Jag hade ont i benhinnorna en gång efter byte till annat underlag. Jag tror att det var Löplabbet som förklarade för mig jag inte hade tillräckligt stöd i hålfötterna. När fotens insida sjönk ner för långt fick muskeln på skenbenets inre framsida jobba hårt för att hålla upp foten. Den muskeln växte för fort av ansträngningen och hinnan som omgärdar muskeln slets loss från benet där vätskefyllda inflammationer orsakade smärta.
Två blå hålfotsinlägg fick jag köpa, som jag sedan flyttade mellan alla skor jag hade när jag använde dem. Presto! Problemen borta på en vecka!
Med reservation för att jag helt missförstått de anatomiska detaljerna.
Slitas loss är att ta i.
Det finns två varianter av behinneinflamation.
Den första är riktig benhinneinflammation, där hinnan som omger själva ben-benet är inflammerad.
Den andra är idrottsskadan benhinneinflammation. Hinnan som omger muskeln på smalbenets framsida är för liten för muskeln, vilket orsakar smärta. Kan bli långvarig. Kallas även kroniskt kompartmentsyndrom.
------- -------
Behandling är som nämnts ovan vila+salva, massage, öka stegvis träningsmängden.
Har ett bra massagetips om du har någon som kan göra det på dig:
Ligg på mage, benen böjda vid knäna så att fötterna pekar upp mot taket.
Be sedan partnern att massera från vristerna och nedåt, mmmmmm.
Glöm inte att stretcha både framsidan, inre OCH yttre vadmuskeln. Många gör antingen inre eller yttre efter sin joggingtur.
Ett höftskott från min sida är att för stela bakre vadmuskel försvårar arbetet för muskeln på skenbenet eftersom de jobbar i riktning mot varandra (gastrocnemius och soleus är antagonister till tibialis).
Edit:
@Trådstartaren: Troligen har du överbelastat/rejäl träningsvärk, som i ett senare skede kan leda till idrottsskadan om du missköter det.
Last edited: