det någon här som har använt dem och kan tala om för mig hur många bandagar de håller innan de blir utslitna?
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Helt omöjligt att svara på, helt upp till din körning, men det håller färre dagar än ditt s22.

Mitt råd är att fortsätta på dina S22. Du kan köra duktigt mkt fortare på de än du tror, och håller de så många dagar idag har du långt kvar innan du behöver mjukare däck.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag hittade ett par Bridgestone R10/R11-däck som jag tycker att jag fick till ett bra pris så slog till. Nu måste jag ha däckvärmare också... :oops:
 

Bifogat

  • PXL_20230909_100716384.jpg
    PXL_20230909_100716384.jpg
    2.7 MB · Visningar: 29

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Kör du torrt så kan du utan problem vända däcket mellan bandagarna, så kan du använda hela däcket.
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Bridgestone R11 (medium) brukar räcka för mig cirka fyra träningspass på 15-20 minuter och ett race (kör inte på gata med R6an). Kanske skall tillägga att jag är inte snabb.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Bridgestone R11 (medium) brukar räcka för mig cirka fyra träningspass på 15-20 minuter och ett race (kör inte på gata med R6an). Kanske skall tillägga att jag är inte snabb.
Tack för svaret!

Fyra pass är ungefär en trackday. Så om jag kör 10 trackdays så kommer jag bränna upp 10 däck på en säsong :( Hur har ni råd? Fast du kanske inte kör så mycket? Iofs är det lite billigare i Bangkok.

Kanske blir att byta tillbaka till S22 igen då. Kanske var inbillning, men jag tyckte det var lättare att hålla ett tight spår med R11 (hann bara köra ett pass med dem dock).
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tack för svaret!

Fyra pass är ungefär en trackday. Så om jag kör 10 trackdays så kommer jag bränna upp 10 däck på en säsong :( Hur har ni råd? Fast du kanske inte kör så mycket? Iofs är det lite billigare i Bangkok.

Kanske blir att byta tillbaka till S22 igen då. Kanske var inbillning, men jag tyckte det var lättare att hålla ett tight spår med R11 (hann bara köra ett pass med dem dock).

Med S22 kan man köra snabbare än majoriteten av alla trackdayförare som kör med slicks. Däcken är väldigt bra, det gäller såklart inte bara S22, utan det segmentet oavsett tillverkare i princip (såklart inte testat allt)

Däckekonomin är såklart inte lätt, man får köra mjukt och med hög kurvhastighet så man inte vrider på så satans i utgången, det tuggar däck som fan.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Likt många andra missbruk, så ser man till att ha råd..
 

Raderad medlem 61114

Guest
Likt många andra missbruk, så ser man till att ha råd..
Det är ju en gammal sanning att alla som håller på med biltrimmning på hög nivå, drifting etc är kriminella. Är det så du menar? ?

Nej men skämt åsido, det är en rätt hög medelålder i depån, det kräver stabil ekonomi och prioriteringar, något som kommer mer med åren. Istället för solsemester köper man däck, likaså istället för krogen, en krogkväll kostar lika mkt som ett 20-minutersdäck. Jag köper tex väldigt sällan kläder, går aldrig på krogen, köper beggade däck, kör som föråkare osv. Många jobbar röven av sig.

Jag halverar min däckkonsumtion med gaskontroll och genom att vända däcken i tid, gärna två ggr per bakdäck.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Den absolut största besparingpotenrialen ligger i att tagga ner en aning när man känner att självförtroendet plötsligt antar oanade proportioner.
En krasch kan lätt bli väldigt dyr, speciellt om man är lite pedantisk lagd. Bara att acceptera att den senaste omkullåkningen inte var den sista.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur länge det går beror helt på hur fort nu kör, ju snabbare desto kortare.

Översatt till "gelleråsen" så lär du minst få ur
en bortåt 300varv ur ett sc2, hur många dagar det räcker till vet bara du. ?

Hur hårt gummit är efter så många cykler är lite svårare att gissa men när man i moderat tempo passerar en 150-180varv är gummit så hårt att det inte verkar slitas längre och man tappar lite tempo men då räcker det ju måååånga varv till. ?

Ju snabbare det går desto färre varv och målet bör ju vara att köra snabbare när man byter till mjukare gummi så frågeställningen bör ju ändras till hur mycket snabbare man kan köra!
Annars, om man bara vill fortsätta rulla runt och har ett däck man både kan och gillar som varar länge, varför byta?

Till er som undrar hur man har råd, man prioriterar!

Men, med nuvarande däckpriser så har jag börjat överväga att göra något annat istället, det är helt enkelt inte värt det längre.
Detta beror ju inte enbart på priset utan även att man blivit snabbare med så däcken inte räcker så länge och har passerat den där gränsen när det inte blir roligt att köra förrän det går Fort! så man behöver fästet. . ..

Nu kostar en dag mig 10' ungefär, även fast jag kan prioritera en 15dagar så förutsätter det att precis allt funkar perfekt men det gör det mindre ofta när det går fort. .. .sen ligger man där igen och en eller ett par dagar försvinner i reservdelar. . .

Så fundera på varför du vill byta däckmärke/modell och ha en plan för det, om det är tempo du vill åt så blir det snabbt dyrt när det går fort!
Annars skulle jag nog bara kört vidare på det som funkar om du bara vill fortsätta som innan.. . .
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kör bara bandagar och med måttliga ambitioner.
Jag har gått igenom S20, S21 och nu S22 och det är inte däcken som begränsar mig.
Alla andra liknande är nog lika bra men nu är jag van vid dessa.
Det som sliter på bakdäcket för mig är vårdslösa pådrag ur kurvorna och lite mjölkande då jag bromsat tokigt ibland.
Det går åt lite prov med däcktryck men med utgångspunkt i Bridgestones rekommendation så har jag hittat ganska rätt. Sen varierar det ju med bana och utetemp, jag har svårt att hålla tempen uppe på en del banor. Ska börja mäta för att se var jag ligger.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Det är ju en gammal sanning att alla som håller på med biltrimmning på hög nivå, drifting etc är kriminella. Är det så du menar? ?

Nej men skämt åsido, det är en rätt hög medelålder i depån, det kräver stabil ekonomi och prioriteringar, något som kommer mer med åren. Istället för solsemester köper man däck, likaså istället för krogen, en krogkväll kostar lika mkt som ett 20-minutersdäck. Jag köper tex väldigt sällan kläder, går aldrig på krogen, köper beggade däck, kör som föråkare osv. Många jobbar röven av sig.

Jag halverar min däckkonsumtion med gaskontroll och genom att vända däcken i tid, gärna två ggr per bakdäck.
Likt vad du säger så prioriterar jag mitt banåka högt och snålar in på mycket annat. Köper endast begagnade däck och kan tack vare detta vara ganska generös med att byta. Kör ett bak per dag och ca 2-3 dagar på ett framdäck. Kör ganska bra open1000 tider och vill trots allt utvecklas i min körning, att bara rulla runt o inte känna att man har greppet att ligga på 100% ger inte mig ett smack. Att vända däcken efter några pass brukar vara bra då många banor går hårt åt högersidan. Sedan är ju en korrekt fjädring, rätt däckstryck och körstil viktiga parametrar.
8-10 set per år är väl normalt för mig.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Tog mig friheten att ändra titeln på tråden då diskussionen ändrades lite under trådens gång.

Uppskattar alla svar, för att sammanfatta det jag har lyckats ta åt mig hitintills är:

- Ska bränna slut på mina R10/R11 och sedan utvärdera, men om jag utgår från Bridgestone-serien så verkar S22 fortfarande vara det bästa däcket för mig.
- Vänder man på däcket så kan man köra slut på båda sidor och få ut några fler varv innan man behöver byta.
- Krascha inte, så har man mer pengar kvar till däck.
- Håll jämnt tempo så man slipper dra på så mycket i utgången av kurvan.
- Kolla över fjädringsinställningarna. Har dock redan gjort detta, dock fick jag tipset på en bandag att byta fjäder bak på Daytonan då stock verkar vara väldigt hård.
- Kolla däcktrycket. Brukar tyvärr slarva på den punkten då jag inte har någon mojäng för det.

Hänger varken på krogen eller åker på solsemester, så finns tyvärr ingen besparingspotential för mig där. :(
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Tog mig friheten att ändra titeln på tråden då diskussionen ändrades lite under trådens gång.

Uppskattar alla svar, för att sammanfatta det jag har lyckats ta åt mig hitintills är:

- Ska bränna slut på mina R10/R11 och sedan utvärdera, men om jag utgår från Bridgestone-serien så verkar S22 fortfarande vara det bästa däcket för mig.
- Vänder man på däcket så kan man köra slut på båda sidor och få ut några fler varv innan man behöver byta.
- Krascha inte, så har man mer pengar kvar till däck.
- Håll jämnt tempo så man slipper dra på så mycket i utgången av kurvan.
- Kolla över fjädringsinställningarna. Har dock redan gjort detta, dock fick jag tipset på en bandag att byta fjäder bak på Daytonan då stock verkar vara väldigt hård.
- Kolla däcktrycket. Brukar tyvärr slarva på den punkten då jag inte har någon mojäng för det.

Hänger varken på krogen eller åker på solsemester, så finns tyvärr ingen besparingspotential för mig där. :(
Ingen besparingspotential säger du...?
Har du fortfarande ketchup på makaronerna, missar du fortfarande att rulla av någon meter dasspapper o ta med hem från jobbet, äger du några kalsonger utan hål och helt utslitet resår? Nej, just det... ☝️
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Ingen besparingspotential säger du...?
Har du fortfarande ketchup på makaronerna, missar du fortfarande att rulla av någon meter dasspapper o ta med hem från jobbet, äger du några kalsonger utan hål och helt utslitet resår? Nej, just det... ☝️
Haha, jag förstår att jag har en del trick att lära mig. Känns dock som om uttrycket "penny wise, pound foolish" passar in här...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tog mig friheten att ändra titeln på tråden då diskussionen ändrades lite under trådens gång.

Uppskattar alla svar, för att sammanfatta det jag har lyckats ta åt mig hitintills är:

- Ska bränna slut på mina R10/R11 och sedan utvärdera, men om jag utgår från Bridgestone-serien så verkar S22 fortfarande vara det bästa däcket för mig.
- Vänder man på däcket så kan man köra slut på båda sidor och få ut några fler varv innan man behöver byta.
- Krascha inte, så har man mer pengar kvar till däck.
- Håll jämnt tempo så man slipper dra på så mycket i utgången av kurvan.
- Kolla över fjädringsinställningarna. Har dock redan gjort detta, dock fick jag tipset på en bandag att byta fjäder bak på Daytonan då stock verkar vara väldigt hård.
- Kolla däcktrycket. Brukar tyvärr slarva på den punkten då jag inte har någon mojäng för det.

Hänger varken på krogen eller åker på solsemester, så finns tyvärr ingen besparingspotential för mig där. :(
När det börjar gå riktigt fort blir marginalerna mindre, och även mindre misstag gör att hojen inte längre ahar de där svarta, runda sakerna nedåt. Beroende på hur den inte har dem neråt kan det bli mellan lite silvertejp och buntband, till en ny hoj.

Det är en hobby utan en övre kostnadsbegränsning. :hihi
Men det är förbannat roligt, och behöver ju inte vara snordyrt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När det börjar gå riktigt fort blir marginalerna mindre, och även mindre misstag gör att hojen inte längre ahar de där svarta, runda sakerna nedåt. Beroende på hur den inte har dem neråt kan det bli mellan lite silvertejp och buntband, till en ny hoj.

Det är en hobby utan en övre kostnadsbegränsning. :hihi
Men det är förbannat roligt, och behöver ju inte vara snordyrt.
Jag skriver av kostnaden för hojen så for bankåporna är på.
Omkostnaderna under året går på hobbykontot, det är ändå rätt billigt.
Jag har en primär banhoj och en gammal skrutt som får komma fram om den primära går sönder, så kan jag välja när jag lagar eller köper ny.

Köp en häst om ni vill se rejäla kostnader :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top