Omdömestråden

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är lite fånigt att om vissa motorcyklister kör galet så får det stå för alla motorcyklister :mad:
Bilister kör mer eller mindre för fort plus galet, varför får inte de något dåligt rykte? :confused:
Kollar man på statistik över fortkörare tror jag att det är fler bilar än motorcyklar som åker dit för fortkörning men ändå är det motorcyklar som är de som får dåligt rykte :va

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Westfield skrev:
2253848 Att skylla olyckor på rullgrus, andra trafikanter osv är ungefär lika dumt som att skylla på halkan under vintern.
Man har helt enkelt kört för fort i förhållande till rådande väglag/trafiksituation
samt uppenbarligen över sin förmåga.

Så den där morsan som blev ihjälkörd av dåren som var dömd för typ 100 olovliga körningar (tror alla kommer ihåg det?) får alltså skylla sig själv för att hon inte såg faran? Klockrent, undrar bara om hennes familj köper det..?

Självklart (som Sandstream skrev) så är risken STÖRRE ju sämre omdöme man har. Men det eliminerar ändå inte riskerna. Även ickerökare får lungcancer ibland.

Tycker som sagt att tråskaparen har mycket rätt i det han skriver, men ni som nu klappar er själva på huvudet och tycker "jag är erfaren, har gott omdöme, kör för fort där det är lämpligt och riskerna gäller således inte mig" visar ju en annan form av dåligt omdöme, tex arrogans mot slumpfaktorn, som måste finnas med om vi pratar statistik.

Vi spelar alla med samma insats, vi kan bara påverka oddsen lite. Det finns definitivt inga säkra matcher/J.

Gabor

Guest
selin skrev:
2253889 Där håller jag inte med. Om motparten vid en eventuell olycka är vållande, ska jag skylla mig själv då?

Hur menar du att man ska anpassa sin hastighet efter andra trafikanters plötsliga beslut? Vissa situationer råder man inte över, oavsett trafikvana, förberedelser eller försiktighet. Det kan handla om 1 sekund från att du upptäcker faran tills du är airborne...

Men självklart håller jag med om att man ska vara ytterst försiktig och reserverad mot vissa underlag och andra trafikanter.

Eller att man alltid ska vara beredd på det oväntade, alltid :tummenupp
Fantasi för hur idioter i trafiken KAN bete sig. Har räddat mig flera gånger genom åren, å jag erkänner jag är både moralist och hopplös fortkörare.
Väljer dock mina ställen att ha kul. Men behöver inte visa upp sina sk färdigheter för de som ä'ndå bara tycker att hojåkare är sanslösa idioter som inte borde visstas i trafiken. Brist på omdömme är det gott om bland SH folket, vilket bevisas dagligen genom olika inlägg.

Bra skrivet och utsticket av hakan , det är bra, jag har åxå gjort det ett par gånger, fått skit för det, bara konstatera att det finns de som varken vill eller kan förstå hur samspel i trafiken ska fungera.
Jag kommer inte att bli ett dugg förvånad om det ena förbudet eller restriktioner dyker upp, efter det andra, höga bötesbelopp, indragning av körkort mm. SH folket har hjälpt till en hel del att spä på redan många argument hos makthavare varför det ska tas till hårdare metoder för att vi inte ska kunna ha så kul vi egentligen vill.

Ja , jag är åxå gammal, skitgammal för att vara att fortfarande leva som hojare. Vilket jag åxå fick kastat i ansiktet häromdagen..."fan, lever du fortfarande ?? " Kul :rolleyes:

sandstream

Guest
Lt Jake skrev:
Tycker som sagt att tråskaparen har mycket rätt i det han skriver, men ni som nu klappar er själva på huvudet och tycker "jag är erfaren, har gott omdöme, kör för fort där det är lämpligt och riskerna gäller således inte mig" visar ju en annan form av dåligt omdöme, tex arrogans mot slumpfaktorn, som måste finnas med om vi pratar statistik.

Vi spelar alla med samma insats, vi kan bara påverka oddsen lite. Det finns definitivt inga säkra matcher/J.
Vissa saker kan man självklart inte rå på men med lite erfarenhet av trafiken lär man sig vilka situationer som är farligare än andra.
En del kan ju köra ett par tusen mil hoj varje år i 20-30 år utan att vara med om någon olycka och andra berättar hur de kraschat ett par hojar bara de senaste åren (och då kör de kanske ett par hundra mil per år).

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
En mc är till för att leka med, ha roligt med polarna när man kör och busar tillsammans. Accet, farten, adrenalinet etc. Att ligga i laglig fart med en motorcykel med en sådan potential är inte speciellt kul, det är inte det dem flesta hojjar är byggda för. Själv förstår jag mig inte riktigt på folk (utom glidare) som kör lungt och sansat som agda 65 i trafiken.

Köper man en hoj är det fan klart man ska ha kul på den. Sen hur man kör är väl helt upp till en själv? Köper jag en r1 eller liknande så kan juh ingen komma och säga "kör lungt med den där". Trött på dessa moralkärring trådar hela tiden och alla inlägg. Ni borde bli placerade i ett annat forum så ni kan gnälla på varandra om hur man kör i trafiken.

För några år sedan så fanns inte ens det sånnt här snack på sporthoj. Det är nu på senare tid som gubbarna här har lärt sig hantera datorer, så nu skriver dem i överflöd om sina negativa åsikter.

"Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss alla dåligt rykte."

Ja det är väl lika bra? Jag hoppas också att alla här på sporthoj börjar köra lagligt, så du slipper skämmas när du är ute och kör. Tyckte bara att det var den dummaste mening jag nånsin hört.

Så sluta tramsa er med era inlägg och trådar som inte gör någon nytta och bara påverkar en negativt.

Sådär nu får ni flama på

:)

ps. Japp jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än. Längtar tills jag blir över 40 och klok och vis. :rofl

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Krille-666 skrev:
2254642Trött på dessa moralkärring trådar hela tiden och alla inlägg. Ni borde bli placerade i ett annat forum så ni kan gnälla på varandra om hur man kör i trafiken.

Så sluta tramsa er med era inlägg och trådar som inte gör någon nytta och bara påverkar en negativt.

Ja, hellre pubertala pissingcontests i var och varannan tråd. Omtanke, hänsyn är så djävla pinsamt patetiskt. Tacka vet jag ryggdunkande och hetsande. Bara fula kärringar kör lagligt! BRASSA I HELVETE!!:yoparty :yoparty :yoparty :rolleyes:

Krille-666 skrev:
ps. Japp jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än. Längtar tills jag blir över 40 och klok och vis. :rofl

Och vad får dig att tro att åldern skulle hjälpa i ditt fall? :va

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Rätt tänkt :klappar

Men somliga kör hellre som f-n och skriver snyftiga r.i.p. i dödsrunetrådarna. Tyvärr.
/u

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Krille-666 skrev:
Köper man en hoj är det fan klart man ska ha kul på den. Sen hur man kör är väl helt upp till en själv?
Om du hade varit ensam i hela världen, och dina handlingar alltså inte hade spelat någon som helst roll för andra människor, så hade du haft rätt.
Hoppas du överlever på hoj så länge att du inser att verkligheten är en annan, helt oavsett vad du tror. :rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
69:an skrev:
2254677 Om du hade varit ensam i hela världen, och dina handlingar alltså inte hade spelat någon som helst roll för andra människor, så hade du haft rätt.

"- Det är inte lönt att förklara för den som inte förstår!"
Gammalt norrländskt ordspråk.

Det är många år sedan begreppet "hänsyn" ingick i 20:åringarnas vokabulär.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Lt Jake skrev:
2253937 Så den där morsan som blev ihjälkörd av dåren som var dömd för typ 100 olovliga körningar (tror alla kommer ihåg det?) får alltså skylla sig själv för att hon inte såg faran? Klockrent, undrar bara om hennes familj köper det..?
Hallå, nu pratade han faktiskt om folk som utsätter sig för en uppenbar fara,
det är inte samma sak som att en galning kommer och tågar ner en.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
sandstream skrev:
En del kan ju köra ett par tusen mil hoj varje år i 20-30 år utan att vara med om någon olycka och andra berättar hur de kraschat ett par hojar bara de senaste åren (och då kör de kanske ett par hundra mil per år).
Jomenduvet, man måste våga för att vinna. Har man aldrig kraschat så har man aldrig kört hoj. Såere. :)

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Verniax skrev:
2253646 Efter att ha läst dagligen på detta forum i ca 2 månader kan jag bara konstatera att åsikterna om HUR man ska köra hoj skiljer sig en aning och då olycksstatistiken inte ser så bra ut tänkte jag sticka ut hakan lite så här inför vår största trafikhelg (rätt så modigt på detta forum om du frågar mig :pannkyss ).

Tänkte först benämna den ”Bra omdömestråden” men insåg att det jag tycker är ”bra” omdöme kanske någon annan tycker är ”dåligt” eller ”fjantigt” och tvärtom.

Hursomhelst, det finns, som i övriga samhället, alla typer av människor och därför allt typer av hojförare.

En del laddar upp videos som visar (visserligen säkert mycket skickliga förare) totalt idiotiskt trafikbeteende, typ 200-300 km/h, kryssande mellan bilar på motorvägen med ”wheelies” och ”burnouter” osv.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag är mycket imponerad över dessa förares skicklighet, MEN – och nu kommer det – fett mycket mer upprörd över deras totala brist på, tycker jag, bra omdöme.

Det är farligt att köra hoj, säger alla. Givetvis är det farligare än att köra bil för OM något händer så är du tämligen oskyddad på en hoj. Jag skrev OM, därför att såvitt jag kan förstå (om jag inte tolkat statistiken helt galet) så är hojföraren i högsta grad ansvarig eller åtminstone delaktigt ansvarig i de flesta olyckor med dödlig utgång. (ta bort singelolyckorna så är vi nere i hälften av dödsolyckorna, ta bort alla killar så dödsolyckorna nästan borta (under perioden 2000-2003 dödades 158 hojåkare, där 11 var passagerare (4 män och 7 kvinnor), 145 manliga förare och … 2 kvinnliga förare)). Nu är det ju självklart mycket fler manliga förare där ute, men ändå talar statistiken för att det är hojföraren som i stor utsträckning påverkar antalet olyckor och, framförallt, deras utgång.

Utan att gå in mer på statistik så verkar den avgörande faktorn INTE vara skicklighet utan OMDÖME. Kom att tänka på alla trafikskolor (här har jag ingen statistik) som är ute och åker dagligen under hela säsongen. Hur många dödsolyckor eller olyckor överhuvudtaget, hittar vi här? Dessa förare är ju dessutom skapligt oerfarna ännu men - de kör försiktigt och överskrider inte sin förmåga.

Missförstå mig rätt här, det är skitkul att köra hoj, att köra fortare än bilar (gör jag också :rolleyes: ), göra snabba omkörningar, häftiga accelerationer, och annat som säkert är olagligt, osv. Det är ju därför vi kör hoj. Roligast är att köra på bana förstås, men (här kommer en liten parentes ärligt talat tror jag t o m att det är farligare att köra fort på bana än att köra försiktigt ute i trafiken). Att välja att köra fort på bana är dock ett tecken på bra omdöme.

Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss alla dåligt rykte.

Och slutligen, ja, jag är över 40. :tomten

Trevlig midsommar

bra skrivet :tummenupp håller me till 100%

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kawa - äntligen hemma igen
Krille-666 skrev:
2254642 En mc är till för att leka med, ha roligt med polarna när man kör och busar tillsammans. Accet, farten, adrenalinet etc. Att ligga i laglig fart med en motorcykel med en sådan potential är inte speciellt kul, det är inte det dem flesta hojjar är byggda för. Själv förstår jag mig inte riktigt på folk (utom glidare) som kör lungt och sansat som agda 65 i trafiken.

Köper man en hoj är det fan klart man ska ha kul på den. Sen hur man kör är väl helt upp till en själv? Köper jag en r1 eller liknande så kan juh ingen komma och säga "kör lungt med den där". Trött på dessa moralkärring trådar hela tiden och alla inlägg. Ni borde bli placerade i ett annat forum så ni kan gnälla på varandra om hur man kör i trafiken.

För några år sedan så fanns inte ens det sånnt här snack på sporthoj. Det är nu på senare tid som gubbarna här har lärt sig hantera datorer, så nu skriver dem i överflöd om sina negativa åsikter.

"Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss alla dåligt rykte."

Ja det är väl lika bra? Jag hoppas också att alla här på sporthoj börjar köra lagligt, så du slipper skämmas när du är ute och kör. Tyckte bara att det var den dummaste mening jag nånsin hört.

Sådär nu får ni flama på

:)

För att anses som en " säker" förare bör man ha kört hoj i ganska många år OCH kunna uppvisa ett visst mått av mognad och förståelse för trafiken och allt som kan hända dig och andra som vistas i den. Du har tydligen inte greppat att de flesta olyckor händer män/pojkar i din åldersgrupp. När jag läser ditt idiotiska inlägg står det -ännu en gång - helt klart för mig varför statistiken ser ut som den gör och varför mc-åkare får så mycket dålig publicitet. Väx upp och ta ansvar för helvete!

BlueBull

Guest
Nu känner jag för att va riktigt j*a tråkig... eftersom alla skapat sin egen definition om vad som e lagligt å sunt beteende i trafiken.

Gränsen för vad en människa tål i en sammanstötning med ett fast eller mötande objekt passerade vi när vi uppfann första fordonet! Alltså vi är skapta till att gå eller springa. :fakta

Inte sant..? Redan vid en cykelvurpa i 25 km/h kan man bli bra invalido.. :näsblod
Å floskler som att "vänta sig det oväntade..." å liknande.., vafan även den mest rutinerade föraren kollar väl tankmätaren (eller nåt) ibland? Å vipps har 3 sec försvunnit av fokus på vägen. Då har man ju missat nubben som låg på vägen som fick framdäcket att tappa hälften av luften till sitt nästa nerlägg i sjutti... :3freak

Tänka måste man göra själv, efter eget huvud å den sits man e i just då. De e ju samma regler för alla... både skrivna å oskrivna..

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Willow skrev:
2254718 För att anses som en " säker" förare bör man ha kört hoj i ganska många år OCH kunna uppvisa ett visst mått av mognad och förståelse för trafiken och allt som kan hända dig och andra som vistas i den. Du har tydligen inte greppat att de flesta olyckor händer män/pojkar i din åldersgrupp. När jag läser ditt idiotiska inlägg står det -ännu en gång - helt klart för mig varför statistiken ser ut som den gör och varför mc-åkare får så mycket dålig publicitet. Väx upp och ta ansvar för helvete!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
69:an skrev:
2254677 Om du hade varit ensam i hela världen, och dina handlingar alltså inte hade spelat någon som helst roll för andra människor, så hade du haft rätt.
Hoppas du överlever på hoj så länge att du inser att verkligheten är en annan, helt oavsett vad du tror. :rolleyes:

Nu höll jag iofs med dig redan i mitt förra inlägg men det du skrev blev än mer påtagligt nu när jag åkte hem från jobbet. Särskillt var det följande som jag hajjade till över när jag satt i bilen(hojen startar inte, ska till verkstad på måndag)
"Om du hade varit ensam i hela världen, och dina handlingar alltså inte hade spelat någon som helst roll för andra människor"

Ca 200 meter från mitt hus körde en ung kille ihjäl sig för ca två år sedan. Det var på en 50 väg, nära en skola och fotbollsplaner. Tydligen hade han vridit ur hojen men förlorat kontrollen över den av orsaker jag inte känner till.

Där han omkom har det alltid stått blommor och ljus och annat. Jag har aldrig sett någon som ställt ut dem. Jag har sett platsen varje gång jag åkt till jobbet och alltid tänkt att det hela är fördjävligt. Men IDAG såg jag något som gjorde det hela betydligt verkligare och mer påtagligt.

Vid vägkanten stod en bil och på platsen satt en kvinna och grät. Gissningsvis var det killens mamma. Två år efter olyckan sitter hon alltså i gräset vid vägkanten och gråter, sörjer, saknar. Jag gissar att han resonerade som Krille-666 när han vred på:
"- Hojar är till för att busa med! Moralkärringar kan dra åt h-e!"
....Krille-666, kan inte DU förklara för mamman att hon ska ta å kamma sig å sluta gnälla?!?!. SÄga åt henne att sluta gråta och tramsa sig.. Hennes son visste ju bara på vilket sätt man EGENTLIGEN ska köra hoj.. De ska vridas ut, busas med. BRASSA I HELVETE!

Plötsligt inser jag att folk som Krille-666 bara har ett enda rätt och det är när han säger:
"jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än"

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Oddjob skrev:
2254688 Hallå, nu pratade han faktiskt om folk som utsätter sig för en uppenbar fara,
det är inte samma sak som att en galning kommer och tågar ner en.

Visst inte, men min poäng var att vi alla utsätter oss för en uppenbar fara, vilken inte går att eliminera bara för att man kör försiktigt.
Sen fick jag ett svar på mitt första inlägg att "det är bara korkat att skylla på faktorer som andra förare och rullgrus" -det argumentet köper inte jag alls.
/J.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Okej. nu ska jag berätta hur jag tänker när jag kör hoj.
Denna tankeverksamhet fanns inte för 20 år sen. Jag är 40 år nu.

Om jag ska köra om en bil kollar jag först längre fram på vägen om det finns en väg till vänster.
Vilket gör att bilföraren kanske gör en oväntad vänstersväng.
Finns en sådan väg väntar jag.
Möter jag bilar kollar jag om det finns väg till höger för vara berädd på att bilen kan korsa min väg.
Finns det skymda utfarter?
Finns det något skumt beteende bland mina medtrafikanter?

Detta sker enbart för jag vill överleva.
Jag skiter fullständigt i om felet som begås är nån annans, det blir ofta mc-föraren som får betala det högsta priset ändå.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Håller på TS, man kan ha kul på sporthoj utan att ständigt maxa hojen. Jag eldar också på rätt bra ibland, men jag resonerar som så att jag skall kunna stå för det efteråt, dvs jag riskerar inte andras liv och hälsa. Att det alltid finns en risk att råka ut för någon av de faktorer som man inte kan påverka själv, (framförallt vilt), det är en medveten risk jag är beredd att ta eftersom det så j-ä kul att köra hoj.:banana

En intressant grej är teknisk skickliga förare är oftare inblandade i olyckor än "sämre" förare, eftersom de (oftast) inte använder sin skicklighet till att öka på sina marginaler, utan kör fortare och minskar marginalerna istället...

/Pajje

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Jag håller med trådskaparen i hans inlägg men har även en del reflektioner över andra inlägg. Bara för att man håller hastighet, avstånd osv så är det som en del säger inte riskfritt att åka hoj och det håller jag också med om, man kan mycket väl dö om man klotar i 50km/h MEN risken är bra mycket större om man gör det i 150km/h.
Anledningen till att många hojåkare stryker med är som bekant vänster svängande bilar och det är något vi inte kan påverka svänger de så svänger de men man har både större möjlighet att både stanna eller väja om man håller ett hyffsat avstånd, lite lägre hastighet och lite högre upmärksamhet.

I de flesta vänstersvängs olyckor som skett har ju hoj åkaren kommit i 150+ och jag kan säga att även jag som själv åker hoj har missat att se hojar som kommit fort bakifrån. Självklart så ska jag inte sticka under stolen med att mitt hojåkande resulterat i 200+ hastigheter X antal gånger i år men det har då varit på raksträckor utan framförvarande bilar. Jag håller även med om att man inte köppt sporthoj för att puttra runt i söndagsåkar fart men bara för det behöver jag inte gasa inälvorna ur mig hela tiden.

Och ni som tycker att man inte kan ha ett vettigt trafikbetende när man är i 20 års ålderna ska sluta generalisera det finns "gubbar" i 40-45 års åldern som kör som kratter också.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...