Ont i högertummen av hojåkning?

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Tummen?

Jag har ont i båda handlederna, speciellt runt knölarna på "bortsidan" närmast underarmen. Vilket inte är så konstigt eftersom jag hänger med överkroppen på händerna i en onaturlig vinkel på min @£$#¤% sporthoj som jag säljer nästa år för jag orkar fan inte med längre.

Jag är helt fucking trasig i händerna. Karpaltunnelsyndrom, vita fingrar, inflammationer i bursorna, AIDS i pekfingret, ebola i tummen.

Värst är det i högerhanden, för eftersom jag gasar med den så måste jag sitta och finlira. Vänstran kan jag i alla fall bara grabba tag med.

Och när jag skjutsar så är det förstås så listigt uttänkt att passageraren inte får grepp om tanken, så hur man än gör så får jag deras tyngd i ryggen och måste slita tag så det sprakar i senorna i handlederna vid hård inbromsning.

Det är litet mysko. Denna aerodynamiska ostbåge-ställning kanske höjer toppfarten en hel kilometer i timmen, men jag tycker att det har en negativ inverkan på styrförmågan. Det verkar inte ändamålsenligt att man skall tynga så dant påstyret när man behöver en varlig hand i kurvor och nerlägg. Skall jag kasta hojen mellan kurvor måste jag avlasta styret för att inte köra mutter, vilket betyder att jag måste sitta och dra upp mig med ryggen. Är det riktigt bra det?
 

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
K-Man skrev:
Jag har efter sommarens hårda MC-körning fått problem med högertummens led närmast handleden och handflatan. Pratade med en kollega på jobbet som kör ett sånt där amerikanskt onämnbart krom-vrak :zpy och han har också ont på exakt samma ställe som jag. Finns det fler som har ont i MC-tummen? Nån som vet vad det beror på och vad man kan göra åt saken?

Har du kollat så det inte sitter tumgas på den som på en skoter?

På MC har man vanligtvis rullgas serru! :fakta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gnällspik skrev:
Tummen?

Jag har ont i båda handlederna, speciellt runt knölarna på "bortsidan" närmast underarmen. Vilket inte är så konstigt eftersom jag hänger med överkroppen på händerna i en onaturlig vinkel på min @£$#¤% sporthoj som jag säljer nästa år för jag orkar fan inte med längre.

Jag är helt fucking trasig i händerna. Karpaltunnelsyndrom, vita fingrar, inflammationer i bursorna, AIDS i pekfingret, ebola i tummen.

Värst är det i högerhanden, för eftersom jag gasar med den så måste jag sitta och finlira. Vänstran kan jag i alla fall bara grabba tag med.

Och när jag skjutsar så är det förstås så listigt uttänkt att passageraren inte får grepp om tanken, så hur man än gör så får jag deras tyngd i ryggen och måste slita tag så det sprakar i senorna i handlederna vid hård inbromsning.

Det är litet mysko. Denna aerodynamiska ostbåge-ställning kanske höjer toppfarten en hel kilometer i timmen, men jag tycker att det har en negativ inverkan på styrförmågan. Det verkar inte ändamålsenligt att man skall tynga så dant påstyret när man behöver en varlig hand i kurvor och nerlägg. Skall jag kasta hojen mellan kurvor måste jag avlasta styret för att inte köra mutter, vilket betyder att jag måste sitta och dra upp mig med ryggen. Är det riktigt bra det?
Sportig körställning suger om man inte gasar rätt duktigt, kör man fort som f-n så lyfter fartviden överkroppen och avlastar armarna, detta brukar dock ge andra fenomen såsom Förlorus körkortus och även Vurpus enormus skrotus hojus vilket i sin tur ger Ontus i kroppus följt av biverkningar såsom Gigantus dyrtus som ofta leder till Kapputtus ekonomius .

Att köra sporthoj i laglig fart är altså medicinsk omöjlig.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gnällspik skrev:
...Denna aerodynamiska ostbåge-ställning kanske höjer toppfarten en hel kilometer i timmen, men jag tycker att det har en negativ inverkan på styrförmågan. Det verkar inte ändamålsenligt att man skall tynga så dant påstyret när man behöver en varlig hand i kurvor och nerlägg. Skall jag kasta hojen mellan kurvor måste jag avlasta styret för att inte köra mutter, vilket betyder att jag måste sitta och dra upp mig med ryggen. Är det riktigt bra det?

Ostbågeställningen fungerar alldeles utmärkt när man ska styra. Det gäller som alltid att man ska trycka på insidan av styret för att det ska hända något, du måste alltså komma ner med överkroppen så att armbågen ligger linje med styret. Då räcker det med ett lillfinger för att svänga. Just den positionen kanske inte är den bekvämaste för gatåkning men på banan fungerar det utmärkt. Att sitta upprät på en sporthoj och hänga med raka armar över styret när man ska svänga är det värsta man kan göra, då trycker man inte på insidan av styret utan på ovansidan och det ger inte mycket resultat. Det är som att ta tag i hornen på en tjur och försöka brotta ner den.

Det enda sättet för att avlasta ryggen som fungerar för mig är att lägga upp vänster armen på tanken som stöd och luta fram överkroppen. Lämpligtvis under längre turer på raka snabba vägar, enhandstyring på Bogesundsvägen rekommenderas inte. Det fungerar inte på alla hojar, t ex R6, men kan bli en riktig hojdare på andra, t ex RS 250.

Detta är dessutom ett utmärkt sätt för alla som inte tror på eller inte vet något om motstyring att se att och hur det fungerar. Med endast hörerhanden på styret och överkroppen fastlimmad mot tanken accepterar även den värsta tvivlaren det faktum att när man trycker med högerhanden på insidan av höger styrhalva styr hojen till höger och när man drar rakt bakåt med höger hand i höger styrhalva styr hojen till vänster. Sen är det på plats att utfärda en sömnvarning. I vissa extremfall, t ex ZZR600 (det hörs ju bara på namnet!), kan denna körställning bli för bekväm för att vara säker.

Det är min fasta övertygelse att sporthojar inte har något på gatan att göra, de hör hemma på banan. Ändå kör jag själv en sporthoj på gatan, varför vet jag inte. :confused:
 

Honda_Driver

Guest
Teddy skrev:
Ostbågeställningen fungerar alldeles utmärkt när man ska styra. Det gäller som alltid att man ska trycka på insidan av styret för att det ska hända något, du måste alltså komma ner med överkroppen så att armbågen ligger linje med styret. Då räcker det med ett lillfinger för att svänga. Just den positionen kanske inte är den bekvämaste för gatåkning men på banan fungerar det utmärkt. Att sitta upprät på en sporthoj och hänga med raka armar över styret när man ska svänga är det värsta man kan göra, då trycker man inte på insidan av styret utan på ovansidan och det ger inte mycket resultat. Det är som att ta tag i hornen på en tjur och försöka brotta ner den.

Det enda sättet för att avlasta ryggen som fungerar för mig är att lägga upp vänster armen på tanken som stöd och luta fram överkroppen. Lämpligtvis under längre turer på raka snabba vägar, enhandstyring på Bogesundsvägen rekommenderas inte. Det fungerar inte på alla hojar, t ex R6, men kan bli en riktig hojdare på andra, t ex RS 250.

Detta är dessutom ett utmärkt sätt för alla som inte tror på eller inte vet något om motstyring att se att och hur det fungerar. Med endast hörerhanden på styret och överkroppen fastlimmad mot tanken accepterar även den värsta tvivlaren det faktum att när man trycker med högerhanden på insidan av höger styrhalva styr hojen till höger och när man drar rakt bakåt med höger hand i höger styrhalva styr hojen till vänster. Sen är det på plats att utfärda en sömnvarning. I vissa extremfall, t ex ZZR600 (det hörs ju bara på namnet!), kan denna körställning bli för bekväm för att vara säker.

Det är min fasta övertygelse att sporthojar inte har något på gatan att göra, de hör hemma på banan. Ändå kör jag själv en sporthoj på gatan, varför vet jag inte. :confused:

jag brukar lägga armbågarna på knäna, dock ej att rekomendera om det svänger för mkt!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Man ska inte stödja sig på händerna. Det är mage och rygg som ska hålla uppe kroppen. Jag hade problem i börja av sommaren med just tumme och armbåge men sedan fick jag en del tips av ett par klubbkamrater (tack till Benkar och Totte) och det tog bara någon vecka för det att försvinna.

På kurv & broms (som jag tyvärr inte har gått) lär man få intutat i sig att armen aldrig får vara stel. Inte när man kör mc iaf...

Nu kommer jag iofs att få påhopp om att jag inte kör någon sporthoj men det är de facto inte så stor skillnad i körställning mellan Bumsen och t.ex. en Daytona som man skulle tro.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
K-Man skrev:
Jag har efter sommarens hårda MC-körning fått problem med högertummens led närmast handleden och handflatan. Pratade med en kollega på jobbet som kör ett sånt där amerikanskt onämnbart krom-vrak :zpy och han har också ont på exakt samma ställe som jag. Finns det fler som har ont i MC-tummen? Nån som vet vad det beror på och vad man kan göra åt saken?


För mig låter det, utifrån din knappa beskrivning, som att det är CMC-leden (carpometacarpalleden) som spökar d.v.s. tummens sadelled.

Inte ovanligt med smärtor i den leden orsakad av tumartros (degenerativ förändring o brosket), i ditt fall kanske orsakat av överansträngning i leden.

Du kan testa detta genom att känna om du är trycköm över leden, känner svaghet eller smärta vid pinchgrepp (pressa tummen mot pekfingret) och nykelgrepp (ser ut som det låter), eller har svårighet att föra tummen ut från pekfingret.

Mitt råd är dock att du pratar med en specialist på händer, d.v.s en handkirurg ellr arbetsterapuet.

Ortopeder ska man passa sig för, de är bra på att slå in spikar i lårben, inte att hantera finliret som händer kräver.
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
> Det är min fasta övertygelse att sporthojar inte har
> något på gatan att göra, de hör hemma på banan.
> Ändå kör jag själv en sporthoj på gatan, varför vet jag
> inte.

Tja, det är nog snarast jag som inte har på sporthojar att göra...

Jag har grubblat litet. 150 hästar är oanvändbart för mig. Jag vet bara två vägsträckor jag kan maxa ur hojen, och båda ligger på E4 där jag inte befinner mig längre.

Alla andra vägar jag trafikerar är endera så krokiga, fulla med bilar eller buckliga att jag måste fisåka. Jag har aldrig sett en gurva där jag kan gå på fullt pådrag, för oavsett begynnelsehastighet så kommer jag fara av i tangentens riktning om jag bottnar gasen på sexan. Lägre växlar gör det ännu värre, risk för att spinna loss och fara som en kaststjärna ut i grönskan. Eller snarare rätt in i ett stålräcke.

Det finns förstås enstaka raksträckor litet var stans där man kan göra en fullgasacceleration på ettan eller tvåan (och då snackar vi ju 180km/h) men vanligast är att jag även där får slå av i förtid av diverse skäl, så de sista femtio hästarna kommer aldrig till användning.

Så att ligga och skrapa asfalt i räserställning är helt enkelt mer eller mindre fysiskt omöjligt. För mig.

Jag köpte min Fireblade för att den är så in i helvete snygg. Jag kommer sakna dess bländande skönhet. Men varje gång jag tittar på den idag så får jag ont i handlederna. =(

Det får nog bli en offroadare igen till våren. =)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top