Omvandlare 220v>12v

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hej

Igår slog det mig när jag höll på att felsöka MC:n(elfel) att man skulle koppla in hojen i vägguttaget istället för att köra slut på batteriet. Kopplade in en laddare över polerna när det var inkopplat men det vart inte bättre.

Så nu till min fråga. Finns det någon slags dosa man sätter i eluttaget, med två kontakter att koppla in på plus och minus i hojen, så man kan koppla ur batteriet?

Ska till Biltema idag och har letat där men inte hittat något.

37-707_l.jpg

Funkar det om man skiter i batteriet och kopplar in den här rakt in i hojen?

Den är ju på 4,5amp, räcker väl inte till att starta hojen men kanske att ha halvljuset tänt. Köp en riktig billaddare typ: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=134452

Den är ju iaf på 700w

Den där var iofs på 190w. 800 spänn är för dyrt. Tänkte om det fanns nån liten dosa. Men det verkar inte finnas:(
EDIT: Vad sägs om ett nätaggregat från en gammal dator? De ligger väl på typ 350w. Sen om man kan strypa ner det till 12v oxå men det är väl bara köpa ett motstånd?

EDIT2: Ohms lag nån? http://faktabanken.nu/ohm.htm

Last edited:
Ta en bilbatteriladdare (som klarar att ge hyfsat mycket ström, men lika mycket som maxförbrukningen krävs inte) och koppla på batteriet medan det sitter i hojen. Stäng av den när du stänger av hojen = det inte behövs mycket ström längre.

Ctek XS7000 kan du använda i supply läge då ger den 13,5 volt hela tiden. Dock inte kortslutningssäker i det läget.

Mats

Ctek XS7000 kan du använda i supply läge då ger den 13,5 volt hela tiden. Dock inte kortslutningssäker i det läget.

Mats

Okej, dock är den väldigt dyr också. Jag är ju fattig student :(. Men jag förstår att denna omvandlare inte ser ut på så sätt jag trodde, och priset ser inte heller ut på så sätt jag trodde :(

Den där var iofs på 190w. 800 spänn är för dyrt. Tänkte om det fanns nån liten dosa. Men det verkar inte finnas:(
EDIT: Vad sägs om ett nätaggregat från en gammal dator? De ligger väl på typ 350w. Sen om man kan strypa ner det till 12v oxå men det är väl bara köpa ett motstånd?

EDIT2: Ohms lag nån? http://faktabanken.nu/ohm.htm

Att ett nätagg kan leverera 350w betyder inte att det kan leverera det konstant, vanligtvis anges effekten i peak. Dessutom är det totalen, ett nätagg levererar ju massa olika spänningar, 12v linan klarar definitivt inte 350w.

Varning för att använda vanliga batteriladdare utan batteri. De ger redan med batteri överspänning för att strömmen ska gå åt rätt håll och utan belastning kan det bli farligt höga spänningar!

Köp ett fritidsbatteri för ett par hundralappar detta kan du mala länge på innan det tar slut sedan är det bara att ladda upp med en enkel batteriladdare igen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick