"Ombyggnad" av Yamaha XJ 600 s -99

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
Hej hojbröder och systrar :)

Mitt första inlägg här på sporthoj. Satt och tog en öl och lyssnade på keops pyramid - hoola bandoola band och kom då på att jag skulle behöva lite assistans och lite tips på hur jag ska göra. Det är en ganska liten "ombyggnad", men ett projekt för mig som inte ens lagat ett cykeldäck.

I slutet av februari köpte jag min första hoj, en yamaha XJ 600 s, har övningskört lite och är sjukt taggad för sommarn (och hoppas man kan hitta några sköningar från jkpg att åka med :yoparty ).

Här är en bild på min nya skönhet: censur.jpg

Jag märkte att en blinkers redan va paj, så jag tänkte byta dom mot miniblinkers, och eftersom det finns en pakethållare så var förra ägaren tvungen att flytta blinkersarna. Bild: blinkers.jpg

Jag vill alltså ha mina miniblinkers där den gula pilen är, och dom befintliga passar inte. tanken är alltså att ta bort hela paket/packväsk-hållaren.

Nu undrar jag alltså vilka blinkers som passar/är godkända osv, och hur man sätter dit dom? man måste ju ha några slags fästen? har googlat som en tok, men "blinkersfästen" verkar inte vara nåt populärt ord hos pappa google. Måste man köpa just Yamaha-blinkers, är det kanske rentav så att fästen följer med? är helt grön på detta.

Sen undrar jag en annan sak, min far har varit en mc-instruktör och han säger att om man åker fort och det kommer ett hinder och man behöver gira vänster ska man rycka styret åt höger, HUR kan detta funka rent praktiskt? stämmer det ens, eller står min far och ljuger mig rakt upp i näsan? :lol

Ös på med idéer :D
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Din far har helt rätt. Det kallas motstyrng eller snabbstyrning.
Om du skall svänga vänster så trycker du vä styrhalva ifrån dig. Detta resulterar att hojen börjar o luta åt vänster. När hojen lutar så svänger den beroende på däckens utforming. Detta är det normala sättet att svänga en tvåhulig moped / mc över lågfart. Du skall släppa trycket på styret när hojen väl "lagt" sig i rätt lutning.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
I stort sätt vilka eftermarknadsblinkers som helst passar. De fästs genom en M10 (?) som bara skruvas fast med blinkers på ena sidan och mutter på andra. M10an är ihålig där sladdar till blinkersen går. Kontakter till dessa kan du däremot behöva byta eller modifiera beroende på vilken kontakt MC:n har.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
I stort sätt vilka eftermarknadsblinkers som helst passar. De fästs genom en M10 (?) som bara skruvas fast med blinkers på ena sidan och mutter på andra. M10an är ihålig där sladdar till blinkersen går. Kontakter till dessa kan du däremot behöva byta eller modifiera beroende på vilken kontakt MC:n har.

Kan t.ex. se ut så här:
http://www2.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=145974

Bara att borra ett hål och skruva fast blinkarn där du vill ha den.
 

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
tack för svaren :tummenupp

kan jag använda samma hål som finns där, där blinkers satt innan dom blev monterade på packväsk-hållaren? eller är dom hålen för stora? dessutom har dom gamla hålen ett par sprickor i sig. blir väl att borra nya antar jag?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
tack för svaren :tummenupp

kan jag använda samma hål som finns där, där blinkers satt innan dom blev monterade på packväsk-hållaren? eller är dom hålen för stora? dessutom har dom gamla hålen ett par sprickor i sig. blir väl att borra nya antar jag?

Klart du kan använda de gamla hålen. Inga krafter som behöver tas upp så sprickor är inget att oroa sig över. Du kan sätta ett par stora brickor om det är så att blinkersbulten "gräver" sig in för att stadga upp det hela.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Stänklappen är av abs-plast och sprickorna kan du laga/stoppa med försiktigt användande av lödkolv. Du så att säga svetsar ihop sprickan.

Det andra alternativet är ren aceton som smälter abs-plast. Honnörsordet är även här försiktighet då materialet lätt blir buckligt och fult.De seriösa fräser ett v-format spår (på baksidan förstås) och applicerar en "gröt" av finmald abs-plast och aceton. För att åstadkomma abs-mjölet använder du mammas mandelkvarn och överbliven plastbit av abs, var förberedd med bortförklaringar.

Du har inte så lång tid på dig då aceton dunstar fort. Vill varna för att kombinera lödkolv och aceton, kan bli spännande, eld och roliga ångor. (Man vet aldrig med folk).

Motstyrningen är ju mer ett moment, du ligger ju inte och styr höger ngn längre stund för att hojen skall lägga sig åt vänster. Testa med trampcykeln, principen är skitenkel. Styr höger, luta vänster och fortsätt så - plåstra om. Styr höger, luta vänster, styr i tangentens riktning, fortsätt som ingenting.

Edit;

Sitter det inte en gummiring i hålet för blinkern? Är det isf i den sprickorna är?

Bättre då att göra ett nytt hål på valfri plats. Tänk på att det hugger skitlätt när du borrar i mjuk plast. Gör ett mindre hål och karva upp det till rätt size.
 
Last edited:

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
Stänklappen är av abs-plast och sprickorna kan du laga/stoppa med försiktigt användande av lödkolv. Du så att säga svetsar ihop sprickan.

Det andra alternativet är ren aceton som smälter abs-plast. Honnörsordet är även här försiktighet då materialet lätt blir buckligt och fult.De seriösa fräser ett v-format spår (på baksidan förstås) och applicerar en "gröt" av finmald abs-plast och aceton. För att åstadkomma abs-mjölet använder du mammas mandelkvarn och överbliven plastbit av abs, var förberedd med bortförklaringar.

Du har inte så lång tid på dig då aceton dunstar fort. Vill varna för att kombinera lödkolv och aceton, kan bli spännande, eld och roliga ångor. (Man vet aldrig med folk).

Motstyrningen är ju mer ett moment, du ligger ju inte och styr höger ngn längre stund för att hojen skall lägga sig åt vänster. Testa med trampcykeln, principen är skitenkel. Styr höger, luta vänster och fortsätt så - plåstra om. Styr höger, luta vänster, styr i tangentens riktning, fortsätt som ingenting.

Edit;

Sitter det inte en gummiring i hålet för blinkern? Är det isf i den sprickorna är?

Bättre då att göra ett nytt hål på valfri plats. Tänk på att det hugger skitlätt när du borrar i mjuk plast. Gör ett mindre hål och karva upp det till rätt size.


det sitter ingen gummiring i hålet. det är bara ett hål gjort i plasten och runt hålet är det små sprickor, men som någon skrev utsätts det inte för några krafter så det går väl bra får jag hoppas.

har även planer på att ta bort hela frontkåpan så den ser lite mer street:aktig ut, verkar gå en ram längs fronten som kåpan sitter på, detta borde väl inte vara några problem? Lampan verkar sitta på en bygel och inte fast i kåpan på nåt sätt. däremot verkar hastighetsmätare (instrumentbräda) sitta inbyggd i kåpan.

är inte ett stort fan av rutor och frontkåpor, har någon nåt tips på detta? vill gärna slippa köpa ny instrumentbräda, men det kan också vara så att instrumentbrädan sitter för sig själv på nån bygel, men om man inte kollar så noga så verkar den sitta fast med frontkåpan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
det sitter ingen gummiring i hålet. det är bara ett hål gjort i plasten och runt hålet är det små sprickor, men som någon skrev utsätts det inte för några krafter så det går väl bra får jag hoppas.

har även planer på att ta bort hela frontkåpan så den ser lite mer street:aktig ut, verkar gå en ram längs fronten som kåpan sitter på, detta borde väl inte vara några problem? Lampan verkar sitta på en bygel och inte fast i kåpan på nåt sätt. däremot verkar hastighetsmätare (instrumentbräda) sitta inbyggd i kåpan.

är inte ett stort fan av rutor och frontkåpor, har någon nåt tips på detta? vill gärna slippa köpa ny instrumentbräda, men det kan också vara så att instrumentbrädan sitter för sig själv på nån bygel, men om man inte kollar så noga så verkar den sitta fast med frontkåpan.

Finns ju en naken variant. Hör på skroten/kolla annonser. Det är ju den lätta varianten, har du tur passar el och annat utan att behöva klippa och knåpa alltför mycket. Dessvärrre är väl mätarhus och kanske lamphus kromat på den.
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Det är inga större problem att plocka bort frontkåpan, när kåpan väl är borta så sitter mätarhus och lampa i en liten ställning som bara är att he bort.
Vill du behålla orginal mätare så får du nog hitta på en egen lösning för att täcka över den otroligt fula delen.
Själv använder jag dessa mätare från sams på min -96a
10034892.jpg

10034891.jpg


Lampa är väl att använda ett runt dito eller någon eftermarknads lampa.

Lycka till!

/Henke
 

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
naken front

har sökt som en idiot men inte hittat något för att göra den naken! någon som har nåt tips? vill alltså ta bort frontkåpan, men den blev ruskigt ful, med något slags ram som går runt för att hålla upp lyset (som f.ö var anskrämligt fult).
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Var försiktig! Att börja modifiera en fin hoj för mycket och ändra en massa kan vara farligt, rätt var det är står man där med ett anskrämligt och osäljbart vrak.

Själv föredrar jag original så långt det går, det är också lättare att sälja den dagen det är dags för det. Och i min värld är miniblinkers en styggelse...

Pakethållare och väskfäste är ju kanonbra att ha, så fort du ska längre bort än korvkiosken, ska du inte ut på en tur i sommar ? Köp ett par passande väskor istället :tungan

Biltemas regskylt-hållare (82-402) för en hundring innehåller även blinkersfästen.
 

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
Hur gammal är du carleson? :D

tycker det är skitfult med dom gamla fyrkantiga blinkersen, pakethållaren är ju också fantastiskt ful. sätter hellre på dom tillfälligt om jag ska åka nån längre stans. frontkåpan lyckades du faktiskt övertala mig att behålla nu :tummenupp

men vad är det som är så snyggt med fyrkantiga blinkers?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hur gammal är du carleson? :D

tycker det är skitfult med dom gamla fyrkantiga blinkersen, pakethållaren är ju också fantastiskt ful. sätter hellre på dom tillfälligt om jag ska åka nån längre stans. frontkåpan lyckades du faktiskt övertala mig att behålla nu :tummenupp

men vad är det som är så snyggt med fyrkantiga blinkers?

:D He he, lite äldre än du tror jag, fast du lyssnar ju iaf på Hoola Bandoola... och du har gått över från läsk till maltdryck...:tummenupp

Njä, dina blinkers är ju inte skitsnygga, men de är så som det ansågs snyggt när hojen var ny. De är i linje med designen på resten av hojen. Att byta delar på en hoj till delar som är lite mer "i tiden" och som syns på dagens hojar, är inte snyggt tycker jag. Det kan också uppfattas som att man försöker få sin hoj att se nyare ut än vad den är, vilket lätt ger ett "billigt" intryck.

Jag är stolt över min åldring, och ser den lite som ett tidsdokument, så här såg den ut när den var ny, typ.
1987 var den det häftigaste som fanns tyckte jag. Och då ouppnåelig för mig...

Du behåller kåpan, bra tycker jag :tungan
 
Last edited:

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
har sökt som en idiot men inte hittat något för att göra den naken! någon som har nåt tips? vill alltså ta bort frontkåpan, men den blev ruskigt ful, med något slags ram som går runt för att hålla upp lyset (som f.ö var anskrämligt fult).

Om du tagit och läst det jag skrivit så hade du sett att denna "ram" är bara att skruva loss.

Det du nu måste hitta är en godkänd lampa och nya mätare.
 

MARTINOV

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ 600 S -99
Carleson, du har en övertalningsförmåga värdig en allsmäktig gud. :Bugar

nu ska jag behålla blinkersarna också... blir till och byta diod bara. men pakethållaren ska väck, så jag måste fortfarande flytta blinkersarna, och ett blinkersfäste är paj. :rolleyes:
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
... :näsblod
*harkel*...

Du, när jag kollar på din hoj, och jämför med andra XJ 600, ser jag att de du har inte är originalblinkers, det är säkert blinkers som följde med väskhållarna.

Original på en XJ 600 -99 ska vara den klassiska Yamahablinkersen, likadana som du har fram, som finns för 199 kr på touringbutiken.se, artikelnr 69-5741 eller 69-5740 beroende på hur lång armen ska vara. Eller hos närmaste Yamaha-Center (Mascot Motor i Nässjö, de är grymma på att ha allt hemma, minsta lilla skruv till min -87:a kan de plocka fram när som helst :).

De har såklart även blinkersfäste. Eller köp på Biltema som jag skrev tidigare.
Lycka till
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top