onödig tråd kan en del tycka..

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
men det skiter jag i.

nu är det som så att : jag har nu "kört in" min rg -87 utan att överstiga 5000varv (tips från lokala mc-gubben). & så idag när jag skulle ut & gasa så visade det sej att jag inte fick gasa nå mer än 6000varv. där börjar den blöddra & jävlas.. blir ännu värre om man ger den "chåk" (vilket jag misstänkte men var tvungen att pröva)
min tanke är alltså att den får för mkt soppa.

är jag på rätt väg, eller ute & cyklar i skogen?? :3freak

seriös tråd! inte en massa spam! :fatta!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
granath_ skrev:
men det skiter jag i.

nu är det som så att : jag har nu "kört in" min rg -87 utan att överstiga 5000varv (tips från lokala mc-gubben). & så idag när jag skulle ut & gasa så visade det sej att jag inte fick gasa nå mer än 6000varv. där börjar den blöddra & jävlas.. blir ännu värre om man ger den "chåk" (vilket jag misstänkte men var tvungen att pröva)
min tanke är alltså att den får för mkt soppa.

är jag på rätt väg, eller ute & cyklar i skogen?? :3freak

seriös tråd! inte en massa spam! :fatta!

Eller så har den sotat igen eftersom du "sur" kört den. Jag vet inte hur långt du har kört så. Annars kan det bli att det bildas som en ring strax under topplocket på cylindervägarna med oförbränd olja/bensin blandning.

Vad händer om du härdar den lite då? :7peta
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
granath_ skrev:
men det skiter jag i.

nu är det som så att : jag har nu "kört in" min rg -87 utan att överstiga 5000varv (tips från lokala mc-gubben). & så idag när jag skulle ut & gasa så visade det sej att jag inte fick gasa nå mer än 6000varv. där börjar den blöddra & jävlas.. blir ännu värre om man ger den "chåk" (vilket jag misstänkte men var tvungen att pröva)
min tanke är alltså att den får för mkt soppa.

är jag på rätt väg, eller ute & cyklar i skogen?? :3freak

seriös tråd! inte en massa spam! :fatta!

Var bestyckningen bra innan du bytade kolv?
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
AndersJohansson skrev:
Eller så har den sotat igen eftersom du "sur" kört den. Jag vet inte hur långt du har kört så. Annars kan det bli att det bildas som en ring strax under topplocket på cylindervägarna med oförbränd olja/bensin blandning.

Vad händer om du härdar den lite då? :7peta

glömmde skriva en sak. om man varvar den på ganska låga växlar så man får upp varven mot 7-8000 varv så går den som en klocka.
det är jusst på 4,5,6, den inte orkar (får förmodligen för mkt soppa vid gas-pådrag) varva förbi 6000varv. nånting skummt är det. men ska ut & pilla lite på nålen & titta lite allmänt sen få se om det hjälper.

bestyckningen var fel innan, därför den skar. större munstycke nu. därför jag misstänker för mkt soppa oxå.

ursäkta ett otydligt första inlägg. :brinnerup
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
granath_ skrev:
glömmde skriva en sak. om man varvar den på ganska låga växlar så man får upp varven mot 7-8000 varv så går den som en klocka.
det är jusst på 4,5,6, den inte orkar (får förmodligen för mkt soppa vid gas-pådrag) varva förbi 6000varv. nånting skummt är det. men ska ut & pilla lite på nålen & titta lite allmänt sen få se om det hjälper.

bestyckningen var fel innan, därför den skar. större munstycke nu. därför jag misstänker för mkt soppa oxå.

ursäkta ett otydligt första inlägg. :brinnerup

Då blev det lite klarare. Men om det känns som en svack innan det drar iväg så är mina erfarenheter anntingen för litet munstycke / smyg luft eller att avgasporten fastnat i öppet läge.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
AndersJohansson skrev:
Då blev det lite klarare. Men om det känns som en svack innan det drar iväg så är mina erfarenheter anntingen för litet munstycke / smyg luft eller att avgasporten fastnat i öppet läge.

nopp. det är det att den börjar blöddra.
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Testa att sänka ner bränslenålen till max.
Annars byt till mindre munstycke.

Måste vara munstycket helt enkelt.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
granath_ skrev:
nopp. det är det att den börjar blöddra.

Men när den börjar bluddra tryck på dödaren då och skruva av stiftet och kolla färgen, är det så den gär för fett lär det ju vara helt svart.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Allround skrev:
Testa att sänka ner bränslenålen till max.
Annars byt till mindre munstycke.

Måste vara munstycket helt enkelt.

skulle tro det va. ska fixa lite grejs imorrn. orkade inte idag.

helt tappad på motorer är jag inte. tänkte bara slänga upp en tråd & få se vvad ni trodde :gnissla :rolleyes:
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
granath_ skrev:
skulle tro det va. ska fixa lite grejs imorrn. orkade inte idag.

helt tappad på motorer är jag inte. tänkte bara slänga upp en tråd & få se vvad ni trodde :gnissla :rolleyes:

Alså nålen lär inte ha så stor inverkan om den HELT stannar och inte kommer över dom varven alls, bluddrar det så mycket låter det ju mer som för stort munstycke. Nåen ställer du sen när den iaf går hyffsat.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
granath_ skrev:
skulle tro det va. ska fixa lite grejs imorrn. orkade inte idag.

helt tappad på motorer är jag inte. tänkte bara slänga upp en tråd & få se vvad ni trodde :gnissla :rolleyes:


Leta upp en avgasmätare å mät avgaserna... :tummenupp

nä, du ska nog bestycka om den lite försiktigt.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Fluxir skrev:
Leta upp en avgasmätare å mät avgaserna... :tummenupp

nä, du ska nog bestycka om den lite försiktigt.

ja, det där med avgasmätarn lät bra. vart får man tag i en sån? ;) :hihi

närå, men orka bestycka om igen. går ju fint på alla varv förutom 6000, när man väl kommer över det går den ju som en klocka igen. :gnissla

aja, tack för tips & ideer ska väl ut & pilla nån dag när det är fint väder, nu äre ju regn så idag blire cykla till skolan :död :4skrika :huvet
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
granath_ skrev:
ja, det där med avgasmätarn lät bra. vart får man tag i en sån? ;) :hihi

närå, men orka bestycka om igen. går ju fint på alla varv förutom 6000, när man väl kommer över det går den ju som en klocka igen. :gnissla

aja, tack för tips & ideer ska väl ut & pilla nån dag när det är fint väder, nu äre ju regn så idag blire cykla till skolan :död :4skrika :huvet
du menar att felet i övre delen av tråden inte är kvar.. att den inte orkar på högre växlar...
Jag har själv kört in min maskin nu och bytt till större munstycke.. den orkar inte varva något vid 6 på höga växlar 4, 5 och 6.. men om jag växlar ner och varvar upp så går det jättefint.. jag misstänkte även i mitt fall för mycket bränsle..

Föresten.. varför inte varva över 5k under inkörning?.. det skulle jag vilja kalla att segdra!. man ska ju ligga där hojen slipper belastas. i mitt fall mellan 6-8k. Växla ofta.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
philsson skrev:
du menar att felet i övre delen av tråden inte är kvar.. att den inte orkar på högre växlar...
Jag har själv kört in min maskin nu och bytt till större munstycke.. den orkar inte varva något vid 6 på höga växlar 4, 5 och 6.. men om jag växlar ner och varvar upp så går det jättefint.. jag misstänkte även i mitt fall för mycket bränsle..

Föresten.. varför inte varva över 5k under inkörning?.. det skulle jag vilja kalla att segdra!. man ska ju ligga där hojen slipper belastas. i mitt fall mellan 6-8k. Växla ofta.

jasså, låter som samma problem då? fick du ordning på din? :)
vet inte en gubbe som sa det, för att låta delarna vänja sej med varandra. inte bara ny kolv utan helrenoverad motor mm. då kör jag hellre lungt i några mil.

den bluddrar & sånt på nästan alla växlar, & det blir värre vid gaspådrag så det är förmodligen för mkt soppa . får se vad som händer :)
 

Doorn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Onsala
Hoj
Peugeot (+ kawasaki )
Kör inte in!!!

Man ska aldrig köra in!!! En erfaren mekaniker säger att allt sätter sig på plats om man gasar på från början! Man skall dock byta olja efter 4 min då har all lös metall spån lossnat från sakerna cylinder, kolv mm.
Den får oxå mer effekt och den blit piggare om man skiter i inkörning, gäller 4 taktare!!!


Jag lovar kör inte in!!! Motorcyklarna som man får testa i affären gå 10% bätttre alltså, fortare, mer på hugget än dom som har körts in!!
Leta efter en snubbe kallad "Motoman" han vet allt!!! Ett tips så att era motorcyklar blir bättre än grannens!!!

Tacka mig för detta...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
granath_ skrev:
jasså, låter som samma problem då? fick du ordning på din? :)
vet inte en gubbe som sa det, för att låta delarna vänja sej med varandra. inte bara ny kolv utan helrenoverad motor mm. då kör jag hellre lungt i några mil.

den bluddrar & sånt på nästan alla växlar, & det blir värre vid gaspådrag så det är förmodligen för mkt soppa . får se vad som händer :)
samma fel som för mig då... men alltså om du kör in motorn på under 5k varv så segdrar du.. det är INTE bra!!.. man ska inte belasta motorn så mycket.. den skiter ju ner sig för att ge nån effekt på under 5k.. så motorn tar ju nästan mer skada skulle jag vilja påstå en om du hade varvat lite fint sådär 6-8k..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Doorn skrev:
Man ska aldrig köra in!!! En erfaren mekaniker säger att allt sätter sig på plats om man gasar på från början! Man skall dock byta olja efter 4 min då har all lös metall spån lossnat från sakerna cylinder, kolv mm.
Den får oxå mer effekt och den blit piggare om man skiter i inkörning, gäller 4 taktare!!!


Jag lovar kör inte in!!! Motorcyklarna som man får testa i affären gå 10% bätttre alltså, fortare, mer på hugget än dom som har körts in!!
Leta efter en snubbe kallad "Motoman" han vet allt!!! Ett tips så att era motorcyklar blir bättre än grannens!!!

Tacka mig för detta...
Jo den presterar bättre än om man kör in.. men man riskerar värmenypning och det är ju det man inte vill få!.
 

Solid snake

Guest
Doorn skrev:
Man ska aldrig köra in!!! En erfaren mekaniker säger att allt sätter sig på plats om man gasar på från början! Man skall dock byta olja efter 4 min då har all lös metall spån lossnat från sakerna cylinder, kolv mm.
Den får oxå mer effekt och den blit piggare om man skiter i inkörning, gäller 4 taktare!!!!!!

En tvåtakt kör man inte in hårt som fan, men nu sa du ju att det gällde 4 takt så.

Doorn skrev:
Leta efter en snubbe kallad "Motoman" han vet allt!!!

Ska fråga honom om meningen med livet då.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top