omkörning 2+1 väg... olagligt?

Dartman

Von Dartman egentligen....
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Yamaha WR450F 2003
Personbilar,minibussar och annat smått är väl okej att köra om vi ett sådant tillfälle men stora latsbilar med släp och diverse...nej.
Bryr mig inte att det nu är lag på de här sidoskydden, har själv blivit prejad flera gånger och om det var med flit eller ej, man är inte kaxig.

Tänk istället på de i bilen när ni far förbi typ 2 decimeter från deras sidoruta med värsta Acrapovics helsystem(reklam :rolleyes: ), detta gäller er som inte lyckas att få uppmärksamheten från bilen framför.

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Även om det finns plats så är det tyvärr olagligt. Sen om det är så gott om plats att polisen väljer att se mellan fingrarna är juh en annan sak....

Överbevisad?? :tungan

Och så här svarar vägverket:

"Hej.

Ja, om det ur trafiksäkerhetssynpunkt inte möter några hinder så finns inget som förbjuder det.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
651 15 Karlstad"

Nu kom svaret från Polisen!

Så här skriver dom:

"Det är inte förbjudet att köra om på "enfältigheten" annat än om det är skyltat omkörningsförbud. Däremot kan man tycka att det är mindre lämpligt.

TRAFIKPOLISEN

Gunder Ericsson"

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Funderar du seriöst på om det är lagligt att åka på linjen mellan ett vajerräcke och en långtradare? :3freak Vi säger att det är vajerräcke, annars så lär du ju hamna på andra sidan linjen... Eller ens överhuvudtaget köra om en långtradare eller en buss med bara några centimeter till godo? Se till att kolla att den inte är Polskskyltad först... :rolleyes:

Jo, det var en seriös fråga. Sen iofs är det ganska orelevant om polisen bakom blir förbannad eller inte, de ju trotts allt inget göra då de är fast bakom lastbil/långtradare/buss.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jo, det var en seriös fråga. Sen iofs är det ganska orelevant om polisen bakom blir förbannad eller inte, de ju trotts allt inget göra då de är fast bakom lastbil/långtradare/buss.

Fast de kanske härsknar till, när du vinglar till av någon anledning, vräker ut dig mot vajrarna i panik men studsar ändå in under långtradaren. Sen blir du mos, och tradarens bakhjul spottar ut dig rakt in i den nyputsade vindrutan på polisbilen...

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Fast de kanske härsknar till, när du vinglar till av någon anledning, vräker ut dig mot vajrarna i panik men studsar ändå in under långtradaren. Sen blir du mos, och tradarens bakhjul spottar ut dig rakt in i den nyputsade vindrutan på polisbilen...

Intressant tankegång.:yoparty:D

Om man bara tänker på vad som kan hända så kan man knappast hålla med med någonting här i livet. Huvudsaken är att man inte sätter andra i fara.

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4

Jag kör själv lastbil å skulle aldrig drömma om att tränga mig mellan en lastbil å räcket mitt liv är betydligt mer värt än några sekunder i tidsvinst tänk på att det räcker med en plötslig sidvind tex en öppning i skogen för att lastbilen ska vingla till och ditt utrymme är borta. :död

Om man bara tänker på vad som kan hända så kan man knappast hålla med med någonting här i livet. Huvudsaken är att man inte sätter andra i fara.
Och hur tror du chaffisen mår när hans 60ton har passerat över dig?:huvet :fatta!

Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Om jag inte har helt fel så betyder detta alltså att det är helt lagligt att smyga förbi stillastående bilar på vänster sida vid ex. rödljus eller kö bara man inte åker över spärrlinjen eller kör förbi på ett vårdslöst sätt. (där det är för trångt etc.)

MVH

/Leo

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Om jag inte har helt fel så betyder detta alltså att det är helt lagligt att smyga förbi stillastående bilar på vänster sida vid ex. rödljus eller kö bara man inte åker över spärrlinjen eller kör förbi på ett vårdslöst sätt. (där det är för trångt etc.)

MVH

/Leo

Exakt! Du får även köra om mellan bilarna på en motorväg, så länge du håller dig på rätt sida om linjerna.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Nu kom svaret från Polisen!

Så här skriver dom:

"Det är inte förbjudet att köra om på "enfältigheten" annat än om det är skyltat omkörningsförbud. Däremot kan man tycka att det är mindre lämpligt.

TRAFIKPOLISEN

Gunder Ericsson"

Så nu vet vi!

fan va gött med ett riktigt svar:tummenupp

har nog också gjort en tråd om detta...

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Hade en diskussion om just detta idag på jobbet med en kollega som var heligt förbannad på allt vad mc är på grund av just detta (brukar vara positiv till mc annars).
En hoj hade kommit som satan brevid henne o blåst om mellan räcket o henne i en enligt henne mycket hög fart. Hon hade haft uppsikt bakåt strax innan o inte sett hojen då, så den hade antagligen skapligt hög fart. Det hon var heligt förbannad på var att om hon vinglat o prejat cykeln, för att hon vart rädd, hade hon kännt det som hennes fel om han dött o det ville hon inte ha på sitt ansvar. Måste säga att jag förstår vad hon menar, jag brukar undviak att köra om där såvida jag inte ser att det är en billist som släpper mig förbi sig genom att åka lite åt sidan, dock kör jag ALDRIG om en lastbil där, inte nog stora marginaler för det. Den förlorade tiden kör man lätt igen sen om man så vill det. Ta det lungt händer mycket skit efter vägarna!!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år