Omkörning i rondell?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
smajlet skrev:
Jag gjorde en omkörning i en tvåfilig rondel vid bilprovningen i mölndal (GBG)jag körde bil i vänsterfilen och långtradare i högerfilen som går rakt fram eller åt höger mitt i rondelen börjar lastbilen svänga vänster helt <klipp>

FreddeH skrev:
Har för mig att alla rondeller ÄR tvåfiliga enligt lag numera! :va
Har för mig att det blev så när de nya rondellkörningsreglerna infördes...

Det finns en massa rondeller som rimligen inte kan vara tvåfiliga... den som smajlet menar är ju tydligt utmärkt tvåfilig, men nästa och nästnästa (och varenda j-a :kocko rondell därifrån till OK Kållered) är grymt enfiliga.

Den på krönet, vid Peppareds Torg, skördade förresten ett antal skadade personer (varav åtminstone två allvarligt) och spräckta oljetråg under lång tid sedan den byggdes. Folk såg den inte p.g.a. dess idiotiska utformning, dåliga skyltning och belysning, och den snygga aluminiumliknande prydnadsburen i mitten var i själva verket en rostfri stålkonstruktion på ett drygt ton... vilket flera bilister fick erfara. :näsblod

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
kaZmur skrev:
Laddade pipor räddar liv? Borde det inte vara tvärtom?

Måste varit trött som f-n,
lr så lever jag i den vanliga svenska illusionen att jag kan engelska :huvet

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Med risk för att låta petig:
Rondell = som en korsning där HÖGERREGELN gäller. Det är omkörningsförbud före och i alla korsningar där högerregeln tillämpas väl?

Cirkulationsplats däremot är skillnad skulle jag tro. Där kan det väl rimligen vara tillåtet, men är inte hundra.

Man ser skillnad på dom genom att cirkulationsplatsen har den blå skylten med pilar i en cirkel, rondellen har inte det. Kanske kan vara bra att tänka på om man ser en farbror med blå lampor på taket när omkörningsgenen gör sig gällande...

ernstdon

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha 900 diversion
Cirkulationsplats val av körfält

Jag förstår din frustation men det är numera tillåtet att färdas i höger körfält (en regel som inte många känner till) runt i cirkulationen detta utan att behöva ge tecken. Vägverket har gått ut med informationen att detta inte är nödvändigt, vilket innebär att man låter bli med en ökad olycksrisk som följd. Det är ju naturligtvis inte förbjudet att ge tecken om man ligger i höger körfält och tex. vänder i cirkulationsplatsen. Drar man sedan konsekvensen av att cirkulationsplatsen numera är en EGEN VÄG (ingen korsning) innebär detta i princip att det är tillåtet att parkera i densamma.
smajlet skrev:
Jag gjorde en omkörning i en tvåfilig rondel vid bilprovningen i mölndal (GBG)jag körde bil i vänsterfilen och långtradare i högerfilen som går rakt fram eller åt höger mitt i rondelen börjar lastbilen svänga vänster helt demonstrativlöst utan blinkers "här ska vi nog svänga vänster" ingen koll alls. Jag snabb som attan vrider på ratten åt vänster förb... som fan. Men inget hände den gången så var försiktig med hojen dom ser en troligtvis inte om man är jämsides. :gnissla

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024