Ombyggnation av Tailguard / Undertail R1 01:a - Hjälp!

J-DOG

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Yamaha R1 - 01
Tja har nu fått hem min mycket fina tailguard från USA som jag beställade via eBay! :) Min fråga är nu, någon som har erfarenhet av att bygga om sin bakdel?

Om jag har förstått det rätt, så måste man låta vissa delar av orginalet sitta kvar? Dvs, de nedre delarna vid batteriet, låshylsan för packboxen där bak m.m.(Så man slipper bygga om de delarna själv). Sen kapa av hela bakdelen en bit, där läppen för bakljus, blinkers och nummerskylten hänger ner.

Den nya tailguarden ska alltså då ligga först (närmast däcket dårå.. doh!), sen lite av dem gamla tailguarden (den avkapade med sparade "fack" för batteri och kablage).

Nu låter det ju som jag kan det här, men det är enbart mina spekulationer om hur det borde gå till. :) Har kollat lite forum och letat bilder,men inte direkt hittat något lukrativt. Någon som har lite bilder, tips eller bara allmänt kunnande så vore det kanon!!

Eller är jag helt ute och cyklar? :)

//Jonas

Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nu har du skaffat dig jobb :hihi

Din beskrivning är korrekt för de flesta tailguards jag sett iaf. Men det är en annan sak att få ihop det i praktiken. Förbered dig på att det tar en stund och se till att ha bra med verktyg. Du måste som sagt såga sönder originalet. Ett enkelt handtag till ett bågfilsblad så det blir som en liten sticksåg är kanon att såga i plasten med. (finns på ÖB för runt 50 kr inkl blad) Ett bra lim som tål rörelse typ fogmassa är också bra. Lycka till!

J-DOG

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Yamaha R1 - 01
Kreuger skrev:
Nu har du skaffat dig jobb :hihi

Din beskrivning är korrekt för de flesta tailguards jag sett iaf. Men det är en annan sak att få ihop det i praktiken. Förbered dig på att det tar en stund och se till att ha bra med verktyg. Du måste som sagt såga sönder originalet. Ett enkelt handtag till ett bågfilsblad så det blir som en liten sticksåg är kanon att såga i plasten med. (finns på ÖB för runt 50 kr inkl blad) Ett bra lim som tål rörelse typ fogmassa är också bra. Lycka till!

Ah, tackar! Jo, både tid, verktyg och en viss kunskap har jag med mig! :) Så epoxy-lim, slipa till kolfiberytan som ska ligga mot en gamla plast-undertailen (ytan är glattad efter de gjutit den) och ett glatt humör borde göra susen! Ska åka förbi ÖB med, för att följa ditt råd!

Jag kommer garranterat cruisa Uppsalas gator om någon vecka med mitt eminenta mästerverk! ;)

//Jonas

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Japp! hade en 01:a som det fixades röv på, det var lite puligt, men värt det i slutändan! (!) :D TIPS:Ta gärna bilder innan du börjar såga i plasten så du vet hur kablaget satt! Annars är det "bara " att göra som Tom K beskrev. Jag var ävebn tvungen att göra en förlägning av metalfästet längst bak, annars så hängde hela bakänden nedanför cutsen, gjorde det av skruvar som borrades in bakifrån...

Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa...

Lycka till!
//Kongo

Bifogat

• DSC00220.JPG
    DSC00220.JPG
    72.7 KB · Visningar: 55
  • DSC00222.JPG
    DSC00222.JPG
    67 KB · Visningar: 45
  • DSC00223.JPG
    DSC00223.JPG
    68.1 KB · Visningar: 45
  • DSC00224.JPG
    DSC00224.JPG
    76.5 KB · Visningar: 50
  • DSC00225.JPG
    DSC00225.JPG
    90.8 KB · Visningar: 52
  • Nya arslet2.JPG
    Nya arslet2.JPG
    74.4 KB · Visningar: 56
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...