Omlackering och registreringsbevis?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Hej

Jag har råkat få en ful buckla i tanken och ska därför lacka om den. Hojen är vit enligt regbeviset, men det enda som är vitt på den är tanken och framskärmen, resten är mattsvart. Nu när jag ändå ska lämna in tanken för lack så kommer jag även att lacka framskärmen, allt i mattsvart.

Nu till problemet: Vad kommer att hända nästa gång jag besiktigar hojen? Den är ju inte vit längre. Måste jag göra någon form av kostsam typbesiktning eller hur funkar det?

En annan fråga som jag kan ta på en gång är ju hur pass knivigt det är att hålla en mattsvart tank ren och fin. Blir den mer känslig för repor än en blank lack? Någon som vet?

Tacksam för svar. Blir det för mycket krångel så lämnar jag det vit.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Lackade om en bil för några år sedan.
På nästkommande kontrollbesiktning skrev de bara in den nya färgen i regbeviset. Inget krångel för min del i alla fall.
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Min hoj är svart enligt regbeviset.. Jag har kraschkåpor lackade i svart/rosa på hojen..
Var på besiktningen i onsdags.. Ingen kommentar om att det är fel färg...
Kommentaren jag fick var... Jäklar vad rätt färg på hojen.. Och kolla det är glitter (silverfrost i klarlacken).. Han var överlycklig över min hoj..

Sen kan det säkert skilja på olika besiktningsstationer men det behövs nog en djävligt grinig en för att börja bråka.. :/
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Min hoj är svart enligt regbeviset.. Jag har kraschkåpor lackade i svart/rosa på hojen..
Var på besiktningen i onsdags.. Ingen kommentar om att det är fel färg...
Kommentaren jag fick var... Jäklar vad rätt färg på hojen.. Och kolla det är glitter (silverfrost i klarlacken).. Han var överlycklig över min hoj..

Sen kan det säkert skilja på olika besiktningsstationer men det behövs nog en djävligt grinig en för att börja bråka.. :/

Lysande! Tack för infon! :tummenupp
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Ingen som har koll på repkänsligheten hos en matt färg kontra en blank? Blir det lätt fingeravtryck och liknande på en mattsvart tank?
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag hade en mattsvart hjälm ett tag, det var totalt värdelöst, precis allt syntes på den, och gjorde man rent för flitigt blev blankt just där.

Tja! Jo jag är medveten om det. Har en mattsvart hjälm själv. Undrar just hur det blir på en hård yta (tank) som inte är gummerad.
 

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Ort
norrort
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det är bara att säga att du bytt färg på hojen så ändrar de det utan problem. Om du ska lacka mattsvart så är det att rekommendera att ha svart bas och matt klarlack och inte en 2k mattsvart. Då blir den lättare att hålla fin (mindre flammig) och inte så blank där man t.ex gnider eller gnuggar mot.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Det är bara att säga att du bytt färg på hojen så ändrar de det utan problem. Om du ska lacka mattsvart så är det att rekommendera att ha svart bas och matt klarlack och inte en 2k mattsvart. Då blir den lättare att hålla fin (mindre flammig) och inte så blank där man t.ex gnider eller gnuggar mot.

Ahhh fan vad bra info. Killen som ska lacka surrar om att han använder tvåkomponentslack, men det är alltså inte att rekommendera vid matt svart?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top