Omregistrering pga för högt avgasljud

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Min polare åkte dit i somras för högt avgasljud.
Han fick en omregistrering (tror jag det hette).
Gissningsvis finns det stor risk att man själv åker dit i sommar.
Om man har rensat katalysatorn, och ej kan sätta dit den igen, hur går det med om reg besiktning? MCn skall väl vara i originalskick, alltså inget annat än originalutrustad, original ljuddämpare, blinkers, mm.

Kollar de katalysatorn att den finns där, och mäter avgaserna trots att det inte finns något krav på detta?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
De kollar bara att ljudnivån är ok.

Om du ändå inte kan återställa är det ingen idé att noja. Ta problemet om det dyker upp.

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Inga mätningar av avgas på något sätt sålänge det är orginalt.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
De kollar bara att ljudnivån är ok.

Om du ändå inte kan återställa är det ingen idé att noja. Ta problemet om det dyker upp.

Jag har inte plockat bort katten än, men har funderat på det, därav frågan om det skulle bli problem att återställa hojen till originalskick.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var alltså polisen som förelagt?

"Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett som inte är godkänt kan polisen förelägga om registreringsbesiktning. Även om du har en äldre motorcykel som har ett utbytessystem kan du alltså föreläggas registreringsbesiktning. Dessutom kan polisen utfärda böter, belopp se nedan."

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Last edited:

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Var alltså polisen som förelagt?

"Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett som inte är godkänt kan polisen förelägga om registreringsbesiktning. Även om du har en äldre motorcykel som har ett utbytessystem kan du alltså föreläggas registreringsbesiktning. Dessutom kan polisen utfärda böter, belopp se nedan."

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Exakt så hette det, registreringsbesiktning. :)

Det är väl samma besiktning som om man importerade hojen. Gissar att de är lite hårdare än normalt?
Så frågan är om man behöver katalysatorn kvar? Då är jag ju inte intresserad av att plocka bort den.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Exakt så hette det, registreringsbesiktning. :)

Det är väl samma besiktning som om man importerade hojen. Gissar att de är lite hårdare än normalt?
Så frågan är om man behöver katalysatorn kvar? Då är jag ju inte intresserad av att plocka bort den.

Om du föreläggs registreringsbesiktning och hojen är helfordonsgodkänd, så måste den vara i originalskick på registreringsbesiktningen.

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
När jag åkte på en regbesiktning förra året så kollade dom bara så att nummret på avgassystemet stämde med det som skulle vara på hojjen sen så var det tack å hej...men dyr som fan var det.

Kanske hade jag lite tur å fick en gubbe som inte hade helt koll, det var sjukt mycket titta i datan å sjukt lite titta på hojjen iaf.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Lånar denna tråden för en fråga..

Min hoj (från -81) har ett verkligen hemmabyggt avgas, men det var inget som besiktningsmannen la märke till eller kollade på. Nu låter den visserligen inte mer än den sannolikt gör med original, men hur ska jag tänka nu när jag letar ett nytt (som inte ytrostar vid första vattendroppen)?
Har kikat bla på några olika kompletta Marving-modeller (på wemoto.com) avsedda för min cb900
Samt en "Minizoom Muffler" hos bikeparts

Eller ska man säkra med en db-killer samtidigt? :confused:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lånar denna tråden för en fråga..

Min hoj (från -81) har ett verkligen hemmabyggt avgas, men det var inget som besiktningsmannen la märke till eller kollade på. Nu låter den visserligen inte mer än den sannolikt gör med original, men hur ska jag tänka nu när jag letar ett nytt (som inte ytrostar vid första vattendroppen)?
Har kikat bla på några olika kompletta Marving-modeller (på wemoto.com) avsedda för min cb900
Samt en "Minizoom Muffler" hos bikeparts

Eller ska man säkra med en db-killer samtidigt? :confused:

Är väl lika bra att köpa en db-killer samtidigt så är du lite garderad ifall den låter överjävlahögt? Eller ha ett tystare rör liggandes i garaget till besiktning och den dagen det (eventuellt) högljudda systemet blir lite väl påfrestande:tummenupp

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jo precis, har personligen ingen aning alls om hur mycket det får låta - hör bara konstant att de är så jäkla kinkiga :näsblod

Är väl lika bra att köpa en db-killer samtidigt så är du lite garderad ifall den låter överjävlahögt? Eller ha ett tystare rör liggandes i garaget till besiktning och den dagen det (eventuellt) högljudda systemet blir lite väl påfrestande:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år