Omvänt försäkringsbedrägeri

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Har precis skickat detta till folksam, har någon mer drabbats av detta?

"Hej,

Jag har en mc-försäkring hos er, som vid 2st tillfällen vid påställning har fått en för hög premie. Premien har ökat med 2.211kr bägge gångerna och har stått som "Tilläggspremie". Jag har bägge gångerna ringt och påtalat detta och den har då tagits bort. Att det händer en gång av misstag kan jag förstå och leva med, men när det händer upprepade gånger så blir jag upprörd och tycker det kan liknas vid försök till bedrägeri.

I 9 kap 1 § brottsbalken föreskrivs:

"Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan."

Jag vill ha en förklaring och en garanti att detta inte händer igen.

Med vänliga hälsningar

XXX"

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Vilket jävla sätt om det där är gjort med vilje. Fast det tvivlar jag på..

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
du Förvånar mig inte alls..

Fan jag bytte till salu ansvar i oktober så trillar det ner från folksam idag i brevlådan räkning på 2100 kr för försäkring på hojjen.

Ringde idiotföretaget hon sa a jag ser att du har redan försäkring hos salu.

Om du nu ser det hur fan kan dem på den avdelning som skcikar ut fakturor va så jäkla blinda att dem inte ser det....

AH blir tokig på folksam inte första gången det strular med dem:arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Vilket jävla sätt om det där är gjort med vilje. Fast det tvivlar jag på..

Nej det är förmodligen inte gjort med flit, men de har troligen något fel i sitt system. Första gången sa dom att det var för att systemet trodde jag var 29 fast jag är 30. Om så är fallet så borde det ha drabbat fler än bara mig.

Reb0

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
precis lika för mig !!! bytte till SA fick räkningar fr trygghansa 2 ggr efter det!!! fan att man ska behöva ringa å ordna upp saker hela tiden.

du Förvånar mig inte alls..

Fan jag bytte till salu ansvar i oktober så trillar det ner från folksam idag i brevlådan räkning på 2100 kr för försäkring på hojjen.

Ringde idiotföretaget hon sa a jag ser att du har redan försäkring hos salu.

Om du nu ser det hur fan kan dem på den avdelning som skcikar ut fakturor va så jäkla blinda att dem inte ser det....

AH blir tokig på folksam inte första gången det strular med dem:arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Förstår din upprördhet...
Du kan ju läsa här om vad jag blev drabbad av från Samma f-bolag förra veckan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149387&highlight=lurad+folksam
Förstår inte att dom tror att dom kan behandla oss hojåkare precis hur dom vill.
Hmm, trodde Folksam var ett "mc vänligt" bolag, med tanke på samarbetet m. SMC osv. Men ännu en gång har dom visat hur folk behandlas hos dom.
E´SÅ Besviken på FOLKSAM. :mad:

le skier

Guest
Rebel Zero...trodde att jag var ensam om detta men tydligen inte!
Autogirot har verkligen fungerat dåligt då dem fortsätter att dra 3-4 månader efter avställning.
Riktigt omständigt med alla tfn samtal för att ordna upp allting sedan!
-Ja blir så jävla lack

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Rebel Zero...trodde att jag var ensam om detta men tydligen inte!
Autogirot har verkligen fungerat dåligt då dem fortsätter att dra 3-4 månader efter avställning.
Riktigt omständigt med alla tfn samtal för att ordna upp allting sedan!
-Ja blir så jävla lack

Knalla in på din bank och be dom ta bort fullmakten för försäkringsbolaget.
På så vis kan dom inte dra några pengar längre.

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Tja, Folksam... vad kan man säga...

Erfarenheter av Folksam:

Jag hade en försäkring hos dom från våren 2005.
En av anledningarna att jag valde Folksam var att jag kunde ställa av och på
när jag ville.

I september 2005 upptäcker jag att dom har glömt/missat att jag ställt av min
hoj i 3 månader, maijlar om problemet och det löser sig så att dom sänker den fortsatta månadsavgiften.

Våren 2006 ställer jag på hojen i början på April, och sedan ungefär varannan helg fram till i juni.

Dom noterar alltid omedelbart en påställning, men missar alltid en avställning.
Ett antal mail till folksam resulterar i ingenting, jag får inget svar.

I juni har jag för det året redan betalt ca 6000 för mycket.

Sista gången jag ställde på i september, har dom helt sonika avslutat min försäkring(utan min vetskap), och när jag ställer på hojen startar dom en ny försäkring som är icke avställningsbar och dom vill att jag skall betala 15000.
Jag betalar inte och får inga svar på mina mail.
Jag ställer av hojen och byter till ett annat försäkringsbolag.
Jag har fortfarande inte fått något svar från dom.

Varje gång detta inträffat och jag faktiskt fått ett svar från Folksam har dom hänvisat till "problem med datorn" alternativt "vv har inte skickat något avställningsmeddelande till oss".

Så jag kontaktade vv och lyckades få tag på en person(har tyvärr glömt namnet) som gav intryck av att veta vad han pratade om. Han bekräftade att
det är samma system hos vv som skickar notering om påställning(Som Folksam noggrant lyckas notera varje gång) och om avställning(som Folksam noggrant missar varje gång). Det verkar ju ganska rimligt att det är samma system för dessa båda funktioner... men vad vet jag, jag har ju bara arbetat med datasystem de senaste 15 åren....

/p

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Förstår din upprördhet...
Du kan ju läsa här om vad jag blev drabbad av från Samma f-bolag förra veckan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149387&highlight=lurad+folksam
... :mad:

Samma sak hände mig för ett par veckor sen. Ringde för att få ett pris på SMC-försäkringen. Fick prata med en snubbe, som glatt meddelade att helförskringen med SMC skulle gå på 48000:-/år... Det är ju ingen större skillnad mot den vanliga sa jag, och han sa glatt att det inte var någon större skillnad på den.

Tänkte att det kan inte vara möjligt och ringde upp dagen efter och fick prata med en brud den gången... Då gick försäkringen på 20000:-/år...

Och det hände förra året, med samma bolag, men med frågan om försäkringen gäller på bana eller inte. Den ena sa tvärt nej, har aldrig gällt, den andra sa att så länge man inte tävlar så är det ok.

Börjar bli ruskigt trött på det här nu...

(Sorry för att jag lånade din tråd lite :) )
Peace! :yoparty

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Samma sak hände mig för ett par veckor sen. Ringde för att få ett pris på SMC-försäkringen. Fick prata med en snubbe, som glatt meddelade att helförskringen med SMC skulle gå på 48000:-/år... Det är ju ingen större skillnad mot den vanliga sa jag, och han sa glatt att det inte var någon större skillnad på den.

Tänkte att det kan inte vara möjligt och ringde upp dagen efter och fick prata med en brud den gången... Då gick försäkringen på 20000:-/år...

Och det hände förra året, med samma bolag, men med frågan om försäkringen gäller på bana eller inte. Den ena sa tvärt nej, har aldrig gällt, den andra sa att så länge man inte tävlar så är det ok.

Börjar bli ruskigt trött på det här nu...

(Sorry för att jag lånade din tråd lite :) )
Peace! :yoparty

Jag har personligen inte haft några som helst problem med folksam. Allt har fungerat klanderfritt. Ruskigt bra support om jag undrat över något.

Första priset du fick kan ha varit den traditionella smc-rabatten. brukar vara 10% om jag inte missminner mig.
Tyvärr så är det inte alla i deras kundtjänst som kan motorcyklar. Precis som de har personal som inte kan allt om hundar eller katter. Det kan vara en av förklaringarna till att det blir fel.

Om vi nu tittar tillbaka mot förra året när smc-försäkringen med krav på avancerad utbildning infördes så var det bara några få som var berättigade till denna. Dessa var vi som är instruktörer. Hört en siffra på totalt 250st som har haft denna försäkring det gångna året.
Vad säger då detta?
Jo den stora anstormningen angående smc-föräkringen med krav på utbildning har kommit nu i vår. Dvs många i Folksams kundtjänst har troligtvis enbart hört talas om denna försäkring för ett år sedan.. Än mindre haft någon kund som tecknat den... först nu..

Så jag kan förstå att misstag kan begås.

När det gäller banåkning med försäkring så finns det massor att läsa i rätt forumsdel här på forumet.
Vad som gäller regleras av två lagar.

TSL (trafikskadelagen) och MTFL (Lagen om motortävlinsförsäkring)

Står SMC som arrangör för en fortbildning gäller trafikskadelagen, trafikförsäkringen och vagnskadeförsäkringen med normal självrisk. Försäkringsbolagen har stort förtroende för SMC och dess
arbete med fortbildning vilket gör att våra fortbildningar är godkända.

INGEN i hela Sverige vet om Trafikskadelagen verkligen gäller eller inte gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Det beror på att det inte har varit ett enda ärende i domstol som skapat prejudikat. Trots detta finns det väldigt många som försöker sig på att tolka TSL, några gör det bättre och andra sämre. Här är SMCs tolkning av TSL.

En sak är helt klar, om inte TSL gäller så gäller MTFL. Däremellan finns ingen gråzon. MTFL kräver av arrangören att arrangören skall teckna en Motortävlingsförsäkring.

I Trafikskadelagen står att TSL ej gäller för ”motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde”. Om du åker dit med bil och släp där motorcykeln står på släpet och skall vara med på en träning gäller alltså TSL för bilen men inte för motorcykeln trots att båda fordonen är på samma plats.
Det är alltså avsikten med fordonet som är det intressanta. Det som också är intressant är att området måste vara inhägnat. Det räcker alltså inte med att det är ett tävlingsområde.

Om det smäller på ett inhägnat tävlingsområde finns det två stora skillnader. Om man anser att TSL gäller så regleras skadan precis som om det var ute i trafiken, dvs den vållande betalar och ersättningsnivåerna är väldigt förmånliga. Om man inte anser att TSL gäller tar alltså MTFL över och då finns det ingen möjlighet till vållande utan alla kör på egen risk. Blir du påkörd av någon kan du alltså inte få ersättning av den personen utan får betala dina skador själv. Ytterligare en sak att tänka på är att gäller inte TSL gäller inte heller din trafikförsäkring och då är det väldigt viktigt att du har en egen gällande olycksfallsförsäkring annars står du utan ersättning vid olycka vilket kan bli riktigt tråkigt.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Perfekt ifall skitpapperet har tagit slut :arsele

Jag tror att det är alldeles för glatt faktiskt.. :bajspåpungen

Vi kunde kanske skapa en FBtråd förresten (om det inte redan finns?), där folk berättar om sina negativa samt positiva erfarenheter från olika försäkringsbolag. Många här verkar vara lite missnöjda med Folksam, jag med fl. är rätt missnöjda med Länsförsäkringar (åtminstone Halland), men hur är det med dom andra bolagen?

Last edited:

Modde

KLUBBLÖS
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
en svart fågel
... Liknande sak hände mig... fast med hemförsäkringen... fick säga upp den 3 ggr (1 av fackförbundet o 2 av mig)innan räkningarna sluta trilla ner i brevlådan...

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Svar från folksam:

"Hej !

Det verkar som det gått troll i din försäkring. Vid varje påställning ändras din ålder vilket resulterat i den högre premien. Jag tror dessvärre att det kommer att bli samma fel nästa gång du ställer av och på fordonet.
Därför kommer jag att ha denna på bevakning och göra ett nytt avtal från din huvudförfallodag som är 2007-07-07. Du kommer alltså att få ett nytt försäkringsnummer from då.

Beklagar det som hänt. Men i och med det nya avtalet bör detta fel inte uppstå igen.

Med vänlig hälsning
Folksam"

Man kan ju bli galen för mindre!

Edit: Mitt svar:

"Hej,

Det kan inte vara meningen att jag skall behöva hålla koll på att era system fungerar.Det skapar en känsla av osäkerhet och det i sin tur gör att jag måste spendera en massa tid på att kontrolera att ni gör rätt och sedan kontakta er för att få det ordnat.
Varken min eller er tid är gratis och jag förväntar mig någon form av kompensation för era misstag.

Sedan kan man ju undra:

1. Det är ju med stor sannolikhet inte bara jag som drabbas.
2. Vad är det mer som inte fungerar?
3. Drar ni rätt summa varje månad?
4. Registreras min avställning på rätt datum?

Om möjligt så tar jag gärna denna diskussion med någon på chefsnivå."

Reb0

Last edited:

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Fick 200:- i presentkort på ok/q8.... som kompensation.

Mitt förslag var att kompensera mig med lika mycket som dom hade försökt blåsa mig på. Men det tyckte dom var på tok för mycket... :va

Reb0

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...