Ont i nacken när man kör ?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag får ont i nacke, höger höft och höger knä när jag kör längre sträckor än 10 mil med min hoj. Styrketränar/löptränar nästan regelbundet (på sommarn iaf) men känns som inget hjälper. Nu har jag tom köpt en ninja-stretch för att bli vigare kring hoft/ben men än så länge är det max 10mil landsväg/1 bandag innan höft/knä pajar och det känns som det sitter 6 stycken bordsknivar i knät.
Hur lång är du? Jag tror att generellt en sporthoj inte passar så bra för oss längre. (jag e 189cm)

Du får ursäkta men sen jag läste ditt inlägg så känns mina problem riktigt hanterbara, fattar inte hur du står ut, hatten av:tummenupp Jag är bara 176 cm, perfekt längd för sporthoj så det är obegripligt att jag inte kör bättre.

Tuxedo: Känner igen mig i det där, hjälmen är gammal med rätt liten öppning dessutom lite för stor efter ha lånat ut den till en kompis (big mistake). Har fyllt upp med lite skumplast längst upp men märker att jag får rätta till den emellanåt för att se ut med fullt synfält.

Tack alla för fina tips, nu har jag massor att prova :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
inte så du spänner dig överdrivet..
vad händer om du slappnar av lite.. ner med huvudet lite och upp med ögonen lite istället..
jag fick alltid så i början av min körning men de lättade eft nån vecka.

Prova att känn efter om du spänner dig i axlarna, gärna om du kanske t.o.m drar upp axlarna istället för avslappnade.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Grejen är att jag inte står ut längre, har i princip slutat köra på gata.
På bana är en annan sak, då blir det kortare och intensivare pass och jag får inte knivkänslan förrens efter ca 2,5h körning när man har många pauser. Jag tror att jag har problem med vigheten/stelheten och ska försöka stretcha och stå på huk för att försöka träna bort mina bekymmer. Det konstiga är att min vänstersida är helt opåverkad, skulle kunna köra 150mil i sträck. :(

Kolla lite på nyare hjälmar om du har en gammal, de är sjukt mycket lättare och skönare på alla vis. =)

Du får ursäkta men sen jag läste ditt inlägg så känns mina problem riktigt hanterbara, fattar inte hur du står ut, hatten av:tummenupp Jag är bara 176 cm, perfekt längd för sporthoj så det är obegripligt att jag inte kör bättre.

Tuxedo: Känner igen mig i det där, hjälmen är gammal med rätt liten öppning dessutom lite för stor efter ha lånat ut den till en kompis (big mistake). Har fyllt upp med lite skumplast längst upp men märker att jag får rätta till den emellanåt för att se ut med fullt synfält.

Tack alla för fina tips, nu har jag massor att prova :)

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Ett hett tips är att se till att du har något kring halsen (halsduk, krage, scarf, mm) för att få bort det värsta luftdraget då många får ont i nacken just pga det. Har inget med styrkan i nacken att göra.

+1 på den, hjälpte för mig, jag kör inte en meter utan min "Bikers"halskrage

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag får ont i nacke, höger höft och höger knä när jag kör längre sträckor än 10 mil med min hoj. Styrketränar/löptränar nästan regelbundet (på sommarn iaf) men känns som inget hjälper. Nu har jag tom köpt en ninja-stretch för att bli vigare kring hoft/ben men än så länge är det max 10mil landsväg/1 bandag innan höft/knä pajar och det känns som det sitter 6 stycken bordsknivar i knät.
Hur lång är du? Jag tror att generellt en sporthoj inte passar så bra för oss längre. (jag e 189cm)

Jeez, nu är min TLR kanske inte lika extrem som R1, dock är jag två meter. Jag får oftast bara ont i baken av sadeln, 50-70 mil på en dagsetapp är ok, vid 80 så börjar man få humörsvängningar. :gnissla

Nu vet jag iofs. inte din ålder men jag är 27 och tränar väl sporadiskt, om man säger så.
Du stretchar väl också hoppas jag? Stretchar innan du börjar köra?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är 30 år, men tror jag har problem med ljumskarna (framförallt då på höger sida) och knät. Jag tror som du att stretching kanske kan lösa lite av mina problem med ljumskarna, men knät vet jag inte varför det blir som det blir?

Jag tror jag ska gå till en sjukgymnast och få övningar som man kan göra hemma. Funderar på att börja på balett eller gymnastik så jag kan åka en hel bandag utan att få problem. =)

Köpte faktiskt en sån här för att försöka bli av med problemen, men har bara använt den 4-5 gånger ännu. Hahaha
http://www.karatemart.com/images/products/main/metal-leg-stretcher.jpg

Kanske ska börja stretcha innan körning? Det jag jag idag inte.

Jeez, nu är min TLR kanske inte lika extrem som R1, dock är jag två meter. Jag får oftast bara ont i baken av sadeln, 50-70 mil på en dagsetapp är ok, vid 80 så börjar man få humörsvängningar. :gnissla

Nu vet jag iofs. inte din ålder men jag är 27 och tränar väl sporadiskt, om man säger så.
Du stretchar väl också hoppas jag? Stretchar innan du börjar köra?

Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Har inte läst allt i tråden men ditt problem beror förmodligen på att du är för stel i muskulaturen. När jag bodde på gymmet, förra våren och hösten så blev jag väldigt stel i nacken när jag körde samt när jag jobbade (på kontor).

Du löser ditt problem genom att stretcha nacken ORDENTLIGT samt Latsen när du är någorlunda varm, känner du att du inte kommer åt muskulaturen så ta en ordentligt varm dusch, bad är dock bäst (inte 37,5 grad, utan så du nästan skollar dig själv) Typ 10-15 min, stretcha sen, gör detta några gånger i veckan och smörj gärna med Tigerbalsam/ linement efter varje gång. Får igång blodflödet i muskulaturen.

Jag körde raket när jag fick ont och gör det fortfarande utan ont.

Go Go! Å du, byt inte hoj! :yoparty

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
hade det problemet med tidigare.
Men var tvungen att börja simma (både bröst & crawl) för att hålla musklerna i vänster axelparti i schack. (trasiga pga en high-sider förra sommaren)
Nu efter 2månaders simmning.... nemas problemas!
(ja utom igår då ... men det berodde på solbrännan i backen .... så sluta ligga i kärringgrillen efter gymmet ;) )

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Erkänner att jag inte läst igenom alla svar. Men jag såg att du kör en zx10r och jag hade precis samma problem som dig när jag hade min zx10r -05 ont satan i nacken vid körning.

1. Fixa samtliga inställningar på fram o bak dämp.
2. skaffa styrdämpare.
3. kolla lufttrycket i däcken
4. Skaffa kolfiberhjälm
5. Nackskydd är en god idé

Ändringarna på min lilla grön gjorde att hojen vart mindre stökig att köra, slapp brottas med den så fort man skulle köra i en kurva eller bara svänga lite grann.

Men vem har sagt att en sporthoj är bekväm på gatan...
Knappast bekväm men man ser ju jävligt snygg ut :rock:rock

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Gäller det varje gång du kör eller bara i början av säsongen. Jag får ont i nacken, knä rygg i början av säsongen, men ju mer jag kör och ju längre in på säsongen desto bättre känns det. Har du problem jämnt, så bör du nog byta hoj till en mer bekvämare.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
1. Förbanna solen för dess illistighet att med insmickrande varsam värme smeka av människorna deras tjocka vinterpåpälsningar.
2. Öva upp självbehärskningen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Outtömligt ämne!

Min erfarenhet är att små förändringar i körställning kan generera stora skillnader, både positivt och negativt.

Hade nog testat med högre styrhalvor för att slippa kröka nacken, slippa att aktivt behöva titta upp...till att börja med.

Sitter du rakt eller kompenserar du? Be någon petimäter kolla hur du sitter när du kör.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej Alla
Är ny på forumet och har efter några år med sambo, villa, hundar och volvo återigen upptäckt hur vansinnigt roligt det är att åka hoj. Dock mindre roligt att göra det med nackbesvär som jag också gör.
Gick med ont i nacken som strålade ner i vänster skulderblad. Kändes som om man hade badad skuldran i syra. Som vuxen man är ju detta dock ingenting. Man härdar ut och gnäller inte. Ända tills en dag då jag genom arbetet förstod att man kunde träffa en sjukgymnast gratis. Japp! Jag är smålänning :)
Jag fick träffa en trollkvinna. Eller rättarer sagt en sjukgymnast. Även hojåkande har jag förstått av vänner och bekanta så kanske du även finns här på forumet! :)
En "låsning" i nacken kallades det tydligen vilket gjorde att någon nerv hamnade i kläm. Nacken "låstes upp" och jag gick hem med ett antal "icke manliga" övningar. Men jag kröp till korset och gjorde dem. Smärtan försvann.
Säjer inte att du skulle lida av samma sak. det har jag inte kompetens att avgöra. Men det jag säjer är att det finns de som tjänar sitt levebröd på att fixa sådant. Jag blev mycket imponerad av vad en sjukgymnast kunde åstadkomma och har mycket stor respekt för ert kunnande idag. Helt fantastiskt. Fick även råd om hur jag skulle sitta på hojen för att få "rätt hållning" och avlasta nacken. Så mitt råd är enkelt. Labba inte själv. Besök en sjukgymnast och prova. Kanske har du samma tur som jag och träffar en trollkarl eller kvinna. :tummenupp

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Utan att vara läkare skulle jag säga att du får nackbesvären pga att du håller upp huvudet när du tittar framåt. Om du nu ska byta hjälm kanske du kan hitta någon med större visiröppning men jag skulle säga att ett försök till ändrad körställning skulle hjälpa dig bättre. Grenen närmre tanken får dig att sitta mer upprätt och därmed får du även en bätte vinkel på nacken.
Men som sagt, jag är ingen läkare.

:fakta

Men testa även att "peta" bak hjälmen lite mer upp i pannan så slipper du sitta så krökt med nacken....

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
LSL styrhöjare.....precis beställt till min zxr750 som det är lååångt ner till styret på. Surfa in på nccr.se och kolla lsl tour match kit.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag är 192cm och har alltid nack och underarmsbesvär i början av varje säsong men det lättar vartefter. Sen har jag iofs också en dynghjälm som är både för stor och tung.
Biltemas kolfiber kanske?:crash

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...