omkullvält hoj p.g.a. mjuk asfalt?

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
Någon som har fått uppleva att hojen har vält pga att asfalten va förmjuk pga värmen??

Noterade en liten "grop" där stödet hade stått idag. Hojen hade stått i solen vid en vägg där det va varmt som fa....

Nått man behöver oroa sig över el? :va

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
På min parkering blir det hål i asfalten av stödet varma dagar.
Har funnit hojen stående med 45 graders lutning några gånger när jag glömt lägga en platta under stödet. :lol

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Ja det är ganska vanligt, så jag rekommenderar att du lägger en bredare plåt eller trä/plank-bit under stödet.

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
Bearing skrev:
2287578 På min parkering blir det hål i asfalten av stödet varma dagar.
Har funnit hojen stående med 45 graders lutning några gånger när jag glömt lägga en platta under stödet. :lol

Kan man inte stämma vägverket om den skulle gå igenom... :hihi

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Hände för en kille i garaget där jag har hojen, vart en spruken kåpa samt kopplingshandtag..

Tur att det är betongplatta i den delen av garaget där jag har min hoj, annars är det bara att fixa en platta av nått slag

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Testa att hugga i varm asfalt med vanlig morakniv så ser du hur skör den är.
Jag försöker alltid placera min hoj där det är skugga under hela perioden den står parkerad :tummenupp

stenne

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Aprilia Shiver 750 -10
Min välte för ett par veckor sen med flertalet repor o knäckt kopplingsgrepp som resultat. Ett tips e att inte parkera på en trottoar då där är tunnare asfalt.

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag gjorde en plåtbit på ca 7x7 cm som jag limmat på gummi på båda sidor på jobbet.... har alltid den i kutsen... skitbra om det e mjuk asfalt eller gräs..

:tummenupp

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
Jag har gjort ett rejält hål i asfalten utanför våran lägenhet så nu törs jag inte gå på nästa kvartersmöte.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Hände mig idag. Hojen stod i 45 grader. Jag var bara borta i en halvtimme, tur att det inte var längre då det kanske inte var stopp på sjunkandet där...

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VFR 750 F -87
Sususs skrev:
2287568 Någon som har fått uppleva att hojen har vält pga att asfalten va förmjuk pga värmen??

Noterade en liten "grop" där stödet hade stått idag. Hojen hade stått i solen vid en vägg där det va varmt som fa....

Nått man behöver oroa sig över el? :va

Min hoj välte av nämnda anledning första dagen med A-kort... Kostade mig en blinkers och ett kopplingshandtag. Det var en gammal XJ600 så det var ju inga pengar att tala om men har du en dyrare hoj så ska du nog vara på din vakt! :näsblod

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
DaLorD skrev:
2287618 Jag gjorde en plåtbit på ca 7x7 cm som jag limmat på gummi på båda sidor på jobbet.... har alltid den i kutsen... skitbra om det e mjuk asfalt eller gräs..

:tummenupp

får bli nått liknande...borde väl räcka med en bit playwood(stavning?)...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sususs skrev:
2287589 Kan man inte stämma vägverket om den skulle gå igenom... :hihi

Det är ju inte alltid vägverkets ansvar utan det kan vara en markägares ansvar. Det är oftast på sådana ställen som det kan ligga "polack-asfalt" på, lite billigare sort.
Det säljs även plattor av gummibeklädd plåt på en del stället, med en liten magnet på som man kan fästa på hojen och alltid ha med sig.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Sususs skrev:
2287648 får bli nått liknande...borde väl räcka med en bit playwood(stavning?)...

Jag har använt 10x10 cm och det upplevs som lite för lite ibland, men man kan ju kanske hitta andra ställen att parkera på då den biten inte räcker till. Fö så har jag tryckt ner min 10x10 bit ca 3 mm ner i asfalten på min uppfart så där blir det varmt vill jag lova. Tror iof inte att den kan sjunka så djupt så att hojen välter, men ändå.

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
På innergårdar, gångvägar o andra asfalterade gångar som inte används av biltrafik är asfalten av betydligt sämre kvalite`än ex. parkeringsplatser. Allt för att tjäna pengar.......Själv brukar jag ha en enkel isskrapa av plast i fickan som läggs under stödet. :)

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Kawwa skrev:
2287679 Jag har använt 10x10 cm och det upplevs som lite för lite ibland, men man kan ju kanske hitta andra ställen att parkera på då den biten inte räcker till. Fö så har jag tryckt ner min 10x10 bit ca 3 mm ner i asfalten på min uppfart så där blir det varmt vill jag lova. Tror iof inte att den kan sjunka så djupt så att hojen välter, men ändå.

Hjälp finns att få på närmaste mc-tillbehörsbutik. En plastplatta a ca 50 spänn att ha i inerfickan.

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
z750s kawasaki 2006
Själv har jag ett lock ifrån en syltburk i fickan.Funkar jättebra att lägga under stödet.
poke skrev:
2287696 På innergårdar, gångvägar o andra asfalterade gångar som inte används av biltrafik är asfalten av betydligt sämre kvalite`än ex. parkeringsplatser. Allt för att tjäna pengar.......Själv brukar jag ha en enkel isskrapa av plast i fickan som läggs under stödet. :)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Farsans hojj har vält 2 ggr pga av kass asfalt och hög värme.
Ena gången gick det på bara nån timme.

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Har alltid den där lilla plastskivan med mig i benfickan...handistand... Kostade ju bara nån krona... Ska bara sätta dit nån fästanordning så att jag har den mer lättillgänglig på tex staget till framkåpan/glaset...
Typ fastlimmad miniklämma, och kanske liten magnet...sätta fast den lite var jag vill, stödet får ju ändå plats på plattan även med dem sakerna limmade.. :tummenupp

Och tänker väldigt noga var jag ställer ner stödet....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring