omkörning 2+1 väg... olagligt?

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jag har fått för mig att man får köra om på sk. 2+1 väg, även när de går över till 1 st fil.

Bara man inte berör spärrlinjen. (finns oftas plats att bränna förbi den gamla forden som ligger framför o häckar framför, utan att man behöver köra på spärrlinjen. :D )

Men häromdagen så läste jag i en gammal blaska (mc-folket) att de inte var poulärt att köra om, dom hade tagit upp ett fall om en kille som hade gjort de o han hade åkt på vårdlslöshet i trafik.

Så vad gäller? :3freak

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
MHK skrev:
Jag har fått för mig att man får köra om på sk. 2+1 väg, även när de går över till 1 st fil.

Bara man inte berör spärrlinjen. (finns oftas plats att bränna förbi den gamla forden som ligger framför o häckar framför, utan att man behöver köra på spärrlinjen. :D )

Men häromdagen så läste jag i en gammal blaska (mc-folket) att de inte var poulärt att köra om, dom hade tagit upp ett fall om en kille som hade gjort de o han hade åkt på vårdlslöshet i trafik.

Ingen aning.. Min regel är "finns där plats, kör om.." :va

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
MHK skrev:

Vi hade möte med trafikpolisen på jobbet o då sa dom så här:

Man får köra om så länge det sker till vänster o utan att korsa heldraget. Det kan dömas till vårdslöshet om det är trångt.

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Såld
MHK skrev:

Med risk för moralpredikan...
Men mitt sunda förnuft säger att det är totalt LIVSFARLIGT. Det är som att be om att bli upptryckt mot vajerräcket när man till råga på allt också ligger i bilistens döda vinken :död

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Robban W skrev:
Vi hade möte med trafikpolisen på jobbet o då sa dom så här:

Man får köra om så länge det sker till vänster o utan att korsa heldraget. Det kan dömas till vårdslöshet om det är trångt.

Vad är trångt då? :3freak

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Om bilen går åt sidan för att släppa fram mig kör jag om
annars låter jag bli och ligger bakom och surar lite.

Man får som sagt köra om om man inte går över mittlinjen (eller spärrfält)

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
MHK skrev:

Det avgörs säkert enväldigt av polisen i det enskilda fallet, gissar dock att dem bedömer det som vårdslöst... Själv tycker jag det är gott om plats med mc om det inte är en guldvinge med släp.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
MHK skrev:

Jag fattade det som om det berodde mycket på farten. Om det känns som man paddlar kajak med styret för att undvika backspeglarna när man kör mellan filerna, då är det för trångt.

Annars tror jag att det är ok om man glider förbi lite försiktigt.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Robban W skrev:
Jag fattade det som om det berodde mycket på farten. Om det känns som man paddlar kajak med styret för att undvika backspeglarna när man kör mellan filerna, då är det för trångt.

Annars tror jag att det är ok om man glider förbi lite försiktigt.

Du Robban som är van...........hur är det att glida mellan filerna/bilar?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Även om det finns plats så är det tyvärr olagligt. Sen om det är så gott om plats att polisen väljer att se mellan fingrarna är juh en annan sak....

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
frekke skrev:
Även om det finns plats så är det tyvärr olagligt. Sen om det är så gott om plats att polisen väljer att se mellan fingrarna är juh en annan sak....

vikken avantar...

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
johanrehn80 skrev:
Du Robban som är van...........hur är det att glida mellan filerna/bilar?

Mest kul, man håller sig koncentrerad, dagen går fort, ibland skäms man lite om det blir onödigt fult.

frekke skrev:

Hur vet du det?

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
WRF1250FGS
frekke skrev:

Nu har jag letat i trafikförordningen och jag kan då inte hitta något sånt förbud. Om det finns så får du gärna ange din källa.

Specifika förbud mot omkörning (enfiligt backkrön, skyltar, av bil som startat omkörning osv osv gäller alltid, oavsett hur "möjligt" det kan verka.

Heldragen linje däremot innebär bara att man inte får korsa denna, alltså inte omkörningsförbud, inte ens för bilar om dom bara får plats på rätt sida utan att det blir farligt.
Jag kan inte hitta någon som helst speciell skrivning i reglerna angående 2+1-väg (med eller utan mitträcke).

Vad gäller vårdslösheten så räcker det inte med att "det gick ju bra" för att det ska vara OK. Det skall finnas betryggande marginaler, även om våra mottrafikanter skulle råka sova lite eller snyta ungen eller göra börsklipp via mobilen.

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Vad jag vet är det såhär: Om en körbana medger att två fordon kan samsas i bred skall denna körbana ses som om den har två körfält.

Mvh / Christian

Edit: Man får då givetvis inte korsa spärrlinje vid omkörning.

Fothermucker

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Hardly Parkinson och Yamma
Vadå inte korsa heldraget?
Två heldragna linjer betyder väl "motorcykelfil"? Det syns ju - bara fordon med hjulen i en linje får plats.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
trådlyft då...

Börjar vara säsong snart och det vore kul att VETA om det är lagligt att köra om på den enfiliga delen av en 2+1 väg!
Om det finns plats så har ju vägen defacto två körfält även om den bara har en fil!
Finns det någon lag eller förordning om detta?

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Osäker på den legala biten i frågan men läser man tråden så är det ok vad jag fstår.
Däremot måste det vara en av de mest idiotiska handlingarna man kan göra med hoj. Praktist taget så ber man ju om trubbel. Så liten marginal för att tjäna vadå? någon futtig sekund. Oftast är ju 2+1fälten bara nån till 2 km i vadera riktning.

DRIVE SMART
DRIVE SAFE

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Osäker på den legala biten i frågan men läser man tråden så är det ok vad jag fstår.
Däremot måste det vara en av de mest idiotiska handlingarna man kan göra med hoj. Praktist taget så ber man ju om trubbel. Så liten marginal för att tjäna vadå? någon futtig sekund. Oftast är ju 2+1fälten bara nån till 2 km i vadera riktning.

DRIVE SMART
DRIVE SAFE

Frågan gällde inte om det var smart att köra om utan om det var lagligt.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har skickat mail till Vägverket och Polisen och ställt samma fråga.
Får se vem som svarar först och om de ger samma svar!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år