Jag ska läsa denna vid tillfälle, påstås vara bra och en parodi på hur allt blivit om jag minns rätt.Lär inte stå som egen titel. Sök "Sagor". Bara en kortis som går ut på att i tokarnas rike åtnjöt man mer status ju tokigare man var, mest status och makt hade stortoken.
Skillnaden mellan övervakningen i Orwells skräckscenario av den ideologi han själv ändå sympatiserade med är att de fick den tvingad på sig. Vi har istället gjort oss komplett övervakningsbara, vi t om betalar för det. Allt går naturligtvis att försvara i termer av säkerhet, smidighet, trygghetskänsla, tidsbesparing osv. Jag säger inte att allt eller ens merparten är av ondo men delar kommer ofrånkomligen att kunna användas mot oss, yttrandefrihet mm mm. Vi behöver mer övervakning i samhället, samma åtgärd som gör oss ofriare.
Bra med boktips. Måste komma ihåg denna, ligger efter i läsningen.
Jag finner ett stort nöje i att gå in på bibblan och be dem ordna fram böcker av Tino Sanandaji, Lars Åberg, Ganman osv. Särskilt den tidigare bibliotekarien var rolig. Hon kontrade med att rekommendera mig Egalias döttrar. Diskussionslysten, rapp och påläst samt min närmast ideologiska motpol. Lite svårt har de ändå med att folk läser vad de vill. Litet lantisbibliotek så mycket får beställas.
Jag är alltså en man av enkla nöjen...
Edit;
Brukar säga att det var en oangenäm upplevelse att läsa Nittonåttifyra igenkännande...första gången.
https://www.adlibris.com/se/bok/the-hills-9789188671639
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk