Omappning efter slipon

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Tjoho, har just införskaffat mig en Honda 929-01. På den sitter ett ixil bolton, måste man/bör man lämna iväg hojjen för ommappning eller lär sig hojjen att det sitter en annan ljuddämpare på? Hur har ni andra gjort??

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Mje för endast ett slipon ska det inte behövas.

För övrigt så är det körning på onsdag, kika in i Örebro/Kga tråden i träffar/samåkning om du är intresserad.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Man mappar bara om när det sitter helsystem.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Bryter mig in här.... Alltså, vad menas med slipon? Är det byte av den yttersta burken?

Går själv i tankarna att sätta på en roligare burk så ljudet blir mumsigare, men då har jag fått rådet att mappa om. Eller rättare sagt, testa om den fortfarande går bra, om inte, mappa om.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Mje för endast ett slipon ska det inte behövas.

För övrigt så är det körning på onsdag, kika in i Örebro/Kga tråden i träffar/samåkning om du är intresserad.

Är tyvärr på semester på onsdag men det kanske går fler tåg?

Bryter mig in här.... Alltså, vad menas med slipon? Är det byte av den yttersta burken?

Går själv i tankarna att sätta på en roligare burk så ljudet blir mumsigare, men då har jag fått rådet att mappa om. Eller rättare sagt, testa om den fortfarande går bra, om inte, mappa om.

Japp,, byte av den bakre burken för att få en skönare sång:) Ska nog ringa till Honda och fråga, de borde veta.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Slipon / bolton är bara sista burken ( 2 olika modeller av infästning ) och helsystem är från motorn och hela vägen bak..

Nicotin

Guest
vet inte hur mycket det skilljer på en 929 men på min gixxer blev det en mycket jämnare hoj efter ommappning sist plus att den blev mycket piggare..hojarna stryps nästan lite på grund av ljudkrav och utsläppskrav att det ofta kan gömma en hel del effekt..men som ngn sa om man inte märker att den börjar poppa och skjuta flammor i pipan el stinker soppa vid start och är nöjd med hur hojen går är mappning överflödigt

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
jag har hört talas om "ommappning" tidigare, men vad menas med det? vad gör dom? när dom "omappar"?
är det typ, som om att dom ställer in så det blir rätt motstånd osv typ!? :va

ska köpa Race-system till min, som går ifrån motorn och ända ut till sliP-Onet.

då lär dom oMappa antar jag.

vad kan det kosta, att göra detta? :va

Last edited:

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Man kan inte mappa om en originalbox.

Sukkaboxarna har jag hört att man kan mappa om men inte övriga.:va Kanske e helt ute å cyklar men nu hade ju killen en honda.

Och omappning efter montage av endast slip-on ska inte vara nödvändig men inte helt onödigt heller. Teorierna går isär där:tummenupp

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sukkaboxarna har jag hört att man kan mappa om men inte övriga.:va Kanske e helt ute å cyklar men nu hade ju killen en honda.
Triumph t ex laddar man bara in ny programvara i, klart på 15 min. Blir naturligtvis mer arbete om man inte vill använda förinställda mappar. Om det krävs annat för Honda vet jag ej.

Och omappning efter montage av endast slip-on ska inte vara nödvändig men inte helt onödigt heller. Teorierna går isär där:tummenupp
Vill man vara petig och få ut max ur hojen ska man väl justera inställningarna så fort något ändras, om det så bara är att man skiftar från lågdraget slipon till högdraget. Sen vad som måste/bör göras är en helt annan sak, men som redan sagts, att gå efter om hojen går bra eller inte är väl inte helt fel. :)

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Om man drar på ett nästan hellt öppet rör a la gp slipon, då kan det väl vara bra med ny mappning....inte på min hoj då, då jag har förgasare, men tänkte om man köper en nyare inom en snar framtid och slänger på ett öppet rör. Lite sugen på en gixxer k5-6

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Om man drar på ett nästan hellt öppet rör a la gp slipon, då kan det väl vara bra med ny mappning....inte på min hoj då, då jag har förgasare, men tänkte om man köper en nyare inom en snar framtid och slänger på ett öppet rör. Lite sugen på en gixxer k5-6

En lika dan Devil slipon hade jag med på min gamla cbr 600f som du har på din R1-a. Den låter grymt bra! :tummenupp
Funderar på en Devil bolt-on till min 929! :D Micron låter också bra men det är nåt speciellt med Devil! hehe
Undrar om man behöver mappa hojen då??

Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej!

Får väl ta upp den här gamla tråden då jag också har en 929-01 och funderar på samma sak som trådskaparen. Tycker att man får väldigt olika svar och vill verkligen reda ut detta! :) . :va

På min sitter det en Micron bolt-on med K&N filter men EJ Power Commander.
Hojen är körd i bänk, med andra ord kollad om den går jämt. Eftersom den gick så jämt o fint med fin effekt kurva behövdes det inte mappa hojen.

Behöver man mappa hojen om jag nu skulle få för mig att byta till ett annat bolt-on eller slip-on?

Låter nästan lite overkill att behöva mappa hojen varje gång man byter bolton/slipon. Visst olika rör har väl olika motstånd, men ändå.

Nån skrev att man behöver endast mappa hojen om man sätter på helsystem och om hojen går dåligt.

Tack på förhand!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...