Ombesiktning

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om man har fått ombesiktning på sin hoj/bil för att man hade brister vid besiktningen och man åker tillbaka med samma fel. Får man körförbud då eller skjuts det upp yttligare en månad?

:va

EBS skrev:
Om man har fått ombesiktning på sin hoj/bil för att man hade brister vid besiktningen och man åker tillbaka med samma fel. Får man körförbud då eller skjuts det upp yttligare en månad?

Äh, du har fel :va

EBS skrev:

Då får du en vecka på dig. Är det inte fixat då så får du en dag på dig om jag inte är ute på bärtur.

EBS skrev:

Du får 2veckor på dig att åtgärda felen, sedan beläggs fordonet med körförbud!

Braxen skrev:
Du får 2veckor på dig att åtgärda felen, sedan beläggs fordonet med körförbud!

Hål på avgassystemet och att handbromsen tar dåligt. Kan tillläggas att det är en automat bil så handbromsen används inte så frekvent.

EBS skrev:
Se så, skippa pillrerna nu. Jag vet att du saknar mig men va fan. :rolleyes: :pannkyss

Blä, måste jag? :( Jag tänkte ju att om jag tar tillräckligt många piller klarar jag att byta kopplingswire själv. :yoparty

För underkänt gäller följande:

Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras
Felen måste åtgärdas snarast. Efterkontroll hos Bilprovningen måste ske inom två månader, men körförbud inträder efter en månad, då får man köra kortast väg till besiktningen eller verkstaden. Syftet med den förlängda tiden för efterkontroll är att det ibland kan vara svårt att få verkstadstid eller att få fram reservdelar. Det lägre efterkontrollpriset gäller i två månader. Om du hamnar i en poliskontroll och inte gjort något åt felen riskerar du böter. Fel som upptäcks vid polisens flygande inspektion markeras med F på protokollet. Från och med den tredje underkända kontrollen får bilen brukas endast en vecka innan den får körförbud.

Fordonet har underkänts - behöver inte återkomma för ny besiktning
Felen måste åtgärdas snarast. Du är själv ansvarig för kontrollen efter reparationen och behöver inte återkomma för en ny besiktning efter det att felen åtgärdats. Om fordonet har kvar samma fel vid nästa besiktning bedöms felet hårdare.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back