Ont i nacke/rygg efter åkning

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
kör med exakt en sådan faktiskt...

Ok, så den funkar inte heller alltså..
En annan grej jag tänkt på är att när jag har tankväskan på och jag kan luta mig mot den så avlastar jag gasarmen och direkt blir det bättre. För min del är jag helt övertygad om min slutsats att det just är den statiska spänningen i gasarmen som gör att jag får samma smärta som du. En 1-kronas område i nacken där det känns som nån stuckit en kniv..:näsblod

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
I mitt tycke är en hoj byggd så att onesizefitsall vilket inte är speciellt vettigt. Folk som är 160 i strumplästen sitter på likadan hoj som de med 190 i strumplästen och någon däremellan får alltid sina hojfärder att bli en pina.
I min värld som gammal trampcykeldåre så köper man en trampcykel i en storlek anpassad för sin kroppskonstitution och justerar därefter längd på sadelstolpe, bredd på styre, längd på styrstam, längd på vevarmar och position på sadel.

Ska man sitta rätt på MC så bör man tänka i liknande banor, justera styret, sadelhöjden på själva sadeln och höj & sänkbara fotpinnar och justera in hojen till det som passar en själv bäst.
Vid aktiv körning märks det inte så mycket i kroppen om man sitter fel eftersom man då rör på sig ganska mycket men kör man längre transportsträckor så blir det en pina om man sitter fel.
En sadel med gel i kan göra underverk t ex www.topsellerie.com

Min tvåkrona.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Börja gymma och kör bänkpress, deadlifts, squats och axelpress.

Done deal.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ok, så den funkar inte heller alltså..
En annan grej jag tänkt på är att när jag har tankväskan på och jag kan luta mig mot den så avlastar jag gasarmen och direkt blir det bättre. För min del är jag helt övertygad om min slutsats att det just är den statiska spänningen i gasarmen som gör att jag får samma smärta som du. En 1-kronas område i nacken där det känns som nån stuckit en kniv..:näsblod

Finns versioner som man sätter istället för styrände. Man vrider till den så trögar den ner gasrullen så man kan släppa högerhanden med bibehållen gas.
Har själv en annan variant och det är guld värt att kunna släppa även högerhanden ibland. Med fördel på raka fina vägar utan fordon framför, eftersom man även släpper bromshanden :crash

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske dags byta hjälm.
Viktigt kunna se långt framåt utan att behöva böja halsen bakåt.
Och vad det gäller träning förslår jag trampcykel. Gärna i skogen. Några timmar i veckan.
Och gym. Men kör med lätta vikter och 30 till 40 repetitioner.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Upplevde samma som TS gjorde, men efter att jag börjat träna(crossfit) så har det onda försvunnet, håller upp kroppen mer med mage/rygg nu när jag kör och hänger inte alls på styret som förut...

xrt

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
KTM
Jag har haft samma problem förut, kunde knappt köra 10 min innan det kändes som att det brann i högra skuldran. Jag var hos läkare, kiropraktorer och gymmade men inget blev helt bra. Testade till slut en massageterapeut som inom 5 min hittade problemet. Jag hade framåtroterade axlar pga mitt jobb .. Sitter med armarna framåt ganska mkt på jobbet, då kan bröstmusklerna bli kortare (dra ihop sig?). Fick tre behandlingar inom några veckor och började träna baksida axlar/övre rygg mkt mer och stretchar fan mest på gymmet numera :) .. Nu har jag inga problem alls längre.

http://www.hemmaträning.se/tips/ont-i-axlar-och-skuldror

Den här övningen kör jag så ofta jag kan http://www.youtube.com/watch?v=uQS-tXL1CLg

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Upplevde samma sak när jag dök i grottor i ett par veckor i sträck. Mycket tajt mellan golv och tak. Man ligger platt, ibland väldigt lite framåtlutad med ansiktet framåt och nacken konstant böjd. Det visade sig att jag hade ett diskbråck i nacken. Smärtan låg på exakt samma ställe...när jag började få problem med vänster armen, stramande känsla och myror i två fingrar kördes det MR och där var det. Om det inte försvinner helt och det rätt snabbt skulle jag nog ta och kolla upp det....

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har haft samma problem förut, kunde knappt köra 10 min innan det kändes som att det brann i högra skuldran. Jag var hos läkare, kiropraktorer och gymmade men inget blev helt bra. Testade till slut en massageterapeut som inom 5 min hittade problemet. Jag hade framåtroterade axlar pga mitt jobb .. Sitter med armarna framåt ganska mkt på jobbet, då kan bröstmusklerna bli kortare (dra ihop sig?). Fick tre behandlingar inom några veckor och började träna baksida axlar/övre rygg mkt mer och stretchar fan mest på gymmet numera :) .. Nu har jag inga problem alls längre.

http://www.hemmaträning.se/tips/ont-i-axlar-och-skuldror

Den här övningen kör jag så ofta jag kan http://www.youtube.com/watch?v=uQS-tXL1CLg

Massageterapeut är riktigt bra. Hade problem med musarm och smärta på ovansidan av handen efter allt jävla datajobbande, två gånger hos terapeuten så var det problemet borta. Diverse-ont i ryggen har också försvunnit!

Kan förmedla kontakt till en riktigt duktig massageterapeut i Malmö om någon behöver.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har också fått det senaste året nåt konstigt i ryggen. Vänster sida längst ner mellan skulderbladen. 1-2 centimeter stort ställe som värker som tusan och kommer på långturerna, bara hänt några gånger. Kliver jag av hojen så lindrar värken.
Nu är jag ju en ganska van långkörare och det är mer dagsformen än hojen som gör att värken kommer. Trist som fan när det händer. Jämfört med brinnande träsmak så kan man ju göra nåt åt träsmaken genom att tex stå och köra, men just den där lilla jävla pricken finns inget.....

Voltaren lindrar lite, men hur tusan får man det inmasserad på punkten? Har funderat ibland att smeta på Voltaren på en telefonstolpe och sen gnugga in det mot ryggen.....och hoppas att ingen kör förbi med bil :)

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
rezz, det kan nog vara en kombination av olika grejor. Drag vet jag själv är en bitch.
Så jag försöker få bort draget så gott det går med hjälp av luva.

För min egen del hjälper det att sitta så långt fram att pungen är mot tanken och
att krama tanken med låren. Då är det lättare för mig att slappna av i axlar
och överkropp. Det har hjälpt mig lite i vart fall.

Jag är glad att jag redan har barn, för jag vet inte hur nyttigt det är i längden att
köra sporthoj med tight ställ och värsta tänkbara miljön för de små soldaterna :död

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det där är rent allmänt en väldigt bra uppsättning övningar. :tummenupp
Kör dem med fria vikter, maskiner är av ondo, btw.

Ja fi fan, man borde bilda en anti-maskin kommitté som åker runt och sätter en slägga i varje maskin som står uppställd på gymmen i Sverige. Förvisso till disco-gymmarnas förfasan, men då måste också de använda fria vikter. :D

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Naprapaten drog loss ryggraden, masserade och punktbehandlade mig där... sen var det borta. ...

Holy sh*t! Ser din naprapat ut så här? :skrämd

301093309.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende