Ont i nacke/rygg efter åkning

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har exakt samma problem!:näsblod

Dom däringa convertibars ser ju nörd..intressanta ut, måste undersökas!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Som några skrivit så ska du använda bålen för att hålla dig uppe och inte hänga på styret med händerna och armarna. Gick precis en mountainbikekurs och där är det ännu mer tydligt om man brötar runt i skogen och tar alla smällar upp genom armarna = ont mellan skuldrorna. Träna bålstabilitet är mitt tips. Jag brukade mest få ont i korsryggen första tiden på säsongen men kände av ditt fenomen på mtb-läger förra helgen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
gå till en akupunktur healer för att du har säkert en muskel som knorrat ihop sig alt. köp en spikmatta så blir du som en ny person efter det!

Akupunktur healer....?
Blanda inte fantasi och verklighet!

Spikmatta må väl vara skönt men dom fick tom. ta bort alla påståenden om att det var kliniskt bevisat att dom funkade som de påstod från början!

Träna buk och rygg så skall det förhoppningsvis gå över!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Akupunktur healer....?
Blanda inte fantasi och verklighet!

Spikmatta må väl vara skönt men dom fick tom. ta bort alla påståenden om att det var kliniskt bevisat att dom funkade som de påstod från början!

Träna buk och rygg så skall det förhoppningsvis gå över!

jag menar akupunktör varav jag skrev healer för jag kom ej ihåg namnet.. spikmatta fungerar klockrent för mig 20min rygg sen så är smärtan borta, har du ens testat? inget illa menat men många har förutfattade meningar vad gäller akupunktur samt spikmattor.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Träning är ju bra men... :brinnerup

Man behöver inte vara ett muskelknippe för att njuta av 2-3 timmar på hojen utan ryggbesvär. Jag må vara ny på hoj, men problemet med värk och spänningar i nacke och rygg är jag alltför välbekant med. Ryttare har samma problem. De uppstår gärna om man inte är avslappnad i armar och axlar medan man jobbar med händerna. Mitt tips är att sänka axlarna och koppla av i axlar och armar, medan händerna sköter det de ska. Det funkar för en tant som mig, och jag är verkligen inte särskilt vältränad. Bara väl medveten om faran med att spänna sig i axlar och nacke. Stöd med knäna i tanken, sänk axlarna och känn hur du slappnar av i axlarna. Det är så skönt. :tummenupp

Att höja styret tror jag inte på. Förra året körde jag en R1100S, i år kör jag en VTR. Jag har lägre sittställning på VTRn, men avståndet mellan sits och styre passar mig bättre så att det blir mer naturligt att sänka underarmarna och slappna av i axlarna. Undrar om det kan ha något med hjulbas att göra? :va
Däremot blir det ju mer att böja upp huvudet, men det är en annan sak.

Den lägre sittställningen inbjuder till att hänga på händerna och skjuta upp axlarna. Det håller inte mina axlar för. Men om man tränar mycket på gym så kanske man blir så stark att axelmuskelaturen klarar det. :rolleyes: Jag väljer att undvika felbelastningar i den mån jag har förstånd till istället. :D

Fast vad vet jag? :) Jag är bara en otränad tant med nytt hojkort. Allt jag vet är att jag utan att få ont, lungt fixar ett par timmar på hojen. Fast det är ju en VTR och ingen riktig sportis... :död
...så glöm vad jag skrev :glömdet
 

Skrs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
GSR750 -13
Första inlägget på SH så passar på att säga hej till alla!

Jobbar som naprapat i sthlmstrakten och stöter dagligen på människor med liknande problem som TS.
Hos de flesta handlar det om en kombination av dålig hållning (ofta vid skrivbordet) och en dålig muskulatur i nacke och mellan skulderblad.
Största problemet med hållningen på MC är att när man sitter böjd över tanken måste lyfta på hakan för att inte stirra ner i tanklocket, vilket medför att det sker en stor rörlighet i basen på nacken - eller som rezz uttrycker sig "precis innan halsen startar". Prova själva! Sätt ett par fingrar i nacken och skjut fram hakan så mycket ni kan. Sitt nu så i tre dagar som TS gjorde i Norge.. smärtsamt? Ja!:död
Hur som helst! Musklerna behövs därför för att orka hålla upp nacken i rätt position när vi kör och om de är svaga eller i alla fall inte tillräckligt starka/uthålliga börjar de också smärta.:fakta

rezz, om du vill ha hjälp att få bukt med ditt problem så kan du få ett namn till en duktig kollega i Trollhättan.. PMa!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Micke™;5794125 skrev:
berodde säkert på att du utsatt nacke/rygg för drag(ja vind). det är viktigt att klä sig ordentligt när man åker hoj. man kan jämföra det med att vara ute i väldigt tunna kläder en riktigt kall dag. då kan man bli ordentligt sjuk efteråt. Gäller att förebygga. Helst på rätt sätt :tummenupp

Håller med - Drag!
Till å med varma sommardagar är det samma visa.
http://www.rukka.com/mxl-fashion/rukkawww.nsf/pages/en_mc_products.html?OpenDocument&Cat=2_4
Har i princip alltid kört med motsvarande och dom dagar jag skippat känns det direkt.

/M
 

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Speed Triple -97
Om inte heller detta hjälper utan man anser att problemen är för stora samt bestående för lång tid mellan körningarna är ett annat hojval att föredra.
Börjar tro detta. Har nu en Speed Triple och jag är ca190cm lång.. kanske inte helt bra, men vill verkligen inte byta hoj...
 

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Speed Triple -97
Slappna av och håll er uppe med underkroppen, du ska inte lägga någon tyngd på styret. Jag sitter också nära tanken, bara någon cm från tanken, gör riktigt ont ibland. Enda sättet för mig att få en avslappnad körställning. Sitter nästan i full tuck just för att inte belasta styret.

Du ska kunna luta dig framåt och bara låta armarna hänga från styret med lite böj i armvecket. De första turerna kommer göra ont då belastningen från nacken/armarna flyttat sig till ryggen. Smärtan kommer gå över efter ett tag när ryggen blivit starkare.
Bra tips!
 

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Speed Triple -97
Micke™;5794125 skrev:
berodde säkert på att du utsatt nacke/rygg för drag(ja vind). det är viktigt att klä sig ordentligt när man åker hoj. man kan jämföra det med att vara ute i väldigt tunna kläder en riktigt kall dag. då kan man bli ordentligt sjuk efteråt. Gäller att förebygga. Helst på rätt sätt :tummenupp
Osäker på detta. Kör alltid med Rukkas allväderställ samt en vindtät halskrage från Halvarsson..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu har det gått lite tid sen maj men jag slängde på ett crosstyre på min gamle fazer, 82cm brett vill jag minnas och fick vårdslöst ont mellan skulderbladen.
När jag bytt runt och fått tag på ett betydligt smalare styre upphörde besvären, kapade och borrade nytt hål för gasrullen för att få maximal smalhet s.a.s.
Klarade knappt fem mil till jobbet utan paus innan.

Prova att hålla in händerna när du får ont ifall du kan, triplen och fazern är inte helt olika.

Styret jag köpte var till superduke, bytte även styrändarna för att få det ännu smalare men minns inte varför, det var nåt skumt med fazerns.
Lukas tror jag det smalaste styret hette, BoOve hade det men ingen hade det hemma då det begav sig.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har också laborerat lite med det här och kommit fram till att det (för min del iaf) är gasarmen/handen som ger mig smärta i nacken. När man kör så är ju det den enda del som i alla lägen måste ha kontroll och därför mestadels är mer eller mindre spänd. När jag sitter som vanligt men i utförsbackar kopplar ur och rullar så släpper jag gashanden från styret, då försvinner smärtan. Självmassage och hård stretching av nacken före under och efter körning hjälper mig. Åkte 40mil med endast tankstopp i förrgår utan problem.
Funderar på att köpa sån där semestergas på feltema faktiskt för att testa.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-82170/
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Första inlägget på SH så passar på att säga hej till alla!

Jobbar som naprapat i sthlmstrakten och stöter dagligen på människor med liknande problem som TS.
Hos de flesta handlar det om en kombination av dålig hållning (ofta vid skrivbordet) och en dålig muskulatur i nacke och mellan skulderblad.
Största problemet med hållningen på MC är att när man sitter böjd över tanken måste lyfta på hakan för att inte stirra ner i tanklocket, vilket medför att det sker en stor rörlighet i basen på nacken - eller som rezz uttrycker sig "precis innan halsen startar". Prova själva! Sätt ett par fingrar i nacken och skjut fram hakan så mycket ni kan. Sitt nu så i tre dagar som TS gjorde i Norge.. smärtsamt? Ja!:död
Hur som helst! Musklerna behövs därför för att orka hålla upp nacken i rätt position när vi kör och om de är svaga eller i alla fall inte tillräckligt starka/uthålliga börjar de också smärta.:fakta

rezz, om du vill ha hjälp att få bukt med ditt problem så kan du få ett namn till en duktig kollega i Trollhättan.. PMa!

Det optimala är ju att sitta med huvudet och ryggen i en rak lodrät linje, som belastar nackmuskulaturen minst. Det märker man inte minst framför datorn på jobbet. Huvudet väger ju som bekant en del, och ska man hålla huvudet uppe med nackmuskulaturen blir det till sist smärtsamt. Begriper inte hur man klarar nacken i sittställningen på en sporthoj.:va
 

gixxer87

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
avesta
Hoj
gsxr 600 -07
Hade precis samma problem som TS. Började köra mer med underkroppen och var helt avslappnad i axlar och armar. Problemet försvann direkt, det var dock lite ovant och jobbigt för ben/nedre delen av ryggen i början men det försvann nästan lika snabbt det med :banana
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sittställningen på min cykel liknar den på en hayabusa, alltså inte extrem, men framåtlutad. I sommar 830 mil i Norge. Längsta dagsetappen 90 mil. För att klara det har det varit som beskrivet i många poster ovan: sitta långt fram, armar, rygg och nacke avspänt. Jag har växlat mellan att hålla långt in på styret och långt ut. Fötterna har pendlat mellan tåspets och häl. Svankat in och svankat ut. Fullt grepp om handtagen till hålla med fingerspetsarna. Alltid hålla löst i styret dock.

Några saker jag speciellt märkt är:

- Skinnbyxor ger betydligt klistrigare grepp, betydligt mer avslappnande för min rygg.
- Från ca 90km/h och uppåt försvinner nästan alla belastningsproblem pga fartvind. Många gånger har vrid på rullen varit balsam för rygg och nacke.
- 50km/h eller långsamt fordon framför rena mordet!:) Fy fan vad ont. Jag hade velat förklara för en del husvagnsekipage mina bombaromkörningar; "sorry, tvungen för min rygg, inget personligt..."
-Spiralsvängarvägarna aldrig några problem om man kör lite tempo. Akut viktigt att man sitter med avspända armar dock!
- Smärtan gick från hela tiden, till ont första timmen, till att klara 90 mil utan smärta annat än trötthet i benen. Kanske kan betyda att bra kroppshållning visserligen gör ont i början men att man tränar upp sig.
- Bra med många korta pauser. Röker, så det föll sig naturligt. Skitbra att promenera runt lite, sträcka lite på nacke, rygg, armar och ben. 10-15 minuter sen är man tipptopp igen.
- Äta och dricka ofta! Konstant energitillskott och vätska var jävligt bra för både kropp och hjärna.

Summa summarum för mig har varit: sitt avspänd och kör inte för försiktigt! Jag menar aktiv körning med förnuft. Betydligt bättre för kropp och trafikfokus på en sån här hoj vid långkörning. Man känner sen när det är dags att tagga ner lite. Hejhopp.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top