Ont i njurarna?

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
von reisen skrev:
Motivera gärna. :7peta Skulle det hänt nåt på den fronten som säger att njurbälte inte gör någon nytta? :confused: Jag köpte ett modernt ryggskydd med integrerat njurbälte för två år sedan iaf.

Om du spänner ett bälte runt midjan så minskar du volymen på buken och detta kan då kanske ge ökad stabilitet i bålen. ungefär som att du gärna håller andan och håller ett högt buktryck vid ex vis styrkelyft. detta tryck kan dock inte hålla fast njurarna då trycket träffar njurarnas yta runt om. att ett bälte som sitter runt midjan skulle mekaniskt hålla fast njurarna behöver man inte vara läkare för inse det omöjliga i. Dessutom måste man ställa sig frågan vad detta kommer ifrån, att just njurarna av alla organ skulle beöva hållas fast. Sanning att säga finns väl inte "njurbälten" längre? Att det sitter "njurbälte" på ditt ryggskydd är din egen tolkning som du gjort till en sanning. Om du stoppar en pingisboll (njure) i en uppblåst ballong(bukhålan) så skramlar den omkring där inne. Om du höjer trycket genom att spänna ett band (njurbälte)runt ballongen så skramlar pingisbollen omkring lika mycket ändå. Njurarna sitter fast i kärl, urinledare men framförallt av bakre bukväggen och fett. dessa påverkas inte av lite elastiskt tyg runt midjan.

Hising

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Hojlös
Mingves skrev:
Men jag har ju druckit kaffe ju :D
Kan ju va så faktiskt:) Har inte tänkt så långt.
Var hos doktorn förra veckan för att få ett friskhetsintyg för högfartsnavigering. Då säger de att jag hade blod i urinen. De trodde jag kunde ha grus i njurarna:( Jag fråga om det kunde bero på skakningar av hojen men det trodde de inte.....kanske gruset skakar sönder :rolleyes:

Friskhetsintyg till dig :kocko
den läkarn måste varit sjuk! :D :D :D

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
MT10
njurbältet ger dig mer stabilitet och support vid de lägre regionerna av ryggen, gör det svårare för dig o böjja ihop dig vid "ojämnheter" och gupp vilket skyddar inre organ från att "krocka ihop" och skadas. Används främst inom offroad,cross o enduro. Det används även vid styrkelyft men kallas då styrkebälte och är lite kraftigare men har ungf samma funktion för att ge rygg support.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
För högt tryck i buken kan få taskiga konsekvenser också kolla bara in den här stackaren. Glöm inte att läsa texten under. Lär få en och annan att fundera igen innan de försöker pressa åt nåt runt maggen...

http://poetry.rotten.com/weightlifter/

Daniel

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
cbr_micke skrev:
låter mer rimligt... :zpy

(Man ska inte ta i så man spricker... )

E de lagligt att göra falska citat? :)

För övrigt så måste jag medge att jag faktiskt garvar buken ur mig när jag tar fram den där sidan varje gång. Detta trots paniken, traumat och skadorna denna händelse måste ha givit de inblandade efteråt. Panik och trauma är jag van vid men en anledning att garva till jag storknar får jag sällan så jag får inte så dåligt samvete faktiskt...

Daniel

Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nurse Ratched skrev:
Dessutom måste man ställa sig frågan vad detta kommer ifrån, att just njurarna av alla organ skulle beöva hållas fast. Sanning att säga finns väl inte "njurbälten" längre? Att det sitter "njurbälte" på ditt ryggskydd är din egen tolkning som du gjort till en sanning.
Hising

Ok, efter den motiveringen framgår ju vad du menar. Jag vet inte heller var uppfattningen om att njurarna behöver hållas fast kommer i från. När jag körde cross för 15 år sedan hade man njurbälte med samma självklarhet som hjälm och stövlar (dock inte ryggskydd). :)

När jag köpte ryggskyddet så frågade jag efter njurbälte och fick svaret att:
-Det behövs inte, det sitter på ryggskyddet. Bäddar ju för diverse olika tolkningar...

Daniel: Vilken jäkla bild :skrämd

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nurse Ratched skrev:
Sanning att säga finns väl inte "njurbälten" längre? Att det sitter "njurbälte" på ditt ryggskydd är din egen tolkning som du gjort till en sanning. Hising

Trådlyftning... :tomten .Av en ren händelse hittade jag bland mctillbehör bevis för att Hising kraftigt var ute och cyklade i det här fallet. Det går nu bra att göra leverantörens tolkning till en sanning... :D
http://www.mxr.se/Shop/Index.php
http://www.crossbolaget.se/s_VisaKatogorien.asp?rubrik=Kroppskydd&besk=&pic=kroppsskydd

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Fyyyyfan vilken bild, jag ryser fortfarande!!!

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Mingves skrev:
Fyyyyfan vilken bild, jag ryser fortfarande!!!

hehe...
Ja, men tänk på hans kompis som stod bakom och blev översköljd av, tja lite allt möjligt antar jag, och svimmade då... Huga!

Daniel

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Mingves skrev:
Är det någon här som får ont i njurarna när de kört Supermoto i några timmar? Jag tycker det kan kännas lite skumt. Kan ju va att man sitter och spänner magmusklerna oxå...Hehe, det skulle ju va perfa för beach 2005:) KTMAbflex:)

Är det mkt hopp o stalp på banan så testa ett njurbälte.
Njurbältet hjälper dig även att dra in magen så slipper du träna inför stranden. :hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0