2253646 Efter att ha läst dagligen på detta forum i ca 2 månader kan jag bara konstatera att åsikterna om HUR man ska köra hoj skiljer sig en aning och då olycksstatistiken inte ser så bra ut tänkte jag sticka ut hakan lite så här inför vår största trafikhelg (rätt så modigt på detta forum om du frågar mig
).
Tänkte först benämna den ”Bra omdömestråden” men insåg att det jag tycker är ”bra” omdöme kanske någon annan tycker är ”dåligt” eller ”fjantigt” och tvärtom.
Hursomhelst, det finns, som i övriga samhället, alla typer av människor och därför allt typer av hojförare.
En del laddar upp videos som visar (visserligen säkert mycket skickliga förare) totalt idiotiskt trafikbeteende, typ 200-300 km/h, kryssande mellan bilar på motorvägen med ”wheelies” och ”burnouter” osv.
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är mycket imponerad över dessa förares skicklighet, MEN – och nu kommer det – fett mycket mer upprörd över deras totala brist på, tycker jag, bra omdöme.
Det är farligt att köra hoj, säger alla. Givetvis är det farligare än att köra bil för OM något händer så är du tämligen oskyddad på en hoj. Jag skrev OM, därför att såvitt jag kan förstå (om jag inte tolkat statistiken helt galet) så är hojföraren i högsta grad ansvarig eller åtminstone delaktigt ansvarig i de flesta olyckor med dödlig utgång. (ta bort singelolyckorna så är vi nere i hälften av dödsolyckorna, ta bort alla killar så dödsolyckorna nästan borta (under perioden 2000-2003 dödades 158 hojåkare, där 11 var passagerare (4 män och 7 kvinnor), 145 manliga förare och … 2 kvinnliga förare)). Nu är det ju självklart mycket fler manliga förare där ute, men ändå talar statistiken för att det är hojföraren som i stor utsträckning påverkar antalet olyckor och, framförallt, deras utgång.
Utan att gå in mer på statistik så verkar den avgörande faktorn INTE vara skicklighet utan OMDÖME. Kom att tänka på alla trafikskolor (här har jag ingen statistik) som är ute och åker dagligen under hela säsongen. Hur många dödsolyckor eller olyckor överhuvudtaget, hittar vi här? Dessa förare är ju dessutom skapligt oerfarna ännu men - de kör försiktigt och överskrider inte sin förmåga.
Missförstå mig rätt här, det är skitkul att köra hoj, att köra fortare än bilar (gör jag också
), göra snabba omkörningar, häftiga accelerationer, och annat som säkert är olagligt, osv. Det är ju därför vi kör hoj. Roligast är att köra på bana förstås, men (här kommer en liten parentes ärligt talat tror jag t o m att det är farligare att köra fort på bana än att köra försiktigt ute i trafiken). Att välja att köra fort på bana är dock ett tecken på bra omdöme.
Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss
alla dåligt rykte.
Och slutligen, ja, jag är över 40.
Trevlig midsommar