Ombyggnad oljetank till ackumulatortank

Kolla även på legionella-biten. Det finns skäl att inte ställa tempen för lågt. Finns bestämt rekommendationer på vad som är lägsta hälsosamma temperatur.

Jo, jag har koll på legionella, men jag går absolut inte under 60 grader.

Nu blev jag lite nyfiken. Varför duschar ni fyra stycken samtidigt? Hade det inte varit mer praktiskt att duscha en i taget?
Om du har en normal dusch kan man ju inte tjäna så mycket tid?
Visst om någon tvålar in sig så kan ju någon annan låna vattnet men två samtidigt borde räcka.

Och jag vet inte vad du bor i för talibangrotta, har du bara en dusch?
Jag tror att du fattar vad jag menar.

Last edited:
Och jag vet inte vad du bor i för talibangrotta, har du bara en dusch?
Jag tror att du fattar vad jag menar.

Du verkar ha koll på VVS biten, jag har en fråga jag har grubblat länge på:

Vilken temperatur ska man optimalt ställa sin varmvattenberedare på?
Vad är energisnålast?
Snubbarna som installerade den för fyra år sedan hade ingen vidare koll på när den förbrukar minst.

I min värld borde det vara mest ekonomiskt att snålställa den så illa att man i undantagsfall gör slut på varmvatten, dvs någonstans runt 60 grader, medans dom ställde den på strax under kokpunkten.

Varannan vecka är det bara jag som bor i huset, varannan vecka bor det två barn här.

Inte ens när vi bodde fyra personer konstant här lyckades vi tömma beredaren även om vi alla duschade samtidigt, så det finns överkapacitet med den temperatur vattet håller i dag.

Hej du har ganska så klart för dig, man bör ha beredaren på ca 60 grader samt ej ha under 50 grader ute vid tappstället.

Har du för hög temperatur i beredaren så ökar kalkutfällningarna så att det blir beläggningar på elpatronen vilket gör att det går åt mer energi för att värma vattnet i beredaren.

Kan även göra så att elpatronen blir överhettad och går sönder.

Ps vet ju ej hur ni har det med kalk i vattnet men där brukar alltid vara en viss del i vattnet. Här nere i Skåne har vi på tok för mycket.

Last edited:
Hej du har ganska så klart för dig, man bör ha beredaren på ca 60 grader samt ej ha under 50 grader ute vid tappstället.

Har du för hög temperatur i beredaren så ökar kalkutfällningarna så att det blir beläggningar på elpatronen vilket gör att det går åt mer energi för att värma vattnet i beredaren.

Kan även göra så att elpatronen blir överhettad och går sönder.

Ps vet ju ej hur ni har det med kalk i vattnet men där brukar alltid vara en viss del i vattnet. Här nere i Skåne har vi på tok för mycket.

Närå, här är det inte mycket kalk i vattnet, det är nästan så man undrar hur jag kan ha blivit så åderförkalkad som jag är, men det accumuleras väl med åren antar jag.

Farsan funderade på samma sak, men kom fram till att det var bättre o kapa ur tanken eftersom att han var rädd att tanken skulle rosta sönder pga vattnet!:gnissla

Farsan funderade på samma sak, men kom fram till att det var bättre o kapa ur tanken eftersom att han var rädd att tanken skulle rosta sönder pga vattnet!:gnissla

Efter att man har eldat ett tag så finns det ingen syre kvar i vattnet och då kan det inte rosta.
Där det kan rosta det är expansionskärlet ovanpå tanken eftersom att där är det inte alltid vatten, plus att det kommer vara luft med syre där. Men där kommer man ju också åt att måla med rostskyddande färg, så det ska inte vara någon fara.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back