Omregistrera hojen för att få med passagerare

simbasang

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2022
Hoj
kawasaki vn 800 1999
Tja!
Jag köpte en kawasaki vn 800 som var ett påbörjat bobber bygge och fästen för fotpinnar bak finns kvar men den är nu registrerad för en passagerare. Nu till min fråga då, jag tänker att jag ska bygga en extra sadel som man enkelt kan montera dit och ta väck för att kunna ta med tjejen ut lite då och då. Men vad krävs igenteligen för att jag ska kunna registrera om den för 2 passagerare?

Tacksam för svar!
Ha det gött!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja!
Jag köpte en kawasaki vn 800 som var ett påbörjat bobber bygge och fästen för fotpinnar bak finns kvar men den är nu registrerad för en passagerare. Nu till min fråga då, jag tänker att jag ska bygga en extra sadel som man enkelt kan montera dit och ta väck för att kunna ta med tjejen ut lite då och då. Men vad krävs igenteligen för att jag ska kunna registrera om den för 2 passagerare?

Tacksam för svar!
Ha det gött!
Tror du kan behöva skruva dit en sidovagn för två passagerare.

Last edited:

simbasang

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2022
Hoj
kawasaki vn 800 1999
Så det är bara jag som är korkad då? XD när det står antal passagerare så räknar man inte med föraren?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Så det är bara jag som är korkad då? XD när det står antal passagerare så räknar man inte med föraren?
vi ska ju inte utesluta den möjligheten du lägger fram... :krama
om du vill vara säker på att det är skillnad på förare och passagerare så kolla blocket och ta lite reg nr från olika motorcyklar.. t.ex bmw gs eller andra touring mc så ser du att samtliga har 1 passagerare...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej. Frågar man inget får man inte veta, och man ska inte anta att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt för då har man fel en vacker dag ;) Men ja, antal passagerare är hur många du får ta med dig när du kör hojen, dvs exklusive förare. På ensitsiga hojar står det att antal passagerare är 0 .

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om du nu skall göra någon förlängning på en eventuellt avsågad ram o lägga dit en lös extra sadel så tjejen kan åka med.

Har du en aning om hur ont det gör att åka ned o klämmas fast mellan bakhjul o sving,,, om din garanterat högst olagliga konstruktion pajar?

Kan mycket väl tänka att FB säger nej till ersättning vid skada. Om du ogillar tjejen/pojkvännen så mycket är det bättre att byta partner än att riskera skada den.

Alternativt köp en hoj där bägge kan åka.

Allt detta om bakramen är kapad.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om du nu skall göra någon förlängning på en eventuellt avsågad ram o lägga dit en lös extra sadel så tjejen kan åka med.

Har du en aning om hur ont det gör att åka ned o klämmas fast mellan bakhjul o sving,,, om din garanterat högst olagliga konstruktion pajar?

Kan mycket väl tänka att FB säger nej till ersättning vid skada. Om du ogillar tjejen/pojkvännen så mycket är det bättre att byta partner än att riskera skada den.

Alternativt köp en hoj där bägge kan åka.

Allt detta om bakramen är kapad.

Precis.
Skall man bygga tillbaka en kapad bakram är det inte passagerens vikt som man skall dimensionera för.

Du måste räkna på de dynamiska påfrestningar som uppstår när fjädringen bottnar i en sättning.
I fart. Under belastning.

Är ramen kapad och eftersom du frågar som du frågar (inget fel i det) så tror jag det är bättre att låta bobbern vara bobber och istället satsa på egen hoj till tjejen.

Välkommen till forumet! Episk förstapost, hörru.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet en chopper ägare som sätter på bakre fotpinnarna och "limmar" fast en passagerar sadel (ett klätt liggunderlag) direkt på bakskärmen med silikon inför besiktningen för att inte tvingas besikta bort passageraren.

När han lastade tältet på "passagerarsadeln" böjde sig skärmstagen i ett gupp och skärmen började ta i däcket, men gått igenom besiktningen har det gjort i alla år...

Brorsan har ett litet kromat lasträcke bakom singelsadeln, till det räcket finns en stoppad kudde man hakar fast och vips har man en passagerarsadel.
Ingen har vågat sitta på den än.

Häromdagen såg jag någon hoj där man fällde upp förarsadeln och fällde ut en passagerarsadel som var gömd därunder, smutt lösning om man får till det snyggt.

Jag såg en klassisk kortad Caferacer där cutsen dolde passagerarsadeln, den gick att dra bak på skenor och då blev det tvåsitsigt.
Den såg väl inte riktigt bra ut i något av lägena, men tanken var ju god och går kanske att vidareutveckla

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA