Omvandla intern 3,5 SATA till Extern disk?!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Okaj, nu ska alltså den stationära datorn avvecklas helt och hållet.
Det sitter en massa diskar i den och innan jag skänker den till min syster så tänkte jag tanka över allt vettigt till en av diskarna (3,5" SATA). Denna disk tänkte jag sedan montera i ett löst chassi för att använda den som en extern disk.

Fråga 1
Vad ska jag tänka på vid köp av chassi. Vad jag förstår så kommer jag inte ifrån strömförsörjningen. Är det av stor vikt att chassit är väl ventilerat? Ska det vara fläkt i chassit? Eller är det bara att köpa ett man tycker är snyggt? Den kommer till och från ligga inkopplad på routern i nätverket.

Fråga 2
När väl disken är fullproppad och överflyttad i chassit. När jag då pluggar in den till den bärbara datorn. Kommer disken att hittas eller kommer datorn vilja formatera disken innan den blir synlig?
Eller krävs denna formateringen endast på helt nya diskar?
Tror jag vet svaret, men vill vara helt säker så datan inte går förlorad.

MVH
KaliZ

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Ska du ha endast ett chassi med nätagg+hårddisk? inget moderkort?
Så ska du trycka i SATA kabeln i routerdatorn lite då och då, eller ska du ha ett moderkort i "nya" burken och ansluta till routern via nätverket?
Eller har du en SATA ingång på den bärbara som du ska ploppa in den i? (vilket det låter som på fråga 2).

1. Chassifläkt klarar du dig utan, nätagget har sin egen fläkt och hårdisken går inte varm för att du saknar en.

2. Det beror på vad du kör för operativsystem på bärbara datorn och vad för filsystem det är på den externa disken. Är den bärbara nyare än datorn den externa disken satt i lär det inte vara ngt problem (jag antar att du kör win).

3. Lägg ner projektet och köp en riktig extern disk tex http://www.dustinhome.se/pd_5010185799.aspx och flytta över allt på innan du avvecklar den stationära så kommer du både billigare och smidigare undan.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ska du ha endast ett chassi med nätagg+hårddisk? inget moderkort?
Så ska du trycka i SATA kabeln i routerdatorn lite då och då, eller ska du ha ett moderkort i "nya" burken och ansluta till routern via nätverket?
Eller har du en SATA ingång på den bärbara som du ska ploppa in den i? (vilket det låter som på fråga 2).

1. Chassifläkt klarar du dig utan, nätagget har sin egen fläkt och hårdisken går inte varm för att du saknar en.

2. Det beror på vad du kör för operativsystem på bärbara datorn och vad för filsystem det är på den externa disken. Är den bärbara nyare än datorn den externa disken satt i lär det inte vara ngt problem (jag antar att du kör win).

3. Lägg ner projektet och köp en riktig extern disk tex http://www.dustinhome.se/pd_5010185799.aspx och flytta över allt på innan du avvecklar den stationära så kommer du både billigare och smidigare undan.

Tjenna!

Nu blev det nog ett missförstånd. Det jag menar med chassi är egentligen hårddisk-kabinett. Dvs jag plockar ur en av min 3,5" diskar ur datorn och sätter den i en kabinett. Disken har i nuläget filformatet NTFS och den bärbara datorn som ska vara mottagare av disk+kabinett har win 7.
Att jag blandade in routern är att jag har en router med USB ingång för extern disk. Kopplar jag in en disk där så blir disken tillgänglig inom det trådlösa nätverket.

Så frågan är egentligen. 3,5" NTFS disk med en massa data ska ur datorn och monteras i en kabinett. Därefter ska jag plugga i kabinetten i min bärbara dator med win7. Kommer då win7 vilja formatera disken innan eller kommer disken vara synlig som vilken disk som helst?

MVH
KaliZ

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tjenna!

Nu blev det nog ett missförstånd. Det jag menar med chassi är egentligen hårddisk-kabinett. Dvs jag plockar ur en av min 3,5" diskar ur datorn och sätter den i en kabinett. Disken har i nuläget filformatet NTFS och den bärbara datorn som ska vara mottagare av disk+kabinett har win 7.
Att jag blandade in routern är att jag har en router med USB ingång för extern disk. Kopplar jag in en disk där så blir disken tillgänglig inom det trådlösa nätverket.

Så frågan är egentligen. 3,5" NTFS disk med en massa data ska ur datorn och monteras i en kabinett. Därefter ska jag plugga i kabinetten i min bärbara dator med win7. Kommer då win7 vilja formatera disken innan eller kommer disken vara synlig som vilken disk som helst?

MVH
KaliZ
Disken "dyker upp" utan formatering..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag köpte en lös adapter där jag kan trycka in vilka diskar jag vill och sedan kolla vad jag har på dom och ta igen skit jag vill ha kvar (alltså samma sak som du efterfågar, men ingen låda att stoppa disken i) för att kunna rädda data innan jag skrotade diskarna, då dyker diskarna upp som en extern disk utan att man gör något annat, både i Win och i Linux.

När jag har tagit igen det jag ska så formaterar jag diskarna och sedan destruerar jag dom rent mekaniskt, det går säkert att återskapa data från dom ändå, men det är jag inte orolig för, så länge inte en scriptkid kan ansluta dom lika enkelt som jag gjorde och köra recoveryprogram på dom.

Större hemligheter har inte jag.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Gjorde den omvända operationen, så har ett kabinett med alla tillbehör liggandes för en överkomlig slant.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA