omkullvält hoj p.g.a. mjuk asfalt?

Henken

Guest
Det där har jag aldrig tänkt på riktigt. Fast det verkar vanligt. Väldigt onödigt & skrapa hojjen på en sån grej. Tack för varningen!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag har gjort en rund bricka i durkplåt, knappt 60 mm i diameter. Lätt att ha med i fickan.
Räcker utmärkt bra till min hoj fast det finns ju en del blysänken som behöver betydligt större doningar.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Sususs skrev:
2287568 Någon som har fått uppleva att hojen har vält pga att asfalten va förmjuk pga värmen??

Noterade en liten "grop" där stödet hade stått idag. Hojen hade stått i solen vid en vägg där det va varmt som fa....

Nått man behöver oroa sig över el? :va

Ha alltid med dig en platta att lägga under stödet så slipper du oroa dig alls. Funkar finfint :tummenupp

Annars dricker du upp din Cola och stampar ihop burken och lägger under stödet :hihi

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det verkar jäkligt svårt att avgöra var asfalten är för mjuk.
Råkade ut för samma sak som nasholm6, ett gäng präktiga intryckningar i asfalten från några varma dagar på vår innergård, lite pinsamt.

Det skummaste var nog när jag och en polare stannade till längs en fin liten väg mellan Gnesta o Vagnhärad, det var inte idiotvarmt och asfalten var inte purfärsk, efter ~5minuter brakar det till, polarens hoj välter och min har betänklig slagsida (jag skulle kunna betalat några spänn för att få sett minen på oss :D ).

Sen finns det ju andra ställen där hojfan kan stå i gassande sommarsol i flera dagar utan att det syns något :confused:

jupe

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
zx12r
Sususs skrev:
2287568 Någon som har fått uppleva att hojen har vält pga att asfalten va förmjuk pga värmen??

Noterade en liten "grop" där stödet hade stått idag. Hojen hade stått i solen vid en vägg där det va varmt som fa....

Jepp, råkat ut för det. Kostade 5000 spänn i självrisk:huvet
Efter det har jag alltid en plywood skiva i cutsen, blir billigare så.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Japp, välte förra fredagen :mad:
Hade ställt ut den för att köra in tjejens hoj sen hörde jag bara ett skrap och där låg den, med nylackade kåpor, som en skalbagge på rygg......
Det hela gick väl på ca 5 min.
Hela V sida skrapad/sprucken

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Min välte för 2 dagar sedan.
Skrapad/sprucken kåpa fram, skrapad kåpa bak och avbrutet kopplingshandtag.

Och det värsta av allt är ju att man vet att det kan hända men inte tänker på det :huvet . Men jag lär tänka på det i framtiden.

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Sususs skrev:

Ja det har hänt på en polares hojj faktiskt.. hände för mig när jag hade motarden.. den hade dock centralstöd på så den sjönk ner tills bakhjulet kom i marken. så det var inga problemas =)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Därför ställer man hojen i skuggan om den ska stå en längre stund.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
elwe skrev:
2288059 Jag har gjort en rund bricka i durkplåt, knappt 60 mm i diameter. Lätt att ha med i fickan.
Räcker utmärkt bra till min hoj fast det finns ju en del blysänken som behöver betydligt större doningar.
Min del av historiska muséet väger 260 fulltankat, den sjunker nästan lika fort som en u-båt :D

Kör med en bit durk aluminium, 10x10cm. Funkar bra, samt får plats i mitt lilla verktygsfack. Har dessutom fördelen när man står i en grässlänt att den "biter tag" om den ligger upp och ned. Vet dom som har använt plast och grejorna har halkat iväg :rolleyes:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Strömma skrev:
2288779 Min del av historiska muséet väger 260 fulltankat, den sjunker nästan lika fort som en u-båt :D

Kör med en bit durk aluminium, 10x10cm. Funkar bra, samt får plats i mitt lilla verktygsfack. Har dessutom fördelen när man står i en grässlänt att den "biter tag" om den ligger upp och ned. Vet dom som har använt plast och grejorna har halkat iväg :rolleyes:

Jo, naturligtvis är det aluminium :eek:) 3.5/5 mm verkar lagom

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...