Omkullknuffad hoj...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
inte för det hjälper dig, men jag har sett inne i sthlm där jag jobbar att det kan bli rejäla vindar mellan husen å de har fått hojjar att välta till å med utan mc-kapell. med ett mc-kapell så är ju som att be om att få den vält av vindebyar som uppstår mellan husen pga husen.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu har jag ingen koll på vad din hoj egentligen är värd.
Men om du anser att du fått ett dåligt bud av försäkringsbolaget så ska du inte godta första budet!

Jag var med om en olycka för några år sedan där hojen blev skadad såpass att det inte var värt att reparera den. Första budet låg långt under marknadsvärdet på hojen och jag fick prata ett par gånger med handläggaren för att få ut det jag ville. Jag tror det skiljde ca 20% på första budet och det jag faktiskt fick.

Hoppas det löser sig och att du hittar en annan fin hoj :)

exakt, försäkringsbolag är vinstdrivande företag, inge välgörenhet, de gör vad de kan för att slippa ersätta i deras ögon för mycket.

jag har inte Folksam men mina föräldrar har Folksam, å iom att Folksam äg av kunderna så verkar inte ersättningarna vara lika dåliga som hos andra försäkringsbolag när man hör min far berätta vad han fått i ersättning eller hjälp från Folksam, men dem är lite dyrare gällande premierna men kanske värt det om man slipper bråka å de bara fixar.

har även hört folk säga att Folksam suger å är bara dyra, men merparten jag hört av dem är att dem är bra å ha å göra med.

Jag har SalusAnsvar på allt jag äger, MC, när jag hade en, bilarna, båtarna och hemförsäkring. de är inte billigast alltid men ofta och jag har bara en gång tyckt att dem värdera min bil lite lågt men det var inte så svårt att komma överänns med dem efter ett ända samtal.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är väldigt knusslig med att knullputsa min hoj. Kanse därför den aldrig blir buttknullad på trottoaren..?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
inte för det hjälper dig, men jag har sett inne i sthlm där jag jobbar att det kan bli rejäla vindar mellan husen å de har fått hojjar att välta till å med utan mc-kapell. med ett mc-kapell så är ju som att be om att få den vält av vindebyar som uppstår mellan husen pga husen.
Det blåste nästan inget under den kvällen och natten. I övrigt så har ja dessutom haft hojen ute, med kapell, när det utfärdats varningar på vädersändningarna, inga problem.

Ska vänta papprena och sen diskutera med dem. De kollade på blocket när jag körde i bilen och pratade med dem, billigaste tt600 skulle gå på typ 17 o uppåt.

Ska snacka med dem...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Täcker en halvförsäkrad hoj det då? .. om annat motordrivet fordon orsakt...
Vad gäller om den "endast" är omkullknuffad?

/J

Läs inlägget en gång till så förstår du nog att det handlar om smitningsskador av annat motordrivet fordon, det är den andres " försäkring" som Trafikförsäkringsföreningen står för skadekostnaden.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det går alltid att diskutera med försäkringsbolag.
Dom är ju som vilken annan köpare som helst.
Har själv fått göra det flera gånger, både privat och i jobbet. Det går att få upp inlösensumman ganska mycket i vissa fall. Lägger man en dag eller tre på att förhandla så brukar det lösa sig. Jag har hittills aldrig accepterat första budet.
Och andra sidan så förstår jag om man inte vill dra ut på det i onödan, och om man tycker att man har fått ett schysst bud.
Men möjligheten finns alltid att få några tusenlappar extra.

Tycker btw att det är fördjävligt att folk inte kan låta andras grejer vara.
Vad o helvete vinner man på att sabba någon annans egendom? :va

Nåja, hoppas du gör ett klipp på nästa hojaffär och att du får ha den i fred.

Hur ofta kvaddar du fordon egentligen? :tungan

Det blåste nästan inget under den kvällen och natten. I övrigt så har ja dessutom haft hojen ute, med kapell, när det utfärdats varningar på vädersändningarna, inga problem.

Ska vänta papprena och sen diskutera med dem. De kollade på blocket när jag körde i bilen och pratade med dem, billigaste tt600 skulle gå på typ 17 o uppåt.

Ska snacka med dem...

Märkligt det där med att de kollar blocket annonser. Jag tycker du ska lägga in en säljesannons på din hoj med bilder innan skadorna (under alias och utan regnr såklart) och sätta en svinhög prislapp. Sen ringer du till bolaget och ber dom göra en ny bedömning :)

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Märkligt det där med att de kollar blocket annonser. Jag tycker du ska lägga in en säljesannons på din hoj med bilder innan skadorna (under alias och utan regnr såklart) och sätta en svinhög prislapp. Sen ringer du till bolaget och ber dom göra en ny bedömning :)
Äh vafan, vi kan väl allesamman lägga in en varsin annons? :smasha

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
exakt, försäkringsbolag är vinstdrivande företag, inge välgörenhet, de gör vad de kan för att slippa ersätta i deras ögon för mycket.

jag har inte Folksam men mina föräldrar har Folksam, å iom att Folksam äg av kunderna så verkar inte ersättningarna vara lika dåliga som hos andra försäkringsbolag när man hör min far berätta vad han fått i ersättning eller hjälp från Folksam, men dem är lite dyrare gällande premierna men kanske värt det om man slipper bråka å de bara fixar.

Det är rätt att vi har kundägda försäkringsbolag. Länsförsäkringar och Folksam är väl de största på denna front i Sverige.

Det är däremot taget ur luften att det skulle skilja sig i regleringen. Som du skriver gör handläggarna vad de kan för att inte, enligt deras uppfattning, ersätta för mycket. Handläggarens arbetsuppgift är ju att ge rätt ersättning enligt försäkringsavtalet. Detta gäller naturligtvis också för kundägda försäkringsbolag. De kunder som är med och betalar premier vill naturligtvis inte att den som drabbas av skada ska få mer ersättning än vad som är rätt enligt avtal på de andra försäkringstagarnas bekostnad.

Samma gäller om du jobbar i kassan på ICA eller Coop. På ICA förutsätts du ge kunden vad kunden betalar för. Varken mer eller mindre. Den som jobbar i kassan på Coop gör likadant. Den kan inte bjuda en en extra fläskfile bara för att Coop är kundägt. Rätt ska vara rätt. Det är vad de är anställda för att göra.

Däremot kan ju kvaliteten generellt i skaderegleringen skilja beroende på hur mycket pengar försäkringsbolaget lägger på skaderegleringen osv. I det enskilda fallet är man ju styrd av hur just den skadereglerare tänker som man pratar med så därför kan ju erfarenheterna från försäkringsbolag skilja sig mycket.

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Hoj
SV1000s -04
Hur ofta kvaddar du fordon egentligen? :tungan

Hehe, väntade på den frågan :tungan
När man är mycket ute efter vägarna så hinner man vara med ett å annat. Jag snittar väl 4000 mil/år i mina egna bilar + att jag har kört lika mycket i jobbet tidigare.
Ibland har försäkringsärendena varit självförvållade, och ibland är man på fel plats i fel tillfälle.

Det kan ju bli inlösenförhandlingar även om man själv inte har gjort fel.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Så, efter ett litet samtal fick jag upp priset till 24k. Ganska nöjd med detta.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring