Omnitning av bromsskivor

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag må vara dum, nitad och ointelligent, men håller fortfarande fast på att de säkert glappar alldeles utmärkt.
Mina Brembo lät rent förjävligt, men var de bästa bromsar jag haft.
Så länge du inte har obalans eller liknande så tror jag på att det faktiskt ska vara som det är.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Vad jag vet så ska flytande skivor glappa både i sidled och fram och tillbaka. Dock inte tokmycket

Sidledsglappet för att det är lättare att ha en stor skiva löpa fint i oket om den har möjlighet att flytta sig lite i sidled. Bromsen ger lätt en huggande effekt om man har tex en 320mm icke flytande skiva.

Men den ska också kunna glappa fram och tillbaka för att skivan expanderar vid väldigt hård körning och glappen förhindrar att skivan blir skev pga värme

Lycka till med nitningen!

:tummenupp

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad jag vet så ska flytande skivor glappa både i sidled och fram och tillbaka. Dock inte tokmycket
Men den ska också kunna glappa fram och tillbaka för att skivan expanderar vid väldigt hård körning och glappen förhindrar att skivan blir skev pga värme
Lycka till med nitningen!
:tummenupp

Det verkar vara så, ja. Har hittat lite mer info i det stora molnet.

Jag må vara dum, nitad och ointelligent, men håller fortfarande fast på att de säkert glappar alldeles utmärkt.
Mina Brembo lät rent förjävligt, men var de bästa bromsar jag haft.
Så länge du inte har obalans eller liknande så tror jag på att det faktiskt ska vara som det är.

Ja det är tydligen så att lite lagom rasslande är helt ok.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=31289&highlight=front+brake+trouble

Det verkar som att det blir sådana här för mig i lämplig färg efter att naven fått ny färgsättning.
http://www.ducati-kaemna.com/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=217

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag sticker ut hakan och påstår att skivan inte ska glappa. Den ska kunna röra sig, vilket man åstadkommer med nitningen och fjäderbrickorna. Sen får ni säga vad ni vill.

Har det börjat glappa är det troligt att aluminiumcentrumet börjar bli utslitet, eftersom det är den mjukaste delen i konstruktionen, nitarna och skivan är i stål. Den delen av nithålet som är Alu har blivit för stort.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag sticker ut hakan och påstår att skivan inte ska glappa. Den ska kunna röra sig, vilket man åstadkommer med nitningen och fjäderbrickorna. Sen får ni säga vad ni vill.

Har det börjat glappa är det troligt att aluminiumcentrumet börjar bli utslitet, eftersom det är den mjukaste delen i konstruktionen, nitarna och skivan är i stål. Den delen av nithålet som är Alu har blivit för stort.

Jag har tänkt den tanken jag också. Vet inte vad jag ska göra med skivorna som rasslar lite. Är dom slut eller ej:confused: På ISR skivorna byter man medbringarna när det börjar rassla för mycket så blir det bra igen men dom är inte i stål utan i alu och ger sig kanske fortare.
På skivorna som ska få en annan färg är "omnitningen" löst antar jag med nya e-clips medbringare i stället för nitarna.
Det verkar som om det är som vanligt i sådana här trådar, åsikter åt alla håll:gnissla

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har tänkt den tanken jag också. Vet inte vad jag ska göra med skivorna som rasslar lite. Är dom slut eller ej:confused: På ISR skivorna byter man medbringarna när det börjar rassla för mycket så blir det bra igen men dom är inte i stål utan i alu och ger sig kanske fortare.
På skivorna som ska få en annan färg är "omnitningen" löst antar jag med nya e-clips medbringare i stället för nitarna.
Det verkar som om det är som vanligt i sådana här trådar, åsikter åt alla håll:gnissla
ISR använder mycket riktigt alu i sina medbringare, enligt Acke så är det den hårdaste alu som det går att få tag på, men dom slits ändå fortare än nav och skiva. Vilket är ganska bra eftersom det är standard till alla skivor och därför väldigt enkelt att byta, men slipper fräsa och pressa nya nav.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Precis...

Det som är mjukast ger sig givetvis först när de börjar bli slitet och att byta nitar när centrum börjar bli deformerat hjälper möjligen högst tillfälligt...

Min erfarenhet är dock att originalnitarna i kinesiskt mjukjärn gärna deformeras med tiden och när de börjar glappa för mycket finns där en poäng att direkt byta nitar för att inte deformera skivcentrum.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nu tycker jag verkligen vi krånglar till det här...Brembos orginal skivor till aprilia 98-05 har nitar med fjäder brickor som har en tendens att kärva ihop sig efter ett tag(skivorna blir helt stumma"inte så bra i längden när de ska va flyttande"). Därför böjer man ut brickorna lite gran för att göra så de ska hålla sig flyttande. Aprilia 06-> kom med sunstar skivor som har andra brickor utan fjädrar som ej kärvar ihop lika lätt och skivorna är mer flyttande orginal...kollade på mina båda hojar igår och de skivorna glappar uppåt/neråt och åt sidorna.

Nittarna på Brembo skivorna glappar inte mer med tiden... de går mer åt andra hållet...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!