Onda handleder!

Solid snake

Guest
Lantis skrev:
2201490 Finns på tex Interport. Där köpte jag i samma syfte för 1½ år sedan. Vet ej vad de heter.
Hand grip blablabla, köpte idag, var på Intersport - slut, The stadium - slut, Team sportia - hade, men fi fasen vad hård den är, gör fan ont att använda den.

Hoppas det går bort efter ett par dagar.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Någon rekommenderade att träna upp muskulaturen. Någon ville att du skulle byta hoj till en med mer vilsam ställning. Är mer inne på det sistnämnda. Beroende på vad du gör om dagarna samt ålder, finns det något som kallas "Karpaltunnelsyndrom". Inget kul. Sedan är det även av största vikt hur länge du sitter vid datorn?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Mr Helmut skrev:
2200859 När jag inte kör motorcykel försöker jag numera linda handlederna (värst på högre handleden) har ont när jag belastar dom tex lyfta mjölkförpackning eller liknade sak.

Hade samma sak förra året men läkaren trodde bara jag överansträngt handlederna vid mc körning och ville inte bry sig mer.

Fler som har problem och kan dela med sig med tips och hur man kan avbelasta dom bättre eller huskurer som kan få en att må bättre?

tror inte större armar hjälper men ett tips är att inte hålla så hårt i styret.. spänna armarna under hela körningen ger smärta i längden.

känner en mc killes som har så smala armar att man är rädd att titta på honom för att dom kan gå sönder.. ändå värkar han inte klaga på smärta i handleder eller armar.. så håll inte så hårt i styret

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mr Helmut skrev:
2200859 När jag inte kör motorcykel försöker jag numera linda handlederna (värst på högre handleden) har ont när jag belastar dom tex lyfta mjölkförpackning eller liknade sak.

Hade samma sak förra året men läkaren trodde bara jag överansträngt handlederna vid mc körning och ville inte bry sig mer.

Fler som har problem och kan dela med sig med tips och hur man kan avbelasta dom bättre eller huskurer som kan få en att må bättre?

Gör du några upprepade moment i arbete el dyl? El så har du spännt dig vid körning, men då brukar det vara mer som träningsvärk. Låter som muskelinflammation el liknande :va Brukar själv få varje vinter lite ont i armar och har fått ont i handleder då jag klippt mycket med plåtsax, men har varit muskelinflammationer, men det blir alltid värre på vintrarna för min del då det "blommar" upp, har även utomhusarbete som inte direkt förbättrar detta.

Går säkert att få träningsprogram av läkare, jag fick då jag hade i armarna och det fungerade i alla fall.

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
Rätt intressant att flera här på sporthoj.com vittnar om detta problem. Vi kör ju hojjar som är konstruerade för att ligga på fartvinden i 200-300 och eftersom vi inte alla kanske kör så till vardags hamnar ju vikten mer på handlederna är konstruktörerna tänkt. På SMCs kurser påtalas att man skall flytta bort tyngd från styret, räta på ryggen en aning och använda låren (framför allt när man stannar). Möjligen skulle den som har problem med detta kunna prova höja styret en aning, se figur .......... :bow

Last edited:

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Upp med händerna...

Surikaten skrev:
2203029 Rätt intressant att flera här på sporthoj.com vittnar om detta problem. Vi kör ju hojjar som är konstruerade för att ligga på fartvinden i 200-300 och eftersom vi inte alla kanske kör så till vardags hamnar ju vikten mer på handlederna är konstruktörerna tänkt. På SMCs kurser påtalas att man skall flytta bort tyngd från styret, räta på ryggen en aning och använda låren (framför allt när man stannar). Möjligen skulle den som har problem med detta kunna prova höja styret en aning, se figur .......... :bow

Ett sånt här styre kanske hjälper mot onda handleder (och ryggont) :banana

Bifogat

• Aphängare.jpg
    Aphängare.jpg
    13.7 KB · Visningar: 297

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Finns en liten tjofräs man kan köpa att fästa på handtaget. Den gör att du vilar hela handen i den, den ger stöd till handleden & du behöver inte hålla så hårt runt handtaget. Kallas för Throttle Rocker, eller helt enkelt gasstöd. Kostar 169:- på Lelles Mc, men de lär ju ha dem i andra butiker med.

Good Luck!!

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Sheeet vilka winers de finns, är ni inte riktiga karlar som aldrig går till sjukan lr? Ja trodde hojjåkare var tuffa ( ironi ) :va

Som många sagt det går över... Allmän träning av kroppen gör ju att man klarar mer än en soffpotatis..

Finns handledsskydd för styrketräning ( bänk ) som man kan köpa på team sportia å dylikt. Som ger extra stöd och tar bort en del av belastningen från handleden. Prova med sånna de kanske hjälper även för detta?

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
matte_mannen skrev:
2201111 Hade samma problem som dig förra året. Lösningen stavas: F-I-G-H-T-E-R
Har du möjligtvis en bror som kör CBR400?
Körde upp samtidigt som honom isf.

Mr Helmut skrev:
2201347 Va iväg och köpte en nu. Jävlar vilken kraft :3freak
Powerball is tha shit!

Ullis skrev:
2203078 Finns en liten tjofräs man kan köpa att fästa på handtaget.
Har också funderat på en sån till mc-semestern :)
BUHDTRRT.jpg

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Onda handleder

Brukar med få onda handleder, men det gäller mest i början av sesongen sedan avtar det undan för undan. Försök att inte hålla så hårt i styret och slappna av . Men annars så är det nog träning som gäller eller kör fortare så att kroppen avlastar handlederna :hihi

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tarmac skrev:
2203310 Har du möjligtvis en bror som kör CBR400?
Körde upp samtidigt som honom isf.

Powerball is tha shit!

Har också funderat på en sån till mc-semestern :)

Sån grej kanske funkar men ser ut att kunna vara ivägen om man skulle vilja gasa lite. Men det är väll som någon skrev att det blir ju mindre belastning när man tex åker landsväg istället för 50 vägar inne i stan. Nu pendlar jag varje dag med motorcykeln.

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Har oxå problem med onda handleder och dessutom ond rygg vid vanlig gatåkning. Den roligaste och lättaste medicinen är aktiv körning, tex banåkning. Efter en dag på banan lider jag endast av träningsvärk. :tummenupp

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Cbr 900
Solid snake skrev:
2202526 Hand grip blablabla, köpte idag, var på Intersport - slut, The stadium - slut, Team sportia - hade, men fi fasen vad hård den är, gör fan ont att använda den.

Hoppas det går bort efter ett par dagar.

Grippers. Finns t.ex. på www.ironmind.com
CoC som många verkar gilla.

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Mr Helmut skrev:
2201347 Va iväg och köpte en nu. Jävlar vilken kraft :3freak

Kul att man kunde hjälpa! Köpte du en med varvräknare på? Världsrekordet ligger förnärvarande på ~16500rpm! :3freak

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV Mille -99
RR_Jonas skrev:
2207943 Kul att man kunde hjälpa! Köpte du en med varvräknare på? Världsrekordet ligger förnärvarande på ~16500rpm! :3freak

har tar Akis världsrekordet

så det är bara att träna :)

jag kan bara tillägga att min inte låter sådär :rolleyes:, iofs har jag ingen varvräknare på min men jag är nog knappt över 10K.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
RR_Jonas skrev:
2207943 Kul att man kunde hjälpa! Köpte du en med varvräknare på? Världsrekordet ligger förnärvarande på ~16500rpm! :3freak

Jo det blev en med varvräknare. Dock kommer jag aldrig nå 16500 :3freak

Mina handleder värker inte alls på samma sätt nu längre :tummenupp Har kört ganska mycket med den där bollen nu:)

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Prova köra med svettband. Ibland blir det ju "korsdrag" in mellan handsken och stället. Man blir kall och om man inte stretchar så får man ju inflammationer och annat knas. Som sagt prova med svettband det underlättar för mig.

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Det mesta är redan sagt, men vill bara göra ett litet tillägg.
Underarmsträning med "fjädergrepp" gör susen. Bästa är att börja med en svagare variant. Har för mig att jag köpte mina på team sportia där det finns två olika hårdheter.

Ett annat mycket bra tips (är gammal cyklist) är att vinkla ner både kopplings och bromshandtaget. De skall ligga i ungefär samma linje som armar. Detta kommer garanterat att göra stor skillnad.

Lycka till

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tokmaa skrev:
2208129 Prova köra med svettband. Ibland blir det ju "korsdrag" in mellan handsken och stället. Man blir kall och om man inte stretchar så får man ju inflammationer och annat knas. Som sagt prova med svettband det underlättar för mig.

Får inte plats med det så jag kör slimmat ställ. Har handskar som går upp ordentligt över stället så det blir inget blås på handlederna för mig. Dock tränar jag med gyrobollen varje dag och försöker lyfta upp överkroppen mer med ryggen och benen mot tanken. Har för tillfället inte alls ont :tummenupp

Besten skrev:
2208168 Det mesta är redan sagt, men vill bara göra ett litet tillägg.
Underarmsträning med "fjädergrepp" gör susen. Bästa är att börja med en svagare variant. Har för mig att jag köpte mina på team sportia där det finns två olika hårdheter.

Ett annat mycket bra tips (är gammal cyklist) är att vinkla ner både kopplings och bromshandtaget. De skall ligga i ungefär samma linje som armar. Detta kommer garanterat att göra stor skillnad.

Lycka till

Tänkte på det igår då jag körde, dom sitter i rak linje med armen då jag kör om jag lägger fingrarna på ovansidan av reglagen.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Kan oxå bero på att senorna, som löper i en senskida genom handleden, svullnar upp. Det gör inte senskidan vilket gör att det blir trångt och jävligt vilket medför smärta. Detta beror på de fina vibrationer som finns i styret. Testa med större styrändsvikter, eller byt växel så du ligger i et varvtal där det inte vibrerar så mycket, oftast en lägre växel. Denna åkomma drabbar ofta snickare. Går att operara genom att snitta upp och låta växa igen, men ingen permanent lösning.
Lycka till :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...